کد خبر: ۱۲۶۱۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی همدان، دلیجان، قم، مرکزی و کرمانشاه

 

اعلام پیش بینی میزان عملیات مبارزه با بیماری های دامی در استان همدان


بر اساس پیش بینی به عمل آمده در سال 92 در حدود 5/9 میلیون نوبت سر دام بر علیه بیماری های دامی مایه کوبی خواهند شد  سرپرست  اداره کل دامپزشکی استان همدان ضمن اعلام این خبر گفت : در راستای مهمترین وظایف دامپزشکی که حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور می باشد . اداره کل دامپزشکی استان همدان در این زمینه تحقق  پیش بینی های خود را از ابتدای سال به مورد اجرا می گذارد .
دکتر رسولی در ادامه افزود : با توجه به پتانسیل های موجود دامپزشکی و تعداد دام در سطح استان و مبارزه با انواع بیماری های دامی مسری نظیر آبله ، شاربن ، شاربن علامتی ، تب برفکی ، آنتروتوکسمی ، قانقرایا ، آگالاکسی، تیلریوز، بروسلوز، PPR  و ... طبق پیش بینی های به عمل آمده در حدود 5/9 میلیون نوبت سر دام در استان همدان بر علیه بیماری های فوق مایه کوبی خواهند شد .
و ی گفت : بر اساس پیش بینی ها  علاوه بر مایه کوبی دامها در سال جاری میزان 310 هزار راس دام و 640 هزار  متر مربع جایگاه نگهداری دام بر علیه انواع  انگل های خارجی و مبارزه با بیماری CCHF  (تب خونریزی دهنده کریمه کنگو )نیز سم پاشی خواهد شد .
دکتر رسولی خاطرنشان کرد : در زمینه مبارزه با بیماری های قابل انتقال مانند سل و بروسلوز نیز طبق پیش بینی های به عمل آمده حدود 55 هزار راس دام تست سل خواهد شد و از 14 هزار راس نیز برای تشخیص بیماری بروسلوز خونگیری به عمل خواه آمد .

 

----------------------

 

عملیات مبارزه با بیماری تب مالت در دلیجان آغاز شد


رییس شبکه دامپزشکی دلیجان از آغاز عملیات مبارزه با بیماری مشترک تب مالت در جمعیت دامی این شهرستان خبر داد.
'یاسر پوراسماعیلی'  در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا هدف از اجرای این طرح را پیشگیری، کنترل این بیماری و جلوگیری از خسارت ناشی از ابعاد اقتصادی و بهداشتی عنوان کرد.
وی پیش بینی کرد: یکهزار و 700 راس گاو و گوساله که 80 درصد جمعیت دام سنگین و 28 هزار راس گوسفند و بز که 40 درصد دام سبک این شهرستان را شامل می شود، در اجرای این طرح علیه این بیماری مایه کوبی شوند.
وی ادامه داد: طرح مبارزه با بیماری تب مالت توسط دو اکیب بخش خصوصی و یک اکیب بخش دولتی طی سه ماه اجرا می شود.
پوراسماعیلی با اشاره به مشترک بودن بیماری تب مالت (بروسلوز) بین انسان و دام گفت: علایم این بیماری در انسان تب و لرز، تعریق و دردهای عمومی و در دام ‌ها سقط جنین است.
شهرستان دلیجان دارای 70 هزار راس دام سبک گوسفند و بز و بیش از سه هزار راس دام سنگین است.

------------------------

 

