کد خبر: ۱۱۲۳۸

حکیم مهر - محققان علوم دامی کشور موفق به طراحی و ساخت فیستولای شکمبه‌یی منعطف گاوی شدند که در تحقیقات محققان دامپزشکی در زمینه تغذیه‌ گاوها کاربرد دارد.

نرگس وحدانی، دانشجوی دکتری گروه علوم دامی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران که با راهنمایی دکتر مهدی دهقان بنادکی، دانشیار گروه موفق به ساخت این دستگاه شده اظهار کرد: فیستولا یا کانولای منعطف دستگاهی است که در مراکز تحقیقاتی برای مطالعه سیستم گوارشی دام‌ها و ارزیابی ارزش غذایی مواد خوراکی آنها استفاده می‌شود.

این دستگاه از طریق جراحی در ناحیه چپ بدن دام نصب می‌شود و به این ترتیب حفره‌ای ایجاد می‌شود که محقق مستقیما به شکمبه که در حکم معده دام است دسترسی می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: برای نصب فیستولا در بدن گاوها از جراحی تک مرحله‌یی یا دو مرحله‌یی – که در ایران مرسوم است – استفاده می‌شود. جراحی نصب فیستولاهای موجود حدود یک ساعت به طول می‌انجامد ولی فیستولای ابداعی به نحوی ساخته شده که نصب آن تنها حدود یک دقیقه طول می‌کشد و به این ترتیب از زمان سرپا ایستادن و میزان خونریزی دام به شدت کاسته شده و زحمت دامپزشک هم تا حد زیادی کمتر می‌شود.

وحدانی تصریح کرد: قطر فیستولای شکمبه‌یی منعطف گاوی که از پلی یورتان ساخته شده حدود 11 سانتی‌متر است که دو برابر قطر فیستولاهای ایرانی موجود است که بدین ترتیب محدودیت‌های آزمایشگاهی محققان کشور تا حد زیادی برطرف شده و تحقیقات در زمان کمتر و با سهولت بیشتر انجام می‌شود.

وی با بیان این که قیمت نمونه خارجی این وسیله حدود 300 دلار و قیمت نمونه داخلی تنها 250 هزار تومان است،استفاده از قالب یکپارچه برخلاف نمونه‌های خارجی و تعبیه در دستگیره‌دار و روزنه‌دار را از دیگر مزایای فیستولای ابداعی عنوان کرد و گفت: این دستگاه از شش ماه پیش در مزرعه تحقیقاتی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته و در حال حاضر مشغول طراحی فیستولاهای کوچک‌تر برای استفاده در دام‌های کوچک مثل گوسفند هستیم.

 

نظر شما
ادامه