کد خبر: ۹۱۰۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی ملایر، فهرج و فردوس

 

رئیس شبکه دامپزشکی ملایر:
130 واحد متخلف در ملایر شناسایی شد


رئیس شبکه دامپزشکی ملایر از شناسایی 130 واحد متخلف در دو ماهه سال جاری در ملایر خبر داد و گفت: هشت واحد متخلف پلمپ شدند.
علی نجفلو اظهار داشت: در طی یک سال گذشته با وجود کمبود نیرو در شبکه دامپزشکی ملایر کارهای خوبی انجام شد و برای رسیدن به اهداف بالاتر در راستای سلامتی مردم و جامعه نیازمند جذب نیروی بیشتر هستیم.

وی به استقرار ناظر بهداشتی در تالار و رستوران‌های این شهرستان اشاره کرد و گفت: به منظور نظارت بیشتر بر حفظ سلامتی مردم در این شهرستان و برای بالا بردن ضریب ایمنی و سلامتی در مواد خامی این اقدام از یک سال پیش در ملایر اجرایی شده است.

مدیر شبکه دامپزشکی ملایر ادامه داد: در نظر داریم که برای مابقی واحدهای عرضه مواد خامی از جمله کبابی‌ها، مرغداری‌ها، واحدهای تولیدی مواد خام و طیور و... نیز این اقدام در آینده‌ای نزدیک صورت گیرد.

وی با اشاره به شیوع بیماری‌ها در فصل تابستان تصریح کرد: مردم باید در زمینه مصرف مواد لبنی و گوشت و مواد خامی دیگر رعایت نکات ایمنی را در نظر داشته باشند و موارد تخلف را حتماً به این اداره و مراکز بهداشتی اطلاع دهند.

نجفلو در ادامه به اقدامات اداره دامپزشکی این شهرستان طی دو ماه گذشته اشاره کرد و گفت: در این دو ماه بیش از 3 هزار و 200 مورد بازدید از مراکز عرضه مواد خامی و لبنی، کشتارگاه‌ها، مرغداری‌ها، تالارها، رستوران‌ها، کبابی‌ها و... در ملایر توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی انجام شده است.

وی اذعان داشت: همچنین در این مدت 4 هزار لاشه گاو و گوسفند و 660 قطعه طیور نیز مورد بازرسی قرار گرفته است.

مدیر شبکه دامپزشکی ملایر از معدوم شدن یک تن گوشت سفید و قرمز غیر بهداشتی طی دو ماه گذشته در ملایر خبر داد و افزود: در این مدت 130 واحد متخلف نیز شناسایی و تذکر داده شده و هشت واحد متخلف نیز پلمب شده‌اند.

وی از انجام سمپاشی دامداری‌ها و مرغداری‌ها با همکاری بخش خصوصی خبر داد و عنوان داشت: در این مدت دام‌ها نیز علیه بیماری‌های مختلف از جمله آبله، سیاه زخم، قانقاریا و... واکسینه شده‌اند و این برنامه‌ها تا پایان سال ادامه دارد.

نجفلو با بیان اینکه هیچ علائمی از این بیماری تب کریمه کنگو تاکنون در استان همدان مشاهده نشده است، تصریح کرد: با این وجود مردم باید اصول ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند چرا که دام‌هایی که وارد کشور می‌شوند ممکن است ناقل این بیماری بوده و آن را منتقل کنند.

وی اظهارداشت: در این راستا نیز شبکه دامپزشکی استان اقدامات خود را در زمینه بازرسی‌ها و نظارت‌ها تشدید کرده که تاکنون موردی وجود نداشته اما نظارت‌ها ادامه دارد و در صورت بروز احتمالی حتماً اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.

مدیر شبکه دامپزشکی ملایر به اقدامات انجام گرفته در راستای مبارزه احتمالی این بیماری اشاره کرد و گفت: در راستای پیشگیری، باید از خرید دام‌های فاقد شناسنامه و دام‌هایی که محل خرید و فروش مشخصی ندارند پرهیز شود.

وی در تأکید به دامداران گفت: سمپاشی دامداری‌ها از مهم‌ترین علل از بین رفتن کنه‌ها است که در این راستا نیز اقدامات لازم در حال انجام است.

نجفلو در تأکید به خانواده‌ها گفت: مردم باید از خرید گوشت‌های فاقد مهر بهداشتی امتناع کرده و با توجه به اینکه بیماری‌ها درون گوشت در این زمینه با پختن کامل صد در صد از بین می‌روند گوشت را برای استفاده کاملاً بپزند.

