کد خبر: ۲۱۷۱۵

خبرگزاری فارس: حیات وحش ایلام سالانه 5 بار سرشماری می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: سالانه پنج بار حیات وحش ایلام سرشماری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، مازیار سلیمان‌نژاد عصر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طی سال‌های گذشته جانوران در دل طبیعت زخمی می‌شدند و مرکزی برای تیمار آنها در مرکز استان وجود نداشت، اظهار کرد: بر این اساس مرکزی در ایلام طی سال گذشته تاسیس شد و با به کارگیری دامپزشک و ... حیواناتی که نیاز به تیمار دارند در این مرکز تیمار و مداوا می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه معمولا حیوانات بر اثر حوادث جاده‌ای و شکار بی‌رویه دچار آسیب شده و به مرکز تیمار منتقل می‌شوند، گفت: برخی از گونه‌هایی که در داخل استان امکان تیمارشان وجود ندارد به استان‌های دیگر منتقل می‌شوند.

وی در ادامه با تصریح بر اینکه تاکنون نیز 15 گونه جانوری به خارج استان منتقل شده تا اقدامات درمانی تکمیلی برای آنان انجام شود، اضافه کرد: خیلی از گونه‌های جانوری نیز در داخل استان درمان شده‌اند و در طبیعت رهاسازی شده‌اند که ایجاد و تاسیس مرکز تیمار جانوران در ایلام اقدام مثبتی در این راه بوده است.

این مسئول با بیان اینکه موزه تاریخ طبیعی ایلام که بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، یکی از موزه‌های برتر کشور است، افزود: طی بازدیدی که اسفندماه سال گذشته خانم ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از آن داشتند این موزه به عنوان یکی از موزه‌های برتر کشور معرفی شد.

سلیمان‌نژاد تصریح کرد: در همایشی که در اصفهان طی هفته گذشته برپا شد گزارشی را از وضعیت کل موزه به استحضار مسئولان حفاظت محیط زیست کشور ارائه کردیم که امیدواریم به عنوان یک موزه پایلوت در سایر استان‌های کشور نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: تلاش می‌شود تا این موزه در سال 94 در صورت تامین اعتبار لازم مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های این دستگاه سرشماری حیات وحش است که می‌توان با اجرای آن اطلاعات خوبی از جمعیت جانوری حیات وحش در اختیار ما قرار دهد و با به دست آوردن این اطلاعات می‌توان برنامه‌ریزی منسجمی برای حیات وحش و حفاظت گونه‌های جانوری داشته باشیم.

این مسئول در پایان با بیان اینکه در طول سال پنج مرحله سرشماری حیات وحش انجام می‌شود، افزود: سرشماری زمستانه و تابستانه و سرشماری زمستانه پرندگان آبزی و کنار‌آبزی و سرشماری پرندگان خشکزی در دو مرحله از سال از جمله سرشماری‌های صورت گرفته در استان ایلام است.

 

نظر شما
ادامه