کد خبر: ۱۱۸۰۵

حکیم مهر - یکی از مجریان طرح انتقال ژن چندقلوزایی به گله‌های گوسفند با اعلام این مطلب گفت: طی پنج سال آزمایش که در پژوهشکده فیزیولوژی و بیوتکنولوژی دام در دانشگاه زنجان انجام شد، امکان انتقال ژن چندقلوزایی به نژادهای بومی گوسفندی از طریق تلقیح مصنوعی فراهم شده و به مرحله تجاری‌سازی رسیده است.

دکتر سلیمی افزود: در این روش علاوه بر افزایش بهره‌وری و نگهداری گوسفند از طریق انتقال ژن، خصوصیات و نژادهای بومی حفظ شده است.

وی خاطرنشان کرد: این طرح بر روی نژاد افشاری که دارای جثه بزرگ‌تر و گوشتی هستند، انجام شده و مطالعات بعدی بر روی نژادهای شال و کردی صورت می‌گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فیزیولوژی و بیوتکنولوژی دانشگاه زنجان ادامه داد: با تأسیس شرکت رهیافت دانش‌بنیان ایرانیان روند تجاری‌سازی آن آغاز و تاکنون بر روی 70 رأس این عملیات با موفقیت انجام شده است.

سلیمی تصریح کرد: در نسل اول حاصل از این انتقال ژن، از هر تلقیح مصنوعی انجام‌شده به‌طور میانگین 2.9 بره به دنیا آمده است.

وی یادآور شد: در نسل دوم این انتقال ژن این خصوصیات در دام ثابت شده و میزان عملکرد چندقلوزایی افزایش می‌یابد.

سلیمی هزینه انتقال ژن چندقلوزایی را 40 هزار تومان دانست و تأکید کرد: با انجام عمل چندقلوزایی عملاً هزینه‌های مربوطه برای دامدار جبران می‌شود و به‌نظر می‌رسد زمزمه‌های پرداخت یارانه به دامداران برای اصلاح نژاد دام‌های خود در راستای طرح خودکفایی گوشت قرمز از طرف وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد.

وی در پایان اظهار داشت: ویژگی بارز این طرح، عدم نیاز به هورمون و تولید تراریخته و کوتاه‌مدت بدون زمان بازخورد آن است.

 

 

نظر شما
ادامه