وی گفت: همچنین اگر مردم می‌خواهند ذبحی را انجام دهند حتماً با رعایت موارد بهداشتی و نظارت این اداره باشد و اگر موردی تخلف وجود داشت آن را سریعاً به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

 

-------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی‌ فهرج عنوان کرد :
تولید ماهانه 25 تن شیر در فهرج


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: ماهانه 25 تن شیر در دامداری‌های شهرستان فهرج تولید می‌شود.
مهدی بمان‌دشتی با بیان اینکه ماهانه 25 تن شیر در دامداری‌های شهرستان فهرج تولید می‌شود، اظهار داشت: شیر تولیدی‌ به چهار ایستگاه جمع‌اوری شیر ‌تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به نظارت شبکه دامپزشکی بر ‌ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر عنوان کرد: شیر توسط تانکرهای حمل شیر که حاوی سردکن هستند به این ایستگاه‌ها منتقل می‌شود.

بمان‌دشتی ابراز داشت: شیر جمع‌آوری شده توسط ایستگاه‌ها به کارخانه‌های تولید و فرآوری‌ انتقال یافته و محصولات لبنی از جمله شیر پاستوریزه و‌ استریلیزه، ماست، پنیر‌ و ‌سایر لبنیات در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

وی افزود: شیر با دارا بودن مقادیر زیادی از مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان از جمله مواد معدنی مانند کلسیم، ویتامین‌ها، چربی و پروتئین جایگاه عمده‌ای را در سبد غذایی خانواده‌ها دارد.

بمان‌دشتی گفت‌: یکی از وظایف دامپزشکی نظارت بر مراحل مختلف پروسه‌ای محصول است.

وی بیان داشت: در این راستا شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج با نظارت بر مراکز جمع‌آوری شیر، همچنین تانکرهای حمل شیر‌ بر نحوه جمع‌آوری شیر در دامداری‌ها نیز نظارت دارد.

بمان‌دشتی با تأکید بر رعایت نکات بهداشتی در هنگام دوشیدن شیر توسط دامداران تصریح کرد: دستگاه شیر‌دوش باید تمیز و ضدعفونی شده و کارتیه‌های حیوان تمیز باشد.

وی خاطرنشان کرد: از دوشش دام بیمار و یا دام در حال درمان باید خودداری شود، زیرا شیر دام بیمار می‌تواند موجب انتقال بیماری از این طریق به انسان شود.

بمان‌دشتی اذعان داشت: همچنین شیر دام تحت درمان حاوی باقیمانده‌های دارویی است که در صورت مصرف انسانی موجب ایجاد مقاومت‌های دارویی می‌شود.

 

-----------------------------------------

 

رئیس دامپزشکی فردوس:
علائمی از تب کریمه‌کنگو در فردوس مشاهده نشده است


رئیس شبکه دامپزشکی فردوس از قول مساعد شهردار فردوس در راه‌اندازی سالن پیش‌سرد در کشتارگاه این شهر خبر داد و گفت: تاکنون هیچ علائمی از تب کریمه‌کنگو در شهرستان فردوس مشاهده نشده است
جواد اسماعیلی در جمع خبرنگاران یادآور شد: گوشت قرمز باید قبل از مصرف به مدت 24 ساعت به صورت آویزان در سردخانه یا یخچال قرار گیرد تا با ایجاد جمود نعشی و اسیدی شدن گوشت لاشه، بسیاری از عوامل بیماری‌زا از جمله ویروس عامل تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو، تب مالت و بیماری‌های انگلی در گوشت از بین رفته و عقیم‌سازی و سالم‌سازی انجام شود.

وی ادامه داد: شهروندان نیز باید از خرید گوشت‌های بازرسی نشده و بدون مهر دامپزشکی که به صورت کشتار غیرمجاز عرضه می‌شوند خودداری کنند و موقع تمیز کردن، شستن و قطعه قطعه کردن گوشت قرمز از دستکش یکبارمصرف استفاده کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس  با اشاره به اینکه تب کریمه‌کنگو در دام هیچ علائمی ندارد و این بیماری واکسن مؤثر ندارد، افزود: منازل و اصطبل‌ها در راستای کاهش کنه‌ها باید سم‌پاشی شود و دامداران نیز از جدا کردن کنه روی بدن دام با دست جدا خودداری کنند و از مواد ضدعفونی در راستای گندزدایی توالت‌ها، محیط آلوده به خون و ترشحات بیمار مصرف کنند.

اسماعیلی ورود دام غیرمجاز و قاچاق از مرزهای شرقی به کشور را عامل شیوع این بیماری عنوان کرد و یادآور شد: بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو از طریق دام به انسان سرایت می‌کند.

وی همچنین از پیگیری برای راه‌اندازی سالن پیش‌سرد در کشتارگاه فردوس خبر داد و افزود: با همکاری دامپزشکی فردوس تیم کارشناسی شهرداری فردوس از کشتارگاه مشهد بازدید داشته و شهردار فردوس نیز قول مساعد برای پیگیری راه‌اندازی سالن پیش‌سرد در کشتارگاه فردوس را داده است.

 

نظر شما
ادامه