کد خبر: ۶۹۸۷۹

حکیم مهر: به بهانه روز جهانی شیر در جمع کارکنان دامپزشکی مازندران شیر به صورت رایگان توزیع شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی دامپزشکی مازندران، در تقویم جهانی، اول ژوئن (۱۱ خرداد) به نام روز جهانی شیر (Milk Day) نامگذاری شده است.

تاریخچه نامگذاری این روز به سال ۲۰۰۱ باز می گردد؛ در بسیاری از کشورهای جهان، روز اول ژوئن یا روزهایی نزدیک به این تاریخ به عنوان روز ملی شیر نامگذاری شده بود؛ از این رو، سازمان کشاورزی و خواربار ملل متحد (FAO) این تاریخ را به عنوان روز جهانی شیر نامگذاری کرد.

 علت انتخاب یک روز خاص به نام روز جهانی شیر، بالا بردن سطح آگاهی عمومی در مورد اهمیت شیر به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و تأکید مجدد بر اهمیت صنعت شیر و لبنیات است.

شیر بدلیل دارا بودن چربی، پروتئین، کربوهیدرات، مواد معدنی و انواع ویتامین ها، از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است؛ به عبارت دیگر، بسیاری از نیازهای تغذیه ای بدن در این محصول وجود دارد؛ بعنوان مثال، شیر گاو حاوی ۲۲ تا ۲۹ درصد کلسیم مورد نیاز بدن انسان است (میزان مورد نیاز کلسیم روزانه حدود ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم است).

 از مسوولیت‌های اداره کل دامپزشکی نظارت بر واحدهای دامداری انجام تست سل و بروسلوز و نظارت بر صادرات محصولات لبنی به اوراسیا میباشد

دکتر محمد حسن گلپایگانی مدیر کل دامپزشکی مازندران در این زمینه اظهار داشت : در سال ۱۴۰۰ تعداد 18069راس دام مورد تست بیماری سل قرار گرفته تا شرایط بهداشتی برای مصرف شیر سالم فراهم گردد.

وی در ادامه میزان صادرات لبنیات از کشور را در سال گذشته بیش از 13000 تن اعلام کرد و افزود این میزان شامل انواع محصولات لبنی اعم از انواع شیر، پنیر و خامه  بوده که با مجوزهای دامپزشکی پس از انجام نمونه برداری و آزمایشات لازم صادر شده است.

مدیر کل دامپزشکی مازندران افزود ، از ابتدای سال 1401 تا کنون از کارخانجات لبنی استان حدود 4752 تن از انواع فرآورده های لبنی به خارج از کشور صادر شده که از دامپزشکی مازندران گواهی بهداشتی اخذ نموده اند.

 

نظر شما
ادامه