کد خبر: ۱۱۱۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - در روند برنامه‌های در دست اجرای سازمان و نهادینه کردن استفاده بهینه از منابع موجود در راستای توسعه بخش کشاورزی، توسعه پرورش ماهیان خاویاری در دریاچه پشت سدهای استان با حمایت از سرمایه‌گذاران و هدایت کارشناسی در فاز اجرایی قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان در نشست شورای مدیران سازمان با اشاره به اهمیت تولید ماهیان خاویاری در آب‌های شیرین استان گفت: ماهیان خاویاری از باارزش‌ترین ماهیان دنیا هستند و تا سال‌های اخیر دریای مازندران مأمن اصلی این ماهی‌ها بوده و کشورهای ایران و روسیه، عمده تولیدکنندگان خاویار جهان بشمار می‌رفتند.

محمد صمدزاده با بیان اینکه بیش از 27 گونه ماهی خاویاری در دنیا وجود دارد که شش گونه آن در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زیست کرده و بیش از 90 درصد خاویار جهان را تأمین می‌کند، افزود: ازدیاد روزافزون جمعیت جهان و توجه مردم کشورها به اهمیت مصرف پروتئین‌های دریایی باعث شد که در اواخر قرن بیستم مقدار صید جهانی ماهیان به بیش از 110 میلیون تن در سال افزایش یابد که با لطمات واردشده به ذخایر موجود این مقدار به حدود 80 میلیون تن کاهش یافته است.

وی با اشاره به این موضوع که آذربایجان شرقی از امکانات و استعدادهای خوبی برای توسعه پرورش ماهیان سردآبی و گرم‌آبی برخوردار است، خاطرنشان کرد: پیگیری و حل مشکلات موجود در تفاهمنامه بین شرکت آب منطقه‌ای و این سازمان درباره استفاده دومنظوره از چاه‌های کشاورزی برای آبزی‌پروری و پیگیری تفاهمنامه بین معاونان وزیر جهاد کشاورزی، سازمان تات، معاونت آب و خاک و صنایع و سازمان شیلات ایران در توسعه آبزی‌پروری در استخرهای احداثی توسط مدیریت آب و خاک استان از برنامه‌های شاخص این مدیریت بوده است.

صمدزاده با اشاره به برنامه‌های سازمان در توسعه پرورش در قفس ماهیان خاویاری در دریاچه پشت سدهای استان و در راستای استفاده بهینه از امکانات موجود، ادامه داد: از سال 1390 پایلوت پرورش فیل‌ماهی در قفس در سد ارسباران کلیبر عملیاتی شده است. پرورش فیل‌ماهی در قفس در این دریاچه، با یک‌هزار قطعه ماهی 100 گرمی آغاز و با حداقل تلفات در طول دوره رشد 305 روزه، وزن این ماهیان به‌طور متوسط به 3.5 کیلوگرم رسیده است.

وی با اشاره به اینکه خاویار دریای خزر به‌دلیل ممنوعیت صید ناشی از خطر انقراض نسل ماهیان خاویاری، در بازارهای جهانی عرضه نمی‌شود، تصریح کرد: در حالی که تا سال‌های اخیر ایران در زمینه صید این ماهیان و استحصال خاویار رتبه دوم جهان را داشته و برند خاویار لوکس جهانی را از آن خود کرده بود.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان هزینه‌های یک‌ساله پرورش فیل‌ماهی در قفس در سد ارسباران را 500 میلیون ریال و ارزش افزوده این محصول تا حال حاضر را 250 میلیون ریال اعلام کرد و یادآور شد: پرورش این ماهیان با رعایت دقیق الگوها و استانداردهای بین‌المللی انجام پذیرفته است.

صمدزاده با اشاره به توجه این مدیریت بر ترویج استفاده از آبزیان در فرهنگ غذایی جامعه تأکید کرد: سرانه مصرف گوشت سفید در استان چهار کیلوگرم بوده و تلاش می‌شود ضمن فرهنگ‌سازی برای افزایش مصرف این ماده غذایی و قرار دادن ماهی در سبد غذایی خانوارها، مصرف آن در سطح استان افزایش یابد و برنامه پنج‌ساله سازمان جهاد کشاورزی بر افزایش سرانه مصرف این ماده غذایی تا شش کیلوگرم استوار شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی جهت تولید بیش از سه‌هزار و 700 تن از انواع آبزیان در استان و بر اساس تولید پیش‌بینی شده در سال اول برنامه توسعه پنجم، از حمایت‌های این مدیریت از آبزی‌پروران خبر داد و اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان پیش‌بینی می‌شود که در برنامه پنج‌ساله آینده میزان تولید به بیش از شش‌هزار تن افزایش یابد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۳
0
0
بنا بر اظهار مقامات شیلات قرار است خاویار که پروتئین بالا تری دارد سر سفره های مردم بیایدومردم بجای گوشت ومرغ خاویار میل بفرمایند حال خاویارچی های اذربایجانی چه سهمی را تقبل میفرمایند البته با حل مسایل مربوطه ؟کی قیمت چند میلیون تومانی خاویار به زیر قیمت مرغ میرسد؟ایا شما هم قصد دارید بجای خاویار تخمدان سرشار از پییه تحویل دهید تا هم براند ایران حفظ شودو هم قیمت آن با سایر اقلام همسان شود؟چند سال وقت میخواهد تا مسایل تغذیه ای بیماریها وآلو دگی آب پشت سدهاحل شود؟ودهها مسایل دیگر خسته نباشید!
نظر شما
ادامه