کد خبر: ۶۹۴۲۳

حکیم مهر: در پی اعلام تعطیلی دائمی بازار پرندگان وحشی فریدونکنار طی روزهای گذشته، یک متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش با بیان اینکه تعطیلی این بازار با توجه به اینکه فصل مهاجرت و شکار پرندگان نیست، کار بیهوده ای است، اظهار کرد: با تعطیلی این بازار محل فروش قانونی این پرندگان را از بین برده‌اند که موجب تشکیل بازار سیاه می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «عبداله سالاری» در واکنش به تعطیلی بازار فریدون‌کنار اظهار کرد: دامگاه‌های موجود در فریدون‌کنار زمین‌های کشاورزی‌ هستند که از آن‌ها برای کشت برنج استفاده می‌شود و در فصل کاشت برنج و فصل پایش از آن‌ها به عنوان دامگاه استفاده و یا اجاره داده می‌شود.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که به گفته مسئولان این دامگاه‌ها برای معیشت مردم اهمیت داشته ولی باتوجه به قیمت برنج، مردم دیگر برای کسب درآمد نیازی به این دامگاه‌ها ندارند و با برداشت برنج می‌توانند بدون وابستگی به دامگاه‌ها امرار معاش کنند.

این متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش ادامه داد: اما حالا با تعطیلی بازار فریدون‌کنار درواقع صورت‌مسئله را پاک کرده‌اند چرا که اصلا صید پرندگان در این دامگاه را ممنوع نکرده‌اند بلکه فقط فروش قانونی آن‌ها در بازار فریدون‌کنار ممنوع شده است که با توجه به اینکه فصل مهاجرت و فروش پرندگان نیست،کار بیهوده‌ای است.

وی با بیان این که به شیوه‌های «دوما»، «کرس» ، «گزر»، «تورهوایی» و «غاز دام» صید پرندگان در این دامگاه‌ها انجام می‌شود و در این میان فقط شیوه «دوما» قانونی است و در آن اردک سرسبز صید می‌شود، گفت: در این میان نکته‌ای که وجود دارد، این است تکلیف فردی که پروانه صید «دوما» دارد و صید را به‌صورت قانونی انجام می‌دهد، چیست؟ خب این فرد قانونی صید می‌کند تا به عنوان محصول آن را در اختیار بازار بگذارد اما در حال حاضر باید به‌صورت غیرقانونی و قاچاقی صید خود را بفروشد. در نتیجه تمامی مسیر فروش این پرندگان به سمت زیرزمینی شدن و قاچاق پیش می‌رود.

سالاری ادامه داد: این افراد در روش «دوما» به‌طور تخصصی فقط اردک سرسبز را صید می‌کنند ولی در روش تور هوایی تصور کنید که هر پرنده‌ای از آن جا عبور کند در تور گیر می‌کند و پر و بالش آسیب می‌بیند و قابلیت بازگشتش به طبیعت دچار مشکل می‌شود؛ کما اینکه بسیاری از این پرنده‌ها به‌صورت قاچاقی برای فروش به باغ وحش‌های خصوصی شکار می‌شوند و به‌ روش صید کشتاری و برای مصرف غذایی نیستند.

به گفته این متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش باید توجه داشت که در فصل پاییز که فصل مهاجرت پرنده‌ها است فعالیت این دامگاه‌ها ممنوع نشده است و فقط این بازار را که محل فروش قانونی بوده را تعطیل کردند که حالا به صورت غیر قانونی این فروش انجام می‌شود.

وی افزود: در زمانی که این بازار بود به خرید و فروش و صید یک کنترل نصفه و نیمه داشتیم ولی حالا محیطی وجود ندارد که کنترل کنیم و حداقل به افرادی که صید می‌کردند و می‌فروختند و می‌توانستیم نظارتی بر امور آن‌ها داشته باشیم ولی اگر فروش به‌صورت مجازی و زیرزمینی و غیر قانونی انجام شود، دیگر چطور می‌توان نظارت کرد؟ با این کار محل تولید را تعطیل نکرده‌اند ولی محلی توزیع را تعطیل کرده‌اند واین اصلا منطقی نیست چراکه هیچ نظارتی بر میزان صید و فروش نیست و بازار سیاه ایجاد می‌شود.

سالاری در پایان تصریح کرد: در حال حاضر نیاز است برای کنترل شرایط برخورد جدی با روش‌های غیرقانونی صید، گسترش شبکه تالاب‌های حاشیه‌ای در جهت عدم تمرکز پرندگان و نظارت دقیق بر تعداد صید در هر روز توسط صیاد در هر دامگاه در دستور کار قرار گیرد.

 

نظر شما
ادامه