کد خبر: ۷۰۷۰۳
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
نگاه شما:
مسئله‌ای که اخیرا اکثر کلینیسین‌های دام کوچک با آن روبرو هستند، «عدم امنیت شغلی» است ...

آیا بستر شغلی با توجه به وضعیت اقلیمی ایران برای همه فارغ‌التحصیلان دامپزشکی فراهم می‌شود؟

دکتر فائزه علی‌پور

متخصص جراحی و کلینیسین دام‌های کوچک

 

به نام آنکه تن را نور جان داد

خرد را سوی دانایی عنان داد...

با سلام و درود خدمت همکاران و همراهان محترم خبرنامه هدهد،

به لطف همکاران عزیز در انجمن جراحی دامپزشکی ایران این فرصت برای من فراهم شد تا به عنوان سخن آغازین این شماره از خبرنامه وزین هدهد نکاتی از دیدگاه کلینیسین دام کوچک عنوان کنم.

سالیانه تعداد بسیاری فارغ‌التحصیل در رشته‌های دامپزشکی از دانشگاه‌های دولتی و آزاد وارد بازار کار دامپزشکی می‌شوند. اما آیا بستر شغلی با توجه به وضعیت اقلیمی ایران برای همه فارغ‌التحصیلان این رشته فراهم می‌شود؟ یکی از شاخه‌های مورد توجه در این رشته تحصیلی، «طب حیوانات خانگی» است که واحدهای آموزشی در این رابطه در دروس دامپزشکی تدریس می‌شود. علاقه‌مندانی در این زمینه در هر دانشگاهی وجود دارد و به نظر می‌رسد که این رشته همچنان خلاهایی در زمینه‌های تخصصی در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته دارد اما مسئله‌ای که اخیرا اکثر کلینیسین‌های دام کوچک با آن روبرو هستند، «عدم امنیت شغلی» است. تصمیمات دولتی برای تغییر مکان کلینیک‌ها به خارج از شهر، برنامه‌های مبارزه با سگ‌گردانی که شامل ممنوعیت نگهداری حیوانات خانگی، توقیف حیوانات خانگی بذون فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، برای جمعیتی از جوانان این کشور که حداقل 7 الی 12 سال از زندگی و دوران جوانی‌شان را صرف گذراندن این رشته دانشگاهی کرده‌اند، شرایطی نگران‌کننده ایجاد کرده است.

در سال‌های اخیر با همه‌گیری بیماری کووید-19 بسیاری از مشاغل دستخوش تغییرات جدی شدند. بسیاری از مشاغل از کار بیکار شدند. برخی از مشاغل شرایط کاری بهتری برایشان فراهم شد. در این میان دامپزشکان بخش خصوصی علی‌رغم تعطیلی (برخی از بخش‌های دولتی و دورکاری) همچنان به فعالیت ادامه دادند و گاها با کمترین امکانات، بیماران اورژانسی را از مرگ حتمی نجات دادند. اما در زمان برخورد با شرایط سخت از جمله تصمیم‌گیری‌های دولتی، بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌ها سکوت می‌کنند و حل مسئله را به شاغلین بخش خصوصی می‌سپارند که هیچ صلاحی برای دفاع از حقوق خود ندارند.

