کد خبر: ۱۰۸۲۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی ایلام، دلیجان، ملایر و آذربایجان شرقی

 

توسط اداره کل دامپزشکی استان ایلام:
آغاز طرح واکسیناسیون تب برفکی گوسفندوبز


مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: عملیات واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت گوسفندو بز از 25 مهر ماه به مدت 45 روز کاری با استفاده از تمام توان بخش دولتی و خصوصی انجام می پذیرد .
دکتر پیرانی افزود حدود یک میلیون رأس از جمعیت گوسفند و بز استان بصورت رایگان تحت پوشش این طرح قرار می گیرند .
پیرانی همچنین یادآور شد در اجرای عملیات واکسیناسیون گاو گوساله در یک ماه گذشته حدود 30 هزار رأس از جمعیت دام سنگین استان بصورت رایگان تحت پوشش واکسیناسیون تب برفکی قرار گرفته اند .

----------------------------------

 

امام جمعه شهرستان دلیجان: دامپزشکان سربازان گمنام سلامت جامعه اند


حجت الاسلام نیشابوری در دیدارمدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت مجموعه فعالیتهای دامپزشکی اطمینان خاطر مصرف کنندگان موادغذایی با منشاء دامی را فراهم می کند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ورییس شبکه دامپزشکی شهرستان دلیجان در دفتر امام جمعه دلیجان با حجت الاسلام نیشابوری دیداروپیرامون فعالیتهای دامپزشکی گفتگو کردند.

دکترحسینی دراین ملاقات اهمیت سلامت وامنیت موادغذایی با منشاء دامی را متذکر شده وخواستار همکاری دستگاه های اجرایی شهرستان جهت افزایش سطح بهداشت کشتارگاه دام شد.
امام جمعه دلیجان نیز از فعالیتهای خالصانه کارکنان دامپزشکی که درگمنامی برای تامین بهداشت وسلامت جامعه واطمینان خاطر مصرف کنندگان مواد غذایی با منشاء دامی صورت می گیرد تقدیر وتشکر نمود.

 

----------------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی ملایر خبر داد :
انجام 7 هزار بازرسی در ملایر توسط شبکه دامپزشکی


مدیر شبکه دامپزشکی ملایر از انجام 7 هزار بازرسی توسط اکیپ دامپزشکی شهرستان ملایر در شش ماهه نخست سال جاری در این شهرستان خبر داد.
علی نجفلو با بیان اینکه امسال شبکه دامپزشکی ملایر اقدامات مختلفی را در واحد مبارزه با انواع بیماری‌های دامی، بازرسی از اماکن عرضه مواد خام دامی، ضبط و معدوم کردن انواع مواد خامی غیر قابل مصرف و فاسد و.. انجام داده است افزود: در شش ماه امسال 110 هزار دوز واکسن تب مالت به دام‌های شهرستان ملایر تزریق شده است و 120 هزار رأس گوسفند و 15 هزار رأس گاو نیز در برابر تب برفکی واکسینه شده‌اند.

وی عنوان داشت: در حال حاضر نیز فاز بعدی واکسینه دام‌ها در برابر تب برفکی در حال انجام است و تا پایان مهر ماه ادامه دارد.

مدیرشبکه دامپزشکی ملایر از واکسینه شدن 220 هزار رأس دام در برابر بیماری شاربون در شش ماه امسال در ملایر خبر داد و گفت: 240 هزار رأس گوسفند و بز نیز علیه بیماری آبله واکسینه شده‌اند.

وی به واکسینه شدن سگ‌های صاحب‌دار علیه بیماری هاری اشاره کرد و گفت: در شش ماهه نخست امسال 400 قلاده از این سگ‌ها علیه بیماری هاری واکسینه شده‌اند

نجفلو در ادامه به سم‌پاشی دامداری‌های شهرستان ملایر اشاره کرد و گفت: در این راستا سم‌پاشی علیه بیماری کنه در روستاهای شهرستان در بهار انجام شده و در پاییز نیز دوره دوم سم‌پاشی انجام می‌گیرد.

وی به انجام تست سل و بروسلوز در گاوها اشاره و تصریح کرد: در مدت شش ماهه امسال 5 هزار و 300 رأس گاو علیه بیماری سل تست شده‌اند که از این تعداد هشت رأس آلوده بوده و برای معدوم شدن به کشتارگاه انتقال یافته‌اند و همچنین موردی از تب مالت در تست‌های انجام گرفته بر روی گاوها مشاهده نشده است.

