کد خبر: ۱۴۴۶۵
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - دامداری‌های کشور با 30 درصد ظرفیت مشغول به کار هستند، در صورتی که این ظرفیت تکمیل شود، با امکانات فعلی می‌توانیم به خودکفایی در تولید گوشت قرمز برسیم.

دو راهکار دکتر ایرانپور برای خودکفایی در تولید گوشت قرمز

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع مجلس شورای اسلامی درحاشیه بازدید از خبرگزاری کشاورزی ایران با اعلام این مطلب درباره وضعیت تولید گوشت قرمز در کشور گفت:در کشور سالانه یک میلیون و 200 هزار تن گوشت قرمز مصرف می‌شود که 200 هزار تن آن از طریق سایر کشورها و عمدتاً برزیل تأمین می‌شود.

علی ایرانپور افزود: بنا بر آمار رسمی، سالانه یک میلیون تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود، اما آمارهای غیررسمی حاکی از تولید 950 هزار تنی این محصول و نیاز واردات 250 هزار تنی دارد.

وی خاطرنشان کرد: چندین سال است که موضوع خودکفایی گوشت قرمز در کشور مطرح می‌شود، به‌طوری که وزیر سابق جهاد کشاورزی قول داده بود که تا پایان سال در این زمینه به خودکفایی برسیم، اما هم‌اکنون فاصله زیادی با این امر وجود دارد.

نماینده مردم مبارکه اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال‌های گذشته برای خودکفایی در تولید گوشت قرمز جدیت لازم وجود نداشته است، ادامه داد: برای تحقق این امر باید تبدیل کشاورزی سنتی به مدرن به‌طور جد در دستور کار قرار گیرد که در سال‌های گذشته این امر به‌درستی پیگیری نشده است.

این دامپزشک با بیان اینکه با دو راهکار می‌توانیم به خودکفایی در تولید گوشت قرمز برسیم، تصریح کرد: دامداری‌های کشور با 30 درصد ظرفیت مشغول به کار هستند، در صورتی که این ظرفیت تکمیل شود، با امکانات فعلی می‌توانیم به خودکفایی در تولید گوشت قرمز برسیم.

وی یادآور شد: با افزایش 10 درصدی وزن لاشه دام نیز می‌توان به خودکفایی در تولید گوشت قرمز رسید که این امر نیازمند اصلاح سیستم‌های غذایی است.

دکتر ایرانپور با بیان اینکه قاچاق دام در خودکفایی تولید گوشت قرمز تأثیرگذار است، تأکید کرد: در سال‌های گذشته با افزایش نرخ ارز، انگیزه قاچاقچیان برای خروج غیرقانونی دام افزایش یافته و بخشی از تولیدات به این طریق از کشور خارج می‌شود.

وی در واکنش به خبر ورود گوشت قرمز اوکراینی به کشور اظهار داشت: نرخ گوشت اوکراین یک‌سوم نرخ جهانی بود. همین امر باعث ورود مقدار کمی گوشت قرمز از این کشور شده است.

شنیده‌ها حاکی از این بوده که گوشت وارداتی از اوکراین آلوده به رادیواکتیو است، اما در این زمینه هنوز اظهار نظر رسمی و قطعی صورت نگرفته است.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس سازمان
|
-
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
0
0
آمار تولید گوشت قرمز در کشور با توجه به اطلاعات مستند حاصل از کشتارگاهها ی صنعتی و غیر صنعتی حداکثر 460 هزار تن می باشد و این استدلال که به همین اندازه در روستاها دام کشتار و گوشت آن توسط روستایی ها مصرف می شود استدلال درستی نیست در حال حاضر 70 در صد جمعیت کشور در شهرها زندگی می کنند و 30 درصد جمعیت کشووستاهها زندگی می کنند که عمدتا گوشت مصرفی آنها از محل بازارهایی که گوشت آنها از کشتارگاهها تامین می شود بدست می آید با یک مطالعه میدانی آزمایشی به راحتی این موضوعات قابل تصدیق می باشند به آمارهای بی اساس برای برنامه ریزی کشوری تکیه نشود
کارشناس استان
|
-
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
0
0
جناب آقای کارشناس سازمان
لطفا بروید و آمارهای کشتارگاهها را کنترل کنید. یک شهر هفتصد هزار نفری با 30 گوسفند کشتاری سیر نمیشه. یعنی چند برابر همین گوشت را کشتار قاچاق میکنن و قاطی کوشتهای کشتارگاه کرده و میفروشن.
کارشناس سازمان
|
-
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
0
0
جناب آقای کارشناس استان
ضمن عرض سلام و تشکر فراوان لطفا بررسی نمایید و ببینید که گوشت قرمز آن شهر هفت صد هزار نفری از کجا تامین می شود همچنین لطفا از چند روستا اطلاعات جمع آوری کنید و بپیرسید از کجا گوشت تهیه می کنند لطفا حداقل این زحمت را به خودتان بدهید و محاسبه کنید که خانواده ی مثلا 5 نفره شما متوسط مصرف گوشت قرمزتان در سال چقدر است و زحمت بکشید میانگین هر نفر را در عدد 75 میلیون ضرب کنید ان وقت مشخص می شود برای شما که ما 460 هزار تن تولید می کنیم یا یک میلیون تن لطفا 60 هزار گوشت تولیدی از گاوها و گوسفند های وارداتی از پاکستان و سایر کشورها را هم بحساب گوشت تولید داخل بگذارید با همین گوشت دامهای خارجی هم حساب کنید ایراد بر شما نیست
نظر شما
ادامه