در طی دو سال اخیر با گسترش بیماری کووید، شرکت در گردهمایی‌های ملی و بین‌المللی به صورت حضوری برای دانش‌آموختگان فراهم نمی‌شد. بسیاری از دانش‌آموختگان دامپزشکی فرصت مواجه شدن با برخی بیماری‌ها و انجام برخی جراحی‌ها را ندارند از این نظر که امکانات تشخیصی و ابزاری استاندارد و به روز در بخش‌های خصوصی به مراتب کمتر از دانشگاه می‌باشد. به نظر می‌رسد تنها تعداد معدودی از دانشجویان و دامپزشکان انگیزه کافی برای مطالعه با همت و پشتکار فراوان شخصا به مطالعه پرداخته و یا سرمایه‌گذاری مناسبی برای به‌کارگیری تنها در بخش‌های خصوصی می‌کنند و در مقابل جمعیت فراوانی در حال مطالعه و تلاش برای شرکت در آزمون‌های تخصصی خارج از کشور و پیدا کردن مسیری برای خروج از کشور با هدف پیشرفت و پشت سر گذاشتن موانعی که در کشور خودمان باعث کاهش میزان کار و درآمد می‌شود، هستند. ایجاد این حجم دلسردی و نادیده گرفته شدن و عدم ارتباط با مراکز جهانی و غیر مبتنی بر روشمندی علمی، شرایط را رو به اضمحلال خواهد برد.

اکنون که در حال نگارش این مطلب هستم، چند روزی به برگزاری همایش بین‌المللی جراحی دامپزشکی باقی مانده است. به این مسئله فکر می‌کنم که با شرایط موجود، آیا دانش‌آموخته دامپزشکی این نیاز را در خود احساس می‌کند که تازه‌های علمی را در کارهای اجرایی دریافت کند؟ روش‌های تشخیصی و درمانی که روز به روز با سرعت در حال تغییر و پیشرفت است را با ارتباط گرفتن با دیگر متخصصان این حرفه دریافت کند؟ در کارگاه‌های عملی که حاصل مطالعه و تجربه برگزارکننده است، شرکت و همراهی کند؟

در کنار این حس نیاز درونی برای تغییر شرایط، گاها فرصت‌هایی فراهم می‌شود که می‌توان برای کسب توانمندی و مهارت صرف زمان و هزینه کرد تا خمیر مایه‌ای برای ورزیده کردن ذهن‌ها در برابر شرایط غیرقابل پیش‌بینی فراهم شود.

آشنایی دانشجویان دامپزشکی با نیازهای به روز این حرفه با شرکت در همایش می‌تواند باعث ایجاد مسیر مناسب برای تغییر شرایط و ایجاد مطالبه‌گری برای کسب دانش به روز شود و امید داریم که برگزاری این همایش‌ها علاوه بر ایجاد توانمندی و مهارت در دانشجویان و دانش‌آموختگان، شرایطی برای حل مسائل و مشکلات پیش رو این حرفه فراهم کند.

منبع: خبرنامه انجمن جراحی دامپزشکی ایران (ماهنامه هدهد)

 

انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
2
5
باید از این کشور رفت. چه تحصیلی چه کاری، ولی فقط باید رفت. اینجا هیچ ارزشی نداریم
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
2
8
کانادا به عنوان دومین کشور بزرگ دنیا با ۳ دانشکده نیوزیلند و استرالیا هر کدام با۳ یا ۴ دانشکده و آن جمعیت عظیم دامی ( میلیون ها راس دام بزرگ و کوچک و طیور و حیوانات خانگی ) ایران گرفتار خشکسالی تحریم اختلاس سیل و هزار بدبختی دیگر ۱۷ دانشکده دارد . جمعیت دامی هم که ۳۰٪ کم شده جمعیت دامی کوچک هم زیر فشار بی امان لایه های افراطی مذهبی قرار دارد .
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
0
5
نبود دام یه طرف، بودن همکاران ........ بخش دولتی که انگار ارث نداشته پدرشون رو از ما طلب دارند یه طرف دیگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
1
5
بستر شغلی مناسب رو الان عرض میکنم :
- شما اگه دامپزشکی خوندی و این کلاه سرت رفته اول باید دیدگاه منطقی و واقعی از (پیشرفت واقعی) داشته باشی . دقت بفرمایید عرض کردم پیشرفت واقعی. یعنی شما با توجه به رشته تحصیلی و اسم دکتر که یدک میکشی واقعا در عرف و فرهنگ اجتماع ایران بتونی مثل یه دکتر قدرت خرید داشته باشی و آینده روشن ! پیشرفت الکی هم اینه که به خودت دلداری بدی که نه من تلاش خودمو میکنم و کاری به کسی ندارم و خدا بزرگه و سوادم رو بالا میبرم و ازین صحبت ها .
اما راههای پیشرفت :
1- پول ددی و مامی : چند میلیارد پول بیزبون که در قالب زمین و حساب بانکی و ارثیه و ازین چیزا بتونی از خانواده محترم بگیری و اگه شد برا خودت یه کسب و کاری راه بندازی مثلا آزمایشگاه بزنی یا داروخونه یا شرکت فلان و فلان ... البته به فرض اینکه مجوز گرفتی !
2- رانت ددی و مامی : رانت در دامپزشکی انواع مختلفی داره . از یه سهمیه بنیاد که شامل فرزند فلان و فلان و فلان و فلان و فلان و فلان .... بگیر تا اشنا بودن خانواده محترم درجه یک و دو و سه با استاندار و فرماندار و وزیر و نماینده مجلس و .... این مدل رانت در بدترین حالت ممکن میتونه منجر به استخدام شما در بدنه دولت بشه و البته مسیر موفقیت رو برات هموار که هیچ عملا سرازیری کنه .
3 - رفتن از این مملکت زیبا و دل انگیز برای کار و نه تحصیل !! که شامل یادگیری یک زبان خارجی ( عربی و روسی و تا حدودی چینی ) در حال حاظر بهترین هستن . چرا نگفتم انگلیسی و فرانسه و المانی و چرا نگفتم تحصیل؟؟ به خاطر دلیل 1 که میشد پول ددی و مامی حالا خود دانید . بیخود هم به خودتون امید ندید که من نخبه ام و بورسیه میگیرم و فول فاند بهم میدن 4 تا مقاله دارم و ازین حرفها . اینجور بود عملا تمام بچه های دامپزشکی الان اونور بودن این مسایل یک در صد نفر پیش میاد پس واقعیت تلخ رو بپذیرید و قشنگ برید سره کلاس زبان افرین .
ضمنا توی سیستم دامپزشکی کسی رو دیدید که زیادی بالاست و کم سن و ساله و براتون افسانه و داستان تخیلی از تلاشهای شبانه روزیش رو تعریف میکنه مثل کارآگاه پوآرو توی زندگیش یه چرخ بزنید متوجه مورد 1 یا 2 یا هر دوتاش میشید !! ادمی که با مورد 1 یا 2 پیشرفت میکنه ساعتها وقت گذاشته تا داستانهایی رو سرهم کنه که مقبول عام واقع بشه ولی خوب هر داستانی یه نقطه ضعف داره !! نمیاد که صاف تو چشم من و شما نگاه کنه بگه مورد 1 یا مورد 2 رو داشتم !! در اخر بگم واقعیت تلخه ولی قبل از اینکه پاسخ بنده رو بدید یک بار دیگه این متن رو از اول ( بی طرف ) بخونید و ببینید اطرافتون چند نفر از این افراد مورد 1 و 2 هستن ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
امان از 1 و 2 !!!!!!!
ناشناس
|
Belgium
|
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
0
2
