کد خبر: ۷۸۵۹۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
رئیس جدید نظام دامپزشکی استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر رضا اطمینان‌فر» افزود: استان آذربایجان غربی با توجه به وجود دو دانشکده دامپزشکی و همچنین وجود چندین دانشکده در استان‌های همجوار، یک استان برخوردار از لحاظ تعداد دامپزشک است و بیش از ۳۰۰۰ عضو دامپزشک در استان فعالیت می‌کنند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس جدید نظام دامپزشکی استان آذربایجان غربی از عدم هماهنگی دریافت تعرفه و درگیری‌های درون و برون‌صنفی حرف دامپزشکی در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: «در کنار این موارد برخی قوانین و دستورالعمل‌ها با شرایط کاری همکاران تطابق ندارد که ازجمله آن می‌توان به متراژها، نوع کاربری فضاهای کاری، ضرایب مالیاتی، ارزش افزوده، مدیریت زنجیره‌ها، مدیریت توزیع دارو و نسخه‌پیچی اشاره کرد.»

«دکتر رضا اطمینان‌فر» در گفت‌وگو با حکیم مهر تصریح می‌کند: «برخی همکاران هستند که در قالب‌های مختلف غیردرمانی یا داروخانه‌ای و در قالب پت‌شاپ وارد فعالیت شدند. در کنار آنان می‌بینیم که تعدادی از عزیزان در قالب تلقیح مصنوعی در کار دامپزشکان دخالت می‌کنند که اینها باید ساماندهی و یک قالب برای آنها تعریف شود که لااقل از نظر بهداشتی تحت نظر نظام دامپزشکی باشند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ارزیابی شما از نحوه فعالیت بخش خصوصی دامپزشکی در استان چیست؟ مهمترین مشکلات این بخش چیست؟

استان آذربایجان غربی با توجه به وجود دو دانشکده دامپزشکی و همچنین وجود چندین دانشکده در استان‌های همجوار، یک استان برخوردار از لحاظ تعداد دامپزشک است. بالغ بر ۳۰۰۰ عضو دامپزشک در استان فعالیت می‌کنند که طبیعتا فشار مستقیمی بر بخش‌های درمان، داروخانه، مایه‌کوبی و آزمایشگاه وارد می‌کند. متاسفانه با توجه به شرایط صدور پروانه و حذف شرایط، نسبت‌ها، ظرفیت‌ها و ضوابط از سوی شورای رقابت، این ازدحام بیشتر شده و همکاران تازه‌وارد و همچنین همکاران شاغل، دچار رکود کاری و تزلزل در امنیت کاری شده‌اند.

از طرفی شاهد عدم هماهنگی دریافت تعرفه و درگیری‌های درون و برون صنفی حرف دامپزشکی هستیم. در کنار این موارد برخی قوانین و دستورالعمل‌ها با شرایط کاری همکاران تطابق ندارد که ازجمله آن می‌توان به متراژها، نوع کاربری فضاهای کاری، ضرایب مالیاتی، ارزش افزوده، مدیریت زنجیره‌ها، مدیریت توزیع دارو و نسخه‌پیچی اشاره کرد.

حکیم مهر: وضعیت اجرای ماده ۱۹ در استان چگونه است؟ آیا می‌توان راه حلی اندیشید که بحث قراردادهای صوری برای همیشه از بین برود؟

ماده ۱۹ به عنوان تنها راه برون‌رفت از این بحران استانی و کشوری به حساب می‌آید که اگر بتوانیم قطع ارتباط مالی را ایجاد کنیم، دامپزشکی کشور متحول خواهد شد. در این میان، در استان ما چه در دوره‌های قبلی و چه دوره فعلی، ارتباط تنگاتنگی با دوستان و همکارانمان در بخش دولتی بوده و هست و نگاه ما نگاه تعامل در جهت رفع مشکلات است.  در این میان اگر بتوانیم بین خود همکاران مسئول فنی، کارفرما و حاکمیت توازن برقرار کنیم، می‌توانیم به حل مشکلات این شاخه امیدوار باشیم.

حکیم مهر: یکی از معضلاتی که برخی استان‌ها با آن روبرو هستند، الزام کلنیک‌های دامپزشکی به خروج از شهر و فعالیت در حاشیه شهر است. آیا این مشکل در استان شما هم وجود دارد؟

ما هم در استان آذربایجان غربی از تابستان سال پیش درگیر این مساله بودیم که سعی کردیم با ایجاد تعامل و روشنگری نقش دامپزشکی در بهداشت عمومی جامعه تا به امروز از این رخداد جلوگیری کنیم.

حکیم مهر: آیا در استان با معضل درمان غیرمجاز مواجه هستید؟

بله، این معضل را داریم و برخی همکاران هستند که در قالب‌های مختلف غیردرمانی یا داروخانه‌ای و در قالب پت‌شاپ وارد فعالیت شدند. در کنار آنان می‌بینیم که تعدادی از عزیزان در قالب تلقیح مصنوعی در کار دامپزشکان دخالت می‌کنند که اینها باید ساماندهی و یک قالب برای آنها تعریف شود که لااقل از نظر بهداشتی تحت نظر نظام دامپزشکی باشند.

حکیم مهر: به عنوان حرف آخر ...

دامپزشکی کشور و به دنبال آن دامپزشکی استان آذربایجان غربی در شرایطی به سر می‌برد که نیاز به برخی تغییرات چه از بعد قانونی و چه از بعد همت اعضا دارد. امیدوارم که بتوانیم با همدلی و همکاری با هم، چه نظام یا سازمان دامپزشکی به عنوان حاکمیت و چه اعضا و شاغلین حوزه دامپزشکی، دست در دست هم دهیم و با هدف اعتلای جایگاه دامپزشکی در جامعه برخی تغییرات مثبت ایجاد و قدم‌های موثر برداریم. به امید روزهای خوش برای دامپزشکی در سطح استان و کشور.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
دکتر خدادادی
|
United States of America
|
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
0
1
درود بر دکتر اطمینان فر عزیز
به امید موفقیت روز افزون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
0
1
آقای دکتر اطمینان فر در یکی از شهرهای جنوبی استان، شهرستان میاندوآب، به تعداد بسیار زیاد توسط نظام دامپزشکی استان، پروانه داروخانه و مطب صادر شده و هیچ کدوم از قوانین و دستورالعمل ها و بخشنامه ها هم رعایت نشده که تخلف آشکار هست.

از جمله اینکه پروانه داروخانه دامپزشکی دقیقا چسبیده به یک داروخانه دامپزشکی دیگر صادر شده! این مورد حتی در مورد داروخانه های پزشکی هم که اخیرا محدودیت ها رو کمتر کردن، قفله! یعنی هیچ وقت مجوز دو داروخانه رو چسبیده به هم نمیدن. بیش از 40 مجوز داروخانه و ده ها مجوز مطب و... هم صادر شده. در حالیکه باید به ظرفیت دامی منطقه توجه بشه. نظام دامپزشکی قبلا دستورالعمل هایی برای رعایت ظرفیت ها و شرایط محل مطب یا داروخانه داشت.

.............. لطفا اول همین مشکلات فعلی رو برطرف کنید. بی نظمی و آشفتگی و بی قانونی در این شهرستان بیداد میکنه. شهرستان های دیگر استان رو ندیدم و خبر ندارم ولی مشت نمونه خرواره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
0
2
این فرمایشات شما بعیده اجرا بشه و اگر هم بشه باز یک راه در رو برای آن میسازن و ضمنا اینکه تحول دامپزشکی خیلی فرای این مسائل هست البته با احترام
نظر شما
ادامه