مدیر شبکه دامپزشکی ملایر اظهار داشت: ماهانه اکیپ دامپزشکی شهرستان 220 مورد بازرسی را از واحدهای طیور در شهرستان دارد که در صورت برخورد با موارد مشکوک با آن برخورد صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون 7 هزار مورد بازدید از مراکز عرضه مواد خامی، کشتارگاه‌ها، رستوران‌ها و... صورت گرفته است، افزود: همه تالارهای شهرستان دارای ناظر بهداشتی بوده که موارد تخلف را به دامپزشکی ملایر اعلام می‌کنند.

نجفلو ابراز داشت: علاوه بر بازدیدها در هفته دو بازدید مشترک نیز با همکاری اداره صنعت، معدن و تجارت، شبکه بهداشت و اکیپ‌های دامپزشکی ملایر صورت می‌گیرد که امسال با این بازدیدها وضعیت مطلوب‌تری را نسبت به سال گذشته در شهرستان داشته‌ایم.

وی از کشف و ضبط سه تن گوشت قرمز و سفید غیر قابل مصرف توسط اکیپ دامپزشکی ملایر خبر داد و افزود: متخلفان به مراجع ذی‌ربط معرفی شده‌اند.

مدیر شبکه دامپزشکی ملایر یکی از مشکلات عمده دامپزشکی را کمبود نیروی انسانی برشمرد و گفت: در حال حاضر در بخش خصوصی هفت درمانگاه، هفت داروخانه و دو مرکز مایه‌کوبی فعال است اما در بخش اداری به شدت کمبود نیروی انسانی وجود دارد.

وی از راه‌اندازی دومین کشتارگاه صنعتی طیور ملایر در آینده‌ای نزدیک خبر داد و عنوان کرد: در حال حاضر بیشتر کارهای این کشتارگاه انجام شده و در صورت بهره‌برداری، تولید شهرستان به بالای 40 تن افزایش خواهد یافت.

 

--------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی خبر داد :
کاهش 60 درصدی بیماری تب مالت در بناب


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی از کاهش60 درصدی بیماری تب مالت در شهرستان بناب خبر داد و گفت: در نیمه نخست سال گذشته 78 مورد ابتلا به این بیماری به ثبت رسیده بود که در سال‌جاری به 32 مورد تقلیل یافته است.
دکتر بهراد زندیه  در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس آمارهای ارائه شده توسط شبکه بهداشت و درمان این شهرستان، در شش ماهه نخست سال گذشته 78 مورد ابتلا به این بیماری به ثبت رسیده بود که در سال‌جاری به 32 مورد تقلیل یافته است.

وی با اشاره به اینکه در شش ماهه اول سال‌جاری، برای کنترل این بیماری، واکسیناتورهای دامپزشکی در بناب عمل واکسیناسیون را بر روی 4 هزار و 95 راس گاو و گوساله، 41 هزار راس بز، بره و بزغاله و نیز 364 راس گاو بالای دو سال به انجام رسانده‌اند، افزود: این امر موجبات کاهش بروز این بیماری در سطح منطقه را فراهم کرده است.

زندیه توسعه آموزش‌های لازم در مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام برای بهره‌برداران بخش دامی را از مهم‌ترین راهکارهای جلوگیری از بروز بیماری‌های مشترک ذکر کرد و افزود: همکاری مردم در تهیه مواد خام دامی از مراکز مورد تائید به صورت بهداشتی، خواهد توانست سازمان‌های مسئول در امر مراقبت از بهداشت عمومی را در انجام وظایف خود یاری کرده و هزینه‌های درمان را با جلوگیری از هدررفت وقت و سرمایه خانواده‌ها به حداقل آن کاهش دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان، از مردم خواست به عنوان وظیفه شرعی و اجتماعی خود، هرگونه تخطی از موازین بهداشتی در تولید فرآوری، بسته‌بندی و عرضه محصولات دامی را به شبکه دامپزشکی شهرستان متبوع خود اطلاع دهند تا اقدامات مقتضی قانونی در این رابطه به مرحله اجرا گذاشته شود.

 

نظر شما
ادامه