کد خبر: ۱۱۳۴

حکیم مهریافته های جدید سلولی و مولکولی و مدل های حیوانی آسم و بیماری مزمن انسداد ریوی و روش های درمانی جدید این دو بیماری توسط رئیس دپارتمان فارماکولوژی مولکولی دانشگاه گرونینگن هلند در نشستی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز بررسی شد. 
     
پروفسور Herman Meurs در این نشست با تشریح تحقیقات جدید انجام شده در زمینه درمان این بیماری ها گفت: مطالعات جدید نشان دهنده تغییر در یافته های سنتی در این باره است.

وی با تشریح نقش استیل کولین به عنوان واسطه عصبی پاراسمپاتیک در راه های هوایی سیستم تنفسی با عملکرد انقباضی در عضلات صاف این مجاری و ترشح موکوس و عمل برروی گیرنده های موسکارینی که باعث تنظیم و تغییر وضع سیمای راه های هوایی و آثار التهاب در سیستم تنفسی می شود خاطرنشان کرد: در این میان پاسخ های پیش التهابی به اثرات گیرنده های موسکارینی در سلول های عضلات صاف سیستم تنفسی کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است.

پروفسور Meurs با اشاره به مطالعات جدید انجام شده در این زمینه که بخشی از آن توسط دکتر سعید کلاهیر عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز صورت گرفته است افزود: در این مطالعات اثرات تحریک گیرنده های موسکارینی برروی ترشح اینترلوکین 8 توسط سلول های عضلات صاف سیستم تنفسی و مکانیسم مولکولی داخل سلولی مربوط به این پاسخ دهی انجام پذیرفته است.

 


 

نظر شما
ادامه