کد خبر: ۱۰۰۹۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خواف، جغتای، قلعه گنج و فهرج

 

توزیع نوار بای وارول رایگان بین زنبورداران


عسل یکی از فرآورده های خوراکی مهم می باشد که خاصیت درمانی آن در قرآن کریم نیز ذکر شده است.

زنبور عسل ، تولیدکننده این فرآورده مفید با مخاطرات و بیماری هایی مواجه می باشد که در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع باعث تلفات در کندوها و کاهش کمیت و کیفیت عسل تولیدی در آنها می شود.

شبکه دامپزشکی خواف به جهت حمایت از تولیدکنندگان اقدام به توزیع نوار بای وارول رایگان در سطح زنبورستانهای شهرستان نموده است.

دکتر احمدی رئیس این شبکه ضمن بیان مطلب فوق افزود : تعداد نوارهای توزیع شده در سطح زنبورستانهای شهرستان 500 عدد می باشد که با اولویت کندوهای بیمار در بین زنبورداران توزیع شده است.

وی انگلهای خارجی را یکی از عوامل فرار زنبورها دانست و به زنبورداران توصیه کرد جهت جلوگیری از این امر بازدید های منظم دوره ای از سطح زنبورستانها را مد نظر داشته و با عملکرد مناسب و به موقع نسبت به کنترل بیماری اقدام نمایند.

--------------------------------

 

مکمل درمانی گوسفندان در جغتای

 

بالغ بر9000راس گوسفند در جغتای درجهت کاهش عوارض خشکسالی مکمل درمانی شدند.


سرپرست شبکه دامپزشکی جغتای با بیان این مطلب گفت: مکمل درمانی دامها درجهت افزایش تولید،افزایش قدرت باروری دامها،کاهش سقط جنین وجلوگیری ازخسارات ناشی ازخشکسالی‌ دردستورکاردامپزشکی قراردارد.

به گفته وی تاکنون 1900کیلوگرم مکمل رایگان بین دامداران شهرستان جغتای توزیع شده که بالغ بر9000راس گوسفند مکمل درمانی شده اند.

---------------------------------

 

سرپرست دامپزشکی قلعه‌گنج‌ خبر داد :
اتمام واکسیناسیون 50 هزار رأس دام قلعه‌گنج علیه بروسلوز


سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان قلعه‌گنج گفت: بیش از 51 هزار رأس گوسفند و بز در این شهرستان علیه بیماری بروسلوز واکسینه شدند.
فرشید چمک اظهار داشت: واکسیناسیون دام‌های قلعه‌گنج علیه بیماری بروسلوز از ابتدای تابستان آغاز شده است.

وی افزود: در این مرحله بیش از 51 هزار رأس گوسفند و بز واکسینه شدند.

چمک با اشاره به همکاری بخش خصوصی در این مرحله از واکسیناسیون تصریح کرد: این واکسیناسیون با همکاری بخش خصوصی و دولتی در شهرستان قلعه‌گنج پایان یافت.

وی ابراز داشت: واکسیناسیون‌های انجام شده برای پیشگیری از بروز بیماری‌ بروسلوز در این حیوانات انجام می‌گیرد.

چمک با اشاره به نقش مهم دامپزشکی در کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مشترک عنوان کرد: بروسلوز یک بیماری مشترک میان انسان و دام است.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان قلعه‌گنج گفت: بیماری بروسلوز از طریق تماس با ترشح‌های دام آلوده و مصرف فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه منتقل می‌شود.

 

---------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج خبر داد :
عشایر پرورش دهنده شتر آموزش مقابله با بیماری‌ می‌بینند


رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: عشایر پرورش دهنده شتر در شهرستان فهرج با بیماری‌های شتر آشنا شدند.
مهدی بمان‌دشتی اظهار داشت: در راستای اهداف دامپزشکی 100 نفر از پرورش دهندگان شتر در این شهرستان با بیماری‌های این حیوان آشنا شدند. 

وی یکی از بیماری‌های شتر را سورا بیان کرد و افزود: بیماری سورا یک بیماری حاد و مزمن است که معمولا شتر، اسب، گاو، بز و سگ را مبتلا می‌سازد که این بیماری در شتر به صورت مکانیکی از حیوانی به حیوان دیگر توسط حشرات گزنده ناقل بیماری منتقل می‌شود.

بمان‌دشتی با بیان اینکه بیش از 2 هزار نفر شتر در شهرستان فهرج وجود دارد و اغلب آنها را شترهای تک کوهانه تشکیل می‌دهند، ابراز داشت: منطقه فهرج زیستگاه مناسبی برای پرورش شتر است.

وی عنوان کرد: شهرستان فهرج را بیابان‌های کم آب و علف فرا گرفته که دارای آب و هوای خشک و گرمای زیاد است به همین دلیل می‌تواند زیستگاه مناسبی برای شتر باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج افزود: در حاشیه کویر لوت روستای شاهرخ‌آباد در پرورش شتر از رونق خاصی برخوردار است.

وی عنوان کرد: بیشترین جمعیت شتر در روستای علی‌آباد و قدمگاه بخش مرکزی و بخش نگین کویر قرار دارد.

 

نظر شما
ادامه