شما بازم بهترین از ماها کلینیسین های دام بزرگ هستید، کمرم از چند جا درد میکنه بله اقتضای شغلم هست، دیروز دامدار منو تهدید کرد که اگه واکسن رایگان نیاری تمام شیشه های درمانگاه رو رو سرت خورد میکنیم، واکسن رایگانی که دولت داده بود تمام شده، اما مگه به گوش نیروهای ........ دولتی میره، اما هیچ چیز بجز اذیت کردن بخش دولتی خودمون منو آزار نمیده، اینکه وقتی میریم اداره کل کمتر از آبدارچی اداره کل بهمون احترام میزارن، اصلا حتی شبکه شهر کوچکمان، خنده داره دادن گزارش اینکه بله من ۲۰ تا گاو دیدم اینقدر پول گرفتم، موندم نظام و انجمن صنفی بی خود دامپزشکی دارند چکار میکنند، به والا امروز قلبم گرفت از لحن حرف زدن مدیرکل با خودم، بماند احترام دامپزشک بودنم رو نگرفتند، حتی شعور برخورد با یک خانم هم ندارند، این سازمان بازرسی کشور کجاست که خودش رو زده بخواب، روسای ادارات دولتی دامپزشکی گمان می‌کنند ما نوکر حلقه به گوش پدرشون هستیم، ...............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
انتظار از روسای شبکه ها که واقعا توقع بیجایی است به دو دلیل:
۱. اگر ایشان قدرت تشخیص داشته باشند که خب اداره کل معمولا حرف ایشان را رد و حرف خودش را به کرسی می نشونه(موردش را با چشم خودم دیدم که ریاست شبکه بعد از تشخیص یه بیماری اقدام به ثبتش در gis نمود!!! شخص مدیر کل با یه تماس تلفنی محبت آمیز حسابی از خجالتش درآمد و اینکه الان اون مدیر کل چه سمتی دارد هم بماند)
۲. اگر هم رئیس شبکه قدرت تشخیص هیچ چیز را نداشته باشد که نور علی نور
سیاستی که الان در انتخاب رئیس شهرستانها مرسوم شده که باید غیر دکتر باشند تحقق بخشیدن به مورد ۲ است
کارمند دامپزشکی با ۱۷سال سابقه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
0
2
بسم الله
با سپاس از نگارنده و جمیع دست اندرکاران نشریه هدهد خاصه دکتر محمدنیا استاد زبردست جراحی و معلم اخلاق و ایجاد انگیزه در دانشجویان و همکاران
عرض حقیر این است اگر کسی فقط دو ماه در سیستم دامپزشکی دولتی ایران کار کند به یقین می رسد این مدل کار کردن اصلا نیازی به به روز شدن در خود نمی بیند که بماند تازه از شما میخواهد آموزه های دانشگاهی را بیرون اداره کل قرار دهید و اینجا فقط دنبال ساختن آمار یا ثبت آمار باشید . کاری کنید صندلی مافوق توسط شما اگر حفظ نمی شود حداقل لرزان نشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
0
3
بخش درمان دامپزشکی چه دام کوچک و چه بزرگ و چه طیور تا پنج سال دیگه جزو مشاغل از بین رفته است.به فکر کار دیگه باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
0
1
با سلام
در حال حاضر فقط داروخانه ها هستن که در آمد دارن و بعضی تر کلینیکا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
1
2
فقط اسنپ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
فقط دکه فلافل...15 تومن میدی یه دکه . ماهی 12 13 تومنم پول نون و نخود و خیارشور و... از ساعت 6 بعد از ظهر تا 2 شب کار میکنی ماهی 30 دخل نزنی خیلی .....زمستونم لبو و باقالی و نخود داغ و لبو ....
نکته مهم : میز صندلی پلاستیکی نزارید وگرنه میشه پاتوق جوونا و خانواده نمیاد خرید کنه ولی اگه میز صندلی گذاشتی و پاتوقش کردی 20 تا قلیونم کنارش میدی دستشون ماهی 3 4 تومن شیرین داره. ( به نقل از یه بساطی وسط تهرون)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
0
3
سازمان دامپزشکی نیازمند اصلاحاته باید از هم بپاشه و از نو ساخته بشه اینو من از داخل مجموعه سازمان میگم افکار و رفتار توهین آمیز و افکار پوسیده باید برچیده بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
یه تعداد ادم فسیل شده پشت میز که عین روبات انقدر کارهای تکراری رو بدون اینه خودشونم بدونن چرا انجام دادن که دیگه عملا شدن عین درخت !! نه میشه به این راحتیا جابجاشون کرد نه متوجه میشن که باید حرکت داشت و به روز شد !
نظر شما
ادامه