کد خبر: ۱۱۲۹۰

حکیم مهر - معاون وزیر جهاد کشاورزی از عدم تخصیص اعتبار از محل هدفمند‌ی یارانه‌ها به بخش دام و طیور در سال جاری خبر داد و گفت: امسال 970 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود که تامین‌کننده 90 درصد از نیاز کشور بوده و رسیدن به خودکفایی در تولید این محصول منوط به میزان و زمان تامین اعتبارات است.

سعادت‌الله عباسی امروز در جمع خبرنگاران در حاشیه‌ی افتتاح پنجاهمین صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی اظهار کرد: هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر ماندن شیر خام روی دست دامداران و مشکل عرضه و بازار این محصول نداشته‌ایم.

وی درباره‌ی پیشنهاد عرضه شیر به صورت خام و باز در سطح شهر گفت: توصیه نمی‌کنیم که این محصول مستقیما عرضه شود و تاکنون هم چنین برنامه‌ای نداشته‌ایم.

عباسی از افزایش 30 تا 40 هزار تنی گوشت قرمز در سال جاری خبر داد و گفت: امسال 970 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود که پاسخگوی 90 درصد از نیاز کشور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم با استفاده از فعال‌شدن ظرفیت واحد‌های خالی پرواربندی میزان تولید گوشت قرمز را افزایش دهیم.

وی با اشاره به خالی‌بودن 30 درصد از ظرفیت واحد‌های پروار‌بندی کشور گفت: برنامه‌ریزی شده که تسهیلات مورد نیاز برای پروار‌بندان تامین شود تا تولید گوشت قرمز افزایش یابد، چراکه این واحدها برای فعال شدن نیازمند نقدینگی و سرمایه در گردش هستند.

**تخصیص 20 درصد از اعتبارات کشاورزی صندوق توسعه ملی به واحدهای پرواربندی

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزود: با افزایش تولید در واحد‌های فعال و نیمه‌فعال میزان تولید گوشت قرمز افزایش می‌یابد که بدین منظور 20 درصد از محل اعتبارات تخصیصی صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی به عنوان سرمایه در گردش و نقدینگی این واحدها درنظر گرفته شده است.

وی خاطر نشان کرد: بدین منظور واحدهای پرواربندی نیمه‌فعال در استان‌ها در حال شناسایی هستند تا بتوانیم نقدینگی را برایشان تامین کنیم.

عباسی تاکید کرد: با توجه به محدود‌ بودن پتانسیل‌ها باید با افزایش بهره‌وری و تکمیل واحد‌های نیمه‌فعال میزان تولید گوشت قرمز افزایش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: طبق برنامه پنجم توسعه سالانه هشت درصد بر میزان تولید گوشت قرمز افزوده شده است.

به گفته وی با تکمیل واحد‌های خالی پروار‌بندی حداقل 100 هزار تن به تولید گوشت قرمز کشور اضافه می‌شود.

عباسی تصریح کرد: اگر تمام واحد‌های نیمه‌فعال و ظرفیت‌های موجود پرواربندی به بهره‌برداری برسد و نقدینگی‌شان تامین شود، قطعا به خودکفایی گوشت قرمز خواهیم رسید که این امر به زمان تامین اعتبارات، میزان منابع اختصاصی و شرایط اقلیمی بستگی دارد.

** اصلاح ساختار واحدهای مرغداری متوقف نشده است

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره‌ی عدم تخصیص بودجه برای اصلاح ساختار واحد‌های مرغداری و بهینه‌سازی مصرف سوخت در این واحد‌ها گفت: سال گذشته اعتباری از محل هدفمند‌سازی یارانه‌ها به منظور اصلاح ساختار واحد‌های مرغداری و دامداری اختصاص یافت که در این راستا بیش از 4500 واحد مرغداری در زمینه‌ی مصرف سوخت بهینه‌سازی شدند اما امسال هنوز اعتباری بدین منظور اختصاص نیافته است.

وی گفت: این طرح متوقف نشده و از محل طرح توسعه‌ی بخش کشاورزی اصلاح ساختار واحدهای مرغداری در سطح استان‌ها با نرخ هفت درصد در حال انجام است و تخصیص این اعتبار محدودیتی ندارد.

عباسی اظهار کرد: در حال پیگیری هستیم که اعتبار خاصی برای اتحادیه مرغداران در نظر بگیریم تا هم‌چون سال گذشته از طریق اتحادیه هم اصلاح ساختار واحد‌های مرغداری انجام شود.

** امسال اعتباری از محل هدفمند‌ی یارانه‌ها به بخش دام و طیور اختصاص نیافته است

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: امسال هنوز اعتباری از محل هدفمند‌سازی یارانه‌ها به بخش دام و طیور اختصاص نیافته است اما از محل طرح توسعه کشاورزی و کمک‌های فنی و اعتباری به کشاورزان کمک می‌شوود.

وی تاکید کرد: علی‌رغم گفته‌های متفاوت مبنی بر کاهش تولید شیرخام، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مرجع رسمی و متولی تولید این محصول اعلام می‌کند امسال 10 میلیون و 800 هزار تن شیرخام تولید خواهیم کرد.

نظر شما
ادامه