کد خبر: ۲۵۲۸

حکیم مهر -  بیشترین تخلفات شکار در کشور مربوط به آهو و دو گونه دیگر است.
آهو، بز و کل، میش و قوچ گونه هایی هستند که بیشترین شکارهای غیر قانونی شامل آنها می شود.
این در حالی است که مسوولان سازمان محیط زیست اعلام کرده اند که سال گذشته کمتر از 0100 جواز شکار برای شکارچیان صادر شده است اما آمارهای غیر رسمی حاکی از آن است که شکار غیرمجاز گونه ها به 6 برابر حد مجاز می رسد.
گزارش های سازمان محیط زیست حاکی از آن است که سال گذشته 100 جواز شکار برای اتباع غیر ایرانی صادر شده و همگی برای شکار گراز بوده است.
گرچه هزینه شکار در مناطق آزاد بیشتر از هزینه شکار در مناطق ویژه و حفاظت شده است اما گزارش ها حکایت از آن دارد که تقاضای شکار در مناطق ویژه بیشتر است.
طبق آمارهای سازمان محیط زیست، سال گذشته گورخر و یوزپلنگ هم جزو گونه هایی بودند که در کنار آهو، بز و کل، میش و قوچ، بیشترین تخلفات شکار به آنها مربوط می شد اما اکنون گورخر و یوزپلنگ ازاین لیست خارج شده اند.
سازمان محیط زیست امیدوار است بر اساس تفاهمنامه ای که با گروه سایپا به امضا رسانده، آهوی ایرانی نیز از این لیست خارج شود.
برای صدور پروانه شکار ویژه، دستورالعمل خاصی وجود دارد. ‌پروانه ویژه شکار بر اساس سهمیه شکار تعیین شده برای هر یک از مناطق و با توجه به شرایط و امکانات هر شکارگاه صادر می‌شود.
سهمیه شکار هر یک از مناطق پیش از شروع فصل شکار به اداره کل محیط‌زیست استان ابلاغ می شود و اداره کل محیط‌زیست استان پس از اطلاع‌رسانی به‌نحو مقتضی مهلت معینی را برای اخذ درخواست متقاضیان پروانه ویژه شکار تعیین می‌کند.
شروع فصل شکار از تاریخ صدور تا 25 آبان و مجددا از 15 آذر تا آخر اسفند است و تیراندازی و شکار از داخل جاده اعم از عمومی و اختصاصی تا حریم 50 متری و تیراندازی و شکار از یک‌ساعت پس از غروب آفتاب تا یک‌ساعت پیش از طلوع آفتاب ممنوع است.


 

نظر شما
ادامه