کد خبر: ۸۰۰۲

حکیم مهر -  رئیس سازمان دامپزشکی کشورمان در سفر به استان قم با استاندار، مدیرکل دامپزشکی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان دیدار و گفتگو کرد.

دکتر سید محسن دستور که همراه با دکتر رضایی مدیرکل حوزه ریاست و فاطمه زارعان رئیس روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور به استان قم سفر کرده بود در جمع خبرنگاران گفت : پایش طیور در ارتباط با بیماریهای تنفسی در15 استان در معرض ابتلا و خطر انجام گرفته است که بر این اساس در حدود20 هزار مورد نمونه برداری از طیور انجام شده است که نتایج آزمایشات بر روی نمونه های فوق همگی منفی بوده است.
رئیس سازمان دامپزشکی در ادامه با اشاره به اجرای فاز دوم طرح مبارزه با بیماری تب برفکی گفت: با اجرای این طرح در حدود 5 میلیون دام سبک و سنگین واکسینه و600 هزار نمونه برداری خون نیز برای بررسی بیماری مذکور از دامها انجام شده است و در همین رابطه 900 میلیون مترمربع جایگاه دام ، 23 میلیون دام سبک و 5/2 میلیون دام سنگین در کشور سم پاشی و ضدعفونی شده است.
وی با بیان اینکه در 9 ماهه امسال 2 میلیون بازدید از مراکز مختلف مربوط به عرضه فرآورده های خام دامی صورت گرفته است, گفت: در این رابطه 6 هزار پرونده تخلف به مراجع قضایی ارسال گردیده است.
به گفته دستور در همین مدت حدود 500  میلیون قطعه طیور و 6 میلیون راس دام سبک و سنگین با حضور ناظران بهداشتی دامپزشکی در سطح کشور، کشتار صورت گرفته است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: 220 کشتارگاه طیور و 400 کشتارگاه دام صنعتی و سنتی در کشور زیر نظر سازمان دامپزشکی فعالیت می کنند که نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی توسط بیش از یک هزار اکیپ ثابت دامپزشکی در سراسر کشور انجام میگیرد.
دکتر دستور در این سفر ضمن دیدار و گفتگو با رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قم ، از پست قرنطینه دامشهر، میدان دام استان ، دامداریهای دامشهر، مراکز بخش خصوصی و سالن مجتمع بسته بندی و سردخانه کشتارگاه بهاران استان که درحال ساخت و تکمیل میباشد بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت این مراکز قرار گرفت.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین با حضور در دفتر استاندار قم و دیدار با وی گفت: استان قم نسبت به سایر استانها از نظر سرمایه گذاری و موقعیت جغرافیایی در جایگاه خاصی قرار دارد.
وی افزود: از نظر صنعت دامداری و طیور و حوزه نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی این استان در جایگاه مطلوبی است. البته مشکلاتی هم وجود دارد که مربوط به برخی زیر ساختهاست که کار دامپزشکی را با مشکل مواجه می کند.
وی با اشاره به مسئله دامشهر قم، تردد دام و خواستار همکاری بیش از پیش استانداری قم در زمینه اعتبارات تملکی و بحث پرسنلی دامپزشکی شد.
موسی پور استاندار قم نیز در سخنانی ضمن خیرمقدم به رییس سازمان دامپزشکی کشور و هیئت همراه وی، حرفه و فعالیت های دامپزشکی را بسیار با اهمیت برشمرد و گفت: تامین و تضمین فرآورده های خام دامی که مستقیما با سلامت مردم در ارتباط است و موضوع بیماریهای نوپدیدی که با توجه به پیشرفت علم هر از گاهی بروز میکند جایگاه دامپزشکی را حساس تر و پراهمیت تر می کند.
وی با اشاره به تراکم مرغداریهای گوشتی قم (6 برابرمیانگین کشوری) تراکم مرغداریهای تخم گذار(9 برابرمیانگین کشوری) و ظرفیت تولید 66 هزار تن تخم مرغ و 55 هزار تن مرغ، که اکثرآ نیز صادر میشود، گفت: بحث زائر پذیری این استان و وجود بزرگترین مجتمع دامداری کشور در این استان از جمله عواملی هستند که حساسیت کار دامپزشکی را در قم بیشتر نمایان می سازد.
استاندار قم در پایان این دیدار آمادگی استانداری قم را برای همکاری بیشتر با سازمان دامپزشکی کشور در رفع مشکلات مطرح شده اعلام داشت.

چپ به راست : دکتر دستور - دکتر رفیعی - دکتر رضایی

دیدار دکتر دستور با حجت الاسلام موسی پور (استاندارقم)

دیدار رئیس سازمان دامپزشکی با رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم

 

نظر شما
ادامه