کد خبر: ۱۱۸۶۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر - فعالان محیط زیست با درخواست توقف حکم اعدام محیط‌بان دنا از مراجع قضایی خواستار برخورد جدی با شکارچیان مسلح و غیرمجاز به جهت بالا رفتن آمار شکار در منطقه حفاظت‌شده دنا و همچنین کشور شدند.

پس از اسعد تقی‌زاده، دومین محیط‌بان دنا نیز در حالی به اعدام محکوم شده است که مجوز حمل سلاح به‌عنوان ضابط قضایی و حکم مأموریت از سازمان محیط زیست برای مقابله با شکارچیان مسلح را در اختیار داشته است.

غلامحسین خالدی محیط‌بان 38 ساله منطقه حفاظت‌شده دنا دومین محیط‌بان به اعدام محکوم‌شده این منطقه در چهارمحال و بختیاری است که پس از تحمل دو سال و 9 ماه زندان برای انجام وظیفه خود که مقابله مسلح با شکارچیان غیرمجاز بوده هم‌اکنون در انتظار مرگ نشسته است.

بعد از دو حکم اعدامی که برای محیط‌بانان دنا صادر شده، شکار در منطقه افزایش یافته است؛ این در حالی است که محیط‌بانان به‌دلیل ترس از کشته شدن به دست شکارچیان، یا اعدام شدن پس از قتل شکارچیان غیرمجاز، دیگر رغبتی به محیط‌بانی ندارند و این در شرایطی است که بنا به استناد اطلاعات محیط‌بانان دنا در سه سال گذشته چندهزار کل و بز در دنا شکار شده و جمعیت شکار روزبه‌روز در حال کاهش است.

وکیل پایه یک دادگستری که از سوی سازمان محیط زیست برای پیگیری پروند غلامحسین خالدی منصوب شده، صادر شدن حکم اعدام را به دادگاه کیفری استان منتسب می‌کند و خبر از اعتراض وکلا به رأی صادره می‌دهد. همچنین حکم صادره اکنون در مرحله تجدیدنظر است و اعتراض وکلا ثبت شده است.

به گفته افشار، قضات این پرونده در حالی که حکم محیط زیست را قبول ندارند، می‌گویند: "محیط‌بانان ضابط دادگستری نیستند و چون ضابط نیستند، نمی‌توانند از اسلحه استفاده کنند"؛ در حالی که قانون گارد حفاظت محیط زیست می‌گوید: "مأموران و محیط‌بانان ضابط قضایی محسوب می‌شوند و به همین دلیل مجوز حمل سلاح دارند".

گفتنی است، صدور احکام اعدام پی‌درپی برای محیط‌بانان موجب نگرانی شدید فعالان محیط زیست شده است که در همین راستا خواستار تجدیدنظر مراجع قضایی در پرونده شده‌اند.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
0
0
خدا بهش رحم کنه... واقعاً جای تأسفه
وحید
|
-
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
0
0
امیدوارم هر چه زودتر تبرئه بشه
م.ع
|
-
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
0
0
واقعا چقدر تاسف آوره که یک نفر جونشو زندگیشو برا چنین کار ارزشمندی میذاره اما این جوری ازش تشکر میکنن!!!
دكتر گوهري
|
-
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
0
0
با سلام
جناب دكتر لطفي زاده
از شما ممنونم كه اين خبر رو اطلاع رساني كرديد، من به شخصه خيلي ناراحت شدم، اگه صلاح مي دونيد يه نامه اي خطاب به مسئولين قضايي بنويسيم و از همكاران در خواست حمايت (يا امضا الكترونيك) كنيم تا با اين بندگان شريف خدا اين طوري رفتار نشه.
ضمن اينكه اين نوع برخورد تبعات وخيمي رو هم براي حيات وحش و محيط زيست داره
نظر شما
ادامه