کد خبر: ۱۵۳۶
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر -  نویسنده مجموعه کتاب‌های «پرورش، نگهداری و بیماری‌های پرندگان زینتی» گفت: جامعه به اطلاع‌رسانی درباره پرندگان نیاز دارد و تا کنون کتاب‌هایی در این حوزه منتشر شده است؛ اما هنوز خلاءهایی در حوزه نگهداری پرندگان زینتی وجود دارد و ناشران در این حوزه سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.
دکتر احسان مقدس (دامپزشک) با اشاره به این که 10 سال است در حوزه بیماری‌های پرندگان زینتی فعالیت می‌کند، گفت: پرندگان زینتی و نگهداری آنها در منزل از جمله کارهایی است که بسیاری از مردم به آن علاقه دارند.

 


وی افزود: علاوه بر این، تحقیقات علمی مبنی بر این است که مهر و محبت به حیوانات خانگی زمینه‌ای برای مهرورزی به انسان‌ها و جوامع بشری ایجاد می‌کند. در کشور ما نیز از دیرباز مردم به نگهداری انواع پرندگان از جمله ماکیان، کبوتر، مرغ عشق و مینا اهتمام می‌ورزیدند.
نویسنده کتاب «پرورش، نگهداری و بیماری‌های کاسکو» اذعان کرد: در دو، سه دهه اخیر برخی از کارشناسان در حوزه پرورش، نگهداری و بیماری‌های پرندگان زینتی دست به قلم شده‌اند و آثار خوبی هم ترجمه و تالیف کرده‌اند، اما متاسفانه خلاء‌هایی در حوزه پرورش و نگهداری برخی از پرندگان وجود دارد که مرا برآن داشت تا مجموعه کتاب جامعی در این حوزه تهیه و تالیف کنم.
وی با بیان این که مجموعه‌ای 14 جلدی در دست تالیف دارد، اظهار داشت: نخستین کتاب این مجموعه، کتاب «پرورش، نگهداری و بیماری‌های کاسکو» نام دارد، کتاب‌های دیگر این مجموعه با موضوع  پرورش، نگهداری و بیماری‌های پرندگانی نظیر مینا، فنچ، کبوتر و قرقاول منتشر شده‌اند. همچنین کتاب‌های مرغ‌عشق، قناری، بلبل، عروس هلندی، طوطی برزیلی، بلدرچین، کبک و پرندگان شکاری در دست تهیه و انتشارند.
مقدس با اشاره به این که در بخش کشاورزی و دامپروری مخاطبان خاص و عام داریم، عنوان کرد: اغلب ناشران حاضر به سرمایه‌گذاری برای انتشار کتاب‌های حوزه کشاورزی و دامپروری نیستند. در عرصه پخش کتاب نیز مشکلات زیادی وجود دارد که باید برای رفع آنها اقداماتی انجام شود.
وی درباره تفاوت کتاب‌هایش با سایر کتاب‌هایی که درباره پرندگان زینتی منتشر شده‌اند، گفت: درباره هر موضوع علمی کثرت منابع یک نعمت است نه نغمت، زیرا هر کتابی تالیفی یا ترجمه حاوی موضوعاتی است که ممکن است کتابی دیگر به آن نپرداخته باشد. همچنین به دلیل این که تخصص من دامپزشکی است این کتاب‌ها در دوبخش گوناگون به پرورش و نگهداری پرندگان زینتی و بیماری‌های آنها پرداخته است. در بخش بیماری‌ها تلاش کردم بیماری‌های هر پرنده در حد امکان کامل و دربرگیرنده تمامی نیازهای خواننده باشد.
نویسنده کتاب «پرورش، نگهداری و بیماری‌های مینا» افزود: بسیاری از کتاب‌های موجود در بازار به دلیل این که توسط دامپزشک و متخصصان این حوزه نوشته نشده‌اند فاقد کارایی‌اند؛ به طور مثال پیش از این کتابی درباره مرغ عشق منتشر شد که حتی نام بیماری‌های آن را نیز اشتباه نوشته بود، چنین کتاب‌هایی نه تنها به افراد کمک نمی‌کند بلکه آنها را به اشتباه می‌اندازد به همین دلیل از مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد تقاضا دارم در هر رشته‌ای تنها به متخصصان آن حوزه اجازه تالیف کتاب دهند.
مقدس در پایان اظهار داشت: کتاب «پرورش، نگهداری و بیماری‌های قرقاول» که در مجموعه کتاب پرندگان زینتی منتشر شده است تنها کتابی است که به زبان فارسی درباره قرقاول منتشر شده است.

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
-
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
0
0
ممنون از شما آقاي دکتر احسان مقدس
ناشناس
|
Iraq
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
0
1
سلام شما آدرس یا شماره تلفنی برای ارتباط با دکتر مقدس ندارید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
0
0
سلام خدمت شما اقای دکترراجب کتاب پرورش قرقاول میخاستم ببینم از کجا میشه تهیه کرد ممنون ومتشکرم
Mohammad Ghorbani
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
0
0
آقای دکتر شماره تماس یا ادرس مطب ندارید
سعید ولی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
0
2
ببخشید کتاب طوطی سبز از کجا تهیه کنم
نظر شما
ادامه