کد خبر: ۱۰۳۸۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی فردوس و نرماشیر

 

جایگاه واقعی دامپزشکان در جامعه تبیین نشده است

 

رئیس دامپزشکی شهرستان فردوس گفت: در ایران اسلامی هنوز جایگاه اصلی و واقعی دامپزشکان به درستی تبیین نشده است.
جواد اسماعیلی اظهار کرد: در جوامع پیشرفته دامپزشک هم‌‌ردیف با یک پزشک عمومی جامعه موثر و قابل احترام است.

وی افزود: عده زیادی از مردم پس از گذشت سال‌ها از تربیت دامپزشکان در دانشگاه‌ها و اشتغال آنان در بخش‌های مختلف هنوز با زمینه‌ها، وظایف و نوع عملکرد دامپزشکان آشنایی ندارند.

رئیس دامپزشکی فردوس تصریح کرد: در جوامع شهری و روستایی پزشک دامپزشک نقش موثری در تامین سلامت عمومی جامعه ایفا می‌کند.

اسماعیلی یادآور شد: اگر چه عده‌ای تصور می‌کنند که دامپزشک تنها با دام سروکار دارد ولی واقعیت این است که در چرخه بیماری‌ها و جلوگیری از روند ایجاد یک بیماری به ویژه بیماری‌های قابل انتقال بین دام و انسان و نیز در کنترل و بازرسی صنایع غذایی به ویژه با منشاء دامی، پزشک دامپزشک نقش نخست را بازی می‌کند.

وی دام‌های بزرگ، دام‌های کوچک، پرندگان زینتی، آبزیان، طیور و پرندگان صنعتی، آزمایشگاه و داروخانه را زمینه‌های کاری دامپزشکان در  بخش‌های مختلف برشمرد و گفت: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از دانش‌آموختگان پس از گذراندن دوره دکترای عمومی در سطوح فوق دکترا به ادامه تحصیل مشغول هستند.

*دامپزشک در صف مقدم مقابله با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام است

رئیس دامپزشکی فردوس گفت: دامپزشکان همواره خود را در صف مقدم مقابله با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان می‌بینند و روزانه با انواع خطرات و مهلک‌ترین عوامل بیماری‌زا دست و پنجه نرم می‌کنند تا افراد جامعه با اطمینان از سلامت غذایی که می‌خورند، لذت ببرند.

اسماعیلی افزود: بدون شک هر ایرانی بر سر سفره غذای خود در سه وعده روزانه و در طول روز حاصل نظارت‌های مستمر دامپزشکان بر تولید و عرضه مواد غذایی با منشاء دامی را مصرف می‌کند و همین افتخار برای جامعه بزرگ دامپزشکی کشور در خدمت به مردم کافی است.

وی اظهار امیدواری کرد تا با آگاهی بیش از پیش مسئولان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور از نقش مهم و تأثیرگذار دامپزشک که حتی اقتصاد و امنیت کشور نیز به آن وابسته است روز به روز شاهد بهبود شاخص‌های سلامت در کشور باشیم.

 

------------------------------

 

سرپرست شبکه دامپزشکی نرماشیر:
صنعت تولید شیر در نرماشیر رونق یافته است


سرپرست شبکه دامپزشکی نرماشیر گفت: صنعت تولید شیر با وجود زنجیره کامل دامداری‌ها، مراکز جمع‌آوری شیر، کارخانه تولید مواد لبنی و مراکز عرضه در شهرستان نرماشیر رونق یافته است.
عباس سرحدی اظهار داشت: رونق صنعت دامداری منوط به وجود صنایع جانبی است که در بحث تولید شیر، وجود مراکز جمع‌آوری شیر و کارخانه تولید مواد لبنی در کنار دامداری‌ها در شهرستان نرماشیر این امر مهم را محقق کرده است.

وی افزود: پنج ایستگاه جمع‌آوری شیر، شیر تولیدی حدود یک‌ هزار واحد دامداری روستایی را جمع‌آوری و به کارخانه تولید مواد لبنی تحویل می‌دهند.

سرحدی بیان داشت: از آنجا که در تولید و عرضه شیر کیفیت و بهداشت شیر دو مؤلفه اصلی و اثرگذار هستند و اثر مستقیم بر مصرف آن دارند، کامل بودن زنجیره، کمک به سزایی به ارتقای کیفیت و بهداشت و سلامت شیر تولیدی می‌کند.

وی ابراز داشت: با توجه به حجم بالای شیر تولیدی در شهرستان نرماشیر و بازدهی نسبتاً مناسب سرمایه‌گذاری‌های خوب توسط بخش خصوصی در این زمینه انجام شده است.

سرپرست شبکه دامپزشکی نرماشیر عنوان کرد: شبکه دامپزشکی سعی دارد با کنترل بیماری‌ها، ترویج اصول بهداشتی، نظارت مستمر بر مراحل تولید و عرضه این فرآورده باارزش میزان تولید آن را در شهرستان افزایش دهد.

وی ابراز داشت: از آن جا که بسیاری از بیماری‌های دامی اثر مستقیمی بر میزان تولید شیر در دام دارند کنترل و ریشه‌کنی این بیماری‌ها در راستای افزایش تولید شیر یک ضرورت است که شبکه دامپزشکی با پایش جمعیت دامی از نظر شیوع بیماری‌ها، واکسیناسیون و انجام تست‌های مختلف این امر مهم را محقق می‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه به فسادپذیری سریع شیر کوتاه کردن فاصله زمان تولید و جمع‌آوری و ارسال به کارخانه می‌تواند نقش موثری در بحث بهداشت شیر داشته باشد که وجود مراکز عرضه و کارخانه در شهرستان نرماشیر تا حد ممکن این زمان را کوتاه کرده است.

سرحدی با بیان اینکه شیر تولیدی در شهرستان نرماشیر از واحدهای روستایی کوچک استحصال می‌شود، تاکید کرد: ساماندهی این واحدها و بهسازی آنها نقش انکارناپذیری در بحث بهداشت شیر را دارند و از طرفی دیگر دامداران می‌توانند با رعایت نکات بهداشتی، شیری با کیفیت را تولید و به بازار عرضه کنند.

 

نظر شما
ادامه