کد خبر: ۱۰۸۰

حکیم مهر -  رییس مرکز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی کشور درباره انتشار خبر شیوع آنفلوآنزای بزی گفت: مردم نگران آنفلوآنزای بزی که بیماری قابل انتقال بین حیوان و انسان است، نباشند.

دکتر محمد لطفی‌زاده  اظهار کرد: این بیماری که در برخی رسانه‎ها به اشتباه به عنوان آنفلوآنزای بزی با منشاء ویروسی با نام کیو معرفی شده، در حقیقت بیماری تب Q با عامل باکتریایی است و هیچ ارتباطی با آنفلوانزای ویروسی ندارد و از طریق استنشاق ذرات آلوده به میکروب به انسان منتقل می‌شود.

وی درباره نشانه‏های بالینی این بیماری گفت: به دلیل تشابه نشانه‎های این بیماری با آنفلوآنزای ویروسی نظیر احساس کسالت و خستگی، تب بالا، سردرد آزاردهنده، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، دردهای عضلانی و شکمی و گلودرد با نام آنفلوآنزای بزی هم شناخته می‌شود و با توجه به عامل ایجاد بیماری تب کیو که باکتری است باید توجه داشت که این بیماری تنها نام آنفلوآنزا را یدک می‎کشد.

لطفی‎زاده افزود: گاو، گوسفند و بز مخزن اصلی عامل این بیماری هستند اما وقوع این بیماری در سایر حیوانات و حتی حیوانات خانگی هم محتمل است و میکروب از طریق شیر، ادرار، مدفوع و جفت حیوان آلوده دفع می‎شود.

وی همچنین درباره گروه‌های در معرض خطر گفت: این بیماری را می‎توان مرتبط با شغل دانست و دامپزشکان، دامداران و افرادی که به نحوی با دام‌ها سروکار دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند.

وی همچنین از مردم خواست درباره بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان تنها از سازمان دامپزشکی کشور و مراجع ذی‌صلاحی نظیر مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت کسب اطلاع کنند و به صرف انتشار یک خبر به خود نگرانی راه ندهند.

رییس مرکز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی در پایان به مردم توصیه کرد: برای جلوگیری از انتقال این بیماری و سایر بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه جداً پرهیز کنند و در صورتی که قصد ذبح دام دارند این کار را در مراکز مجاز عرضه بهداشتی دام زنده و با نظارت دکتر دامپزشک انجام دهند.

 

 

نظر شما
ادامه