برای اولین باردرکشوردرقم:
صدورمجوزحمل درسیستم یکپارچه قرنطینه درمیدان دام


اداره کل دامپزشکی استان قم برای اولین باردرکشورطرح صدورمجوزحمل دام رادرسیستم یکپارچه قرنطینه توسط مسئول فنی بهداشتی دامپزشکی دردامشهراین استان به اجراگذاشته است.دراین طرح ازنظرکیفی میتوان به:
- تسهیل خدمات رسانی به ارباب رجوع
- اجرای قرنطینه مبدآومقصد
- ارتقاء نظارت برجابجایی دام
- ساماندهی خودروهای حامل دام
- وجلوگیری ازتخلفات بهداشتی قرنطینه ای اشاره کرد.
درطرح مذکورمتقاضیان به مسئول فنی مجتمع مراجعه وسوابق بهداشتی ومایه کوبی راارائه مینماید. سپس توسط مسئول فنی مربوطه ازدامها به منظورسلامت بازدیدمیشود.درادامه گواهی حمل باثبت مشخصات بهداشتی وکد خودرو و... درسیستم یکپارچه قرنطینه نسبت به گواهی حمل اقدام میگردد.درپایان ازمتقاضی تعهدنامه ای مبنی برارائه تاییدیه تخلیه وردیابی صدورتاییدیه تخلیه اخذو درسیستم مذکورتوسط مسئول فنی ثبت خواهدشد.

---------------------------

 

امضای تفاهم نامه همکاری اداره کل دامپزشکی واتحادیه دامداران استان مرکزی


در راستای اجرای ماده 5 آئین نامه اجرایی مبارزه با بیماریهای دامی وجلوگیری از سرایت وانتشار بیماریها جلسه هماهنگی اتحادیه دامداران ودامپزشکی استان مرکزی برگزارشد.
متعاقب امضای تفاهم نامه همکاری سازمان دامپزشکی کشور واتحادیه مرکزی تعاونی کشاورزی دامداران ایران جلسه هماهنگی جهت امضای تفاهم نامه همکاری اداره کل دامپزشکی واتحادیه دامداران استان درمحل دامپزشکی استان برگزارشد.
دکترمحسن شانقی گفت: دراین تفاهم نامه چارچوب همکاری مشترک درخصوص مراقبت،بررسی ومبارزه با بیماریهای دامی ،بهبود وضعیت بهداشتی دامداریها،ساماندهی میادین دام مورد تاکید قرارگرفته است.
معاون فنی دامپزشکی استان مرکزی به اجرای پروژه های پژوهشی،کنترل نقل وانتقال دام وفرآورده های دامی،هویت دارکردن دامها همچنین برگزاری دوره های آموزشی وهمایش های علمی مشترک،برقراری قرنطینه واقدامات امنیت زیستی درمناطق مورد نیاز  به عنوان بخش دیگر توافقات اشاره کرد وگفت: هریک از طرفین متعهد شدند نسبت به انجام امورمحوله طبق مصوبات کارگروه استانی اقدام نمایند.

---------------------------

 

رییس اداره مبارزه با بیماری های دامی، دامپزشکی استان کرمانشاه خبر داد :
 آغاز عملیات مایه کوبی علیه بیماریهای شاربن وآبله درگوسفندوبز

 

بیماریهای شاربن و آبله گوسفند و بز از جمله بیماری های بسیار واگیر و غالبا کشنده دامی بوده که میزان واگیری آنها حدود 75 تا80 درصد دام هارا  مبتلا نموده و حدود 90تا100 درصد باعث تلفات درجمعیت دامی شده و خسارات اقتصادی  سنگینی را به سرمایه دامی وارد می نماید.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی کرمانشاه، دکتر شاهرخ یارویسی گفت : دامپزشکی استان با همکاری مراکز مایه کوبی بخش خصوصی در سال 1392 و در راستای پیشگیری و کنترل بیماری های یاد شده در جمعیت دامی و حفظ و حراست ازاین سرمایه و پیشگیری از ضرو و زیان اقتصادی به دامداران    براساس یک برنامه زمانبندی شده مایه کوبی علیه بیماری های شاربن و آبله گوسفند و بز را بصورت کاملا رایگان و بطور همزمان در دام های روستایی و عشایری استان شروع نموده است .
وی گفت : به نظر می رسد در پایان این عملیات در حدود2500واحد اپیدمیولوژیک و بیش از 3500000 نوبت سر دام علیه بیماری های یاد شده ایمن شوند .
در پایان دکتر یارویسی از دامداران خواست جهت تسریع در عملیات پیش گفته ، همکاری لازم را با مراکز مایه کوبی داشته باشند .

نظر شما
ادامه