کد خبر: ۲۱۰۹۷

یک مقام دامپزشکی فائو اظهار کرد طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) میلیون‌ها کشاورز کوچک در سراسر آفریقا و آسیا را تضعیف کرده، اما کارزار ایجاد شده برای ریشه کن کردن این بیماری از حمایت کمتری نسبت به توقف بیماری جنون گاوی یا ابولا برخوردار بوده است.

به گزارش ایسنا، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا طاعون بز، گوسفندان و بزها را که برای معیشت بیش از 300 میلیون دامدار در جهان در حال توسعه حیاتی هستند، از بین می‌برد و حداقل دو میلیارد دلار در سال به کسانی که یارای مقابله با آن را ندارند، ضرر می‌زند.

بر اساس گزارش فائو، با وجود واکسیناسیون موثر که می‌تواند از حیوانات حفاظت کند بیماری PPR در 15 سال گذشته به بیش از 60 کشور گسترش یافته است.

جوآن روبروث، مدیر دامپزشکی فائو به بنیاد تامسون رویترز گفت: ما ابزارهایی برای ریشه کن کردن این ویروس در منشاء آن داریم، اما اراده سیاسی یا منابع لازم را نداریم زیرا این بیماری کشورهای فقیر را هدف گرفته است.

به گفته وی، طرح ریشه کن کردن این ویروس تا سال 2030 از طریق واکسیناسیون و روشهای دیگر بین چهار تا هفت میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

نهادهای سازمان ملل تاکنون درخواست رسمی برای اهدای کمک صادر نکرده اند و انتظار می‌رود عمده پول لازم برای مقابله با طاعون بز از سوی دولت‌های کشورهایی فراهم شود که این بیماری دامنگیر آنها شده است.

بر اساس این گزارش، ویروس PPR در شکل کنونی برخلاف بیماریهای دیگری مانند ابولا که از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند، نمی‌تواند به انسان منتقل شود با اینهمه بر معیشت کشاورزان تاثیر گذاشته و کودکان کشورهای فقیر را از دریافت پروتئین مورد نیاز محروم کرده است.

طبق برآورد فائو، تقاضا برای گوشت و شیر گوسفند و بز در آفریقا به میزان 137 درصد از سال 2000 تا 2030 رشد خواهد کرد و میزان رشد تقاضا در آسیا از این هم بیشتر خواهد بود.

PPR به تامین این مواد غذایی لطمه زده و باعث افزایش قیمت آنها و دشوار شدن خرید آنها برای مردم کم بضاعت شده است.

هشت درصد از 1.2 میلیارد گوسفند و بز جهان در مناطقی هستند که PPR در آن شیوع پیدا کرده است.

 

 

برچسب ها: ppr، فائو،
نظر شما
ادامه