کد خبر: ۷۰۶۳۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: به دلیل بالا بودن هزینه واکسن برای سگهای بلاصاحب، واکسن هاری تزریق نمی شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مرصاد نیوز، «دکتر شاهرخ یارویسی» اظهار کرد: بیماری هاری، بیماری مشترکی انسان و دام است و در صورتی که انسان یا حیوانی درگیر این بیماری شود و علائم بیماری را بروز دهد، جان خود را از دست می‌دهد؛ در واقع این بیماری درمانی ندارد و به همین علت بیماری استراتژیک و مهمی برای سیستم سلامت کشور محسوب می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: در صورتی که این حیوانات مبتلا به بیماری هاری باشند به راحتی می‌توانند انسان و سایر حیوانات را مورد حمله قرار دهند و مبتلا کنند.

وی گفت: دامپزشکی متولی انجام واکسیناسیون هاری در سگ‌های دارای صاحب بوده و سالانه برای حدود 18 هزار قلاده سگ گارد و گله در استان کرمانشاه واکسن هاری تزریق می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به بالا بودن هزینه واکسن برای سگهای بلاصاحب، واکسن هاری استفاده نمی شود.

وی با بیان اینکه واکسن سگهای گله و نگهبان برای دامداران روستایی و عشایر رایگان بوده، خاطرنشان کرد: سگهای تزیینی و دارای نژاد خاص توسط صاحبان آنها و با پرداخت هزینه در سایر مراکز دامپزشکی واکسینه می شوند.

یارویسی گفت: سگهای بلاصاحب از نظر قوانین و ضوابط باید توسط شهرداری جمع آوری شوند که معدوم سازی یا زنده گیری شوند.

وی با اشاره به حالت‌های بیماری هاری، افزود: بیماری هاری دو حالت خشمگین و سکون دارد، همان‌گونه که از نام سگ هار استناد می‌شود، برخی از دام‌ها ممکن است بر اثر ابتلاء به این بیماری حالت تهاجمی داشته باشند و به صورت عصبی و وحشیانه به انسان حمله کنند.


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
France
|
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
0
0
البته هزینه درمان حیوان گزیدگی فکر میکنم بیشتر باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
0
1
حامی ها مگه مردن خب بیان هزینه ها رو بدن دیگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
0
1
اگر هدف کنترل هاری باشد که به همه سگها باید واکسن هاری تزریق شود
حتی به حیات وحش در مناطق پرخطر
نظر شما
ادامه