کد خبر: ۶۹۳۲۵

حکیم مهر: سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: آب غنی شده با کود اوره در کمین دام عشایر استان خراسان جنوبی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، «دکتر عندلیبی» سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی استان گفت: کود اوره از کودهای مغذی کشاورزی است که در این  فصل سال به منظور تقویت خاک و غنی سازی مزارع کشاورزی از آن استفاده می شود.

وی افزود: در مزارع، اغلب با حل کردن مقادیر قابل توجهی کود در استخرهای ذخیره سازی آب، برای کوددهی مزارع اقدام می شود که در صورت دسترسی دام ها به این منابع آبی شاهد مسمومیت و تلفات ناگهانی در این دام ها خواهیم بود.

متاسفانه همه ساله با مسئله مسمومیت دام خصوصا دامهای  عشایر روبرو هستیم  که باعث خسارت سنگین دامدار در اثر تلفات گله در اثر خوردن آب حاوی کود اوره می گردد.

وی گفت: در تلفات چند روز قبل گله عشایری در یک از استانهای کشور بدلیل عدم آگاهی و دقت دامدار متاسفانه گله دچار تلفات بالا پس از نوشیدن آب حاوی اوره گردید.

عندلیبی گفت: دام ها پس از مصرف منابع آلوده به کود اوره، علائمی ازجمله لرزش عضلانی، تشنج، خروج آب و کف از دهان و بینی و زمین گیری را از خود بروز می دهند و در نهایت تلف می شوند؛ گوشت دام های مسموم نیز قابلیت مصرف انسانی ندارد و باید معدوم شود.

توصیه عندلیبی به کشاورزان و دامداران در جهت عدم بروز مسمومیت رعایت موارد ذیل می باشد:

 1- کشاورزان دقت کنند که در صورت حل کردن اوره در آب نسبت به مصرف هر چه سریعتر آن دقت نموده و تا وقتی آب جهت غنی سازی به زمین نفوذ نکرده است خطر مسمومیت دام و حتی انسان بدلیل مصرف نا آگاهانه از این آب وجود دارد.

2- کشاورزانی که در اطراف زمین خود حصار ندارند بایستی به این موضوع دقت بیشتری نمایند و توصیه می شود به میزانی کود را در آب حل کنند که بلافاصله آب مصرف شود و اطمینان حاصل کنند که قبل از ترک مزرعه ، هیچگونه آبی حاوی اوره در مخزن یا کانال یا جوی باقی نمانده باشد .

3- دامداران و خصوصا عشایر که اقدام به کوچ فصلی گله خود دارند قبل از رسیدن به مناطق کشاورزی که فاقد حصار هست از ورود گله به منطقه خودداری کنند و پس از اطمینان از سالم بودن آب اقدام به نزدیک کردن گله جهت نوشیدن آب نمایند . متاسفانه گله های کوچ رو به محض رسیدن به آب بر اثر تشنگی اقدام به خوردن آب می کنند و چون اوره در آب هیچگونه تغییر رنگ و طعمی ایجاد نمی کند (بدلیل رقت بالا) می تواند سبب تلفات سریع دام پس از مصرف گردد .

4- همچنین جهت پیشگیری از رخداد مسمومیت باید از عدم دسترسی دام ها به منابع کود اوره مطمئن شد زیرا گزارشاتی از مسمومیت دام پس از خوردن کود اوره نیز وجود دارد .

 

نظر شما
ادامه