کد خبر: ۶۷۹
تعداد نظرات: ۶۸ نظر

همه ظرف‌های موجود در بازار معایب و محاسنی دارند و شاید بتوان گفت جمع‌آوری یک نوع ظرف در آشپزخانه کار صحیحی نباشد. کارشناسان، تب خرید ظروف تفلونی، چدنی یا هر ظرف دیگری را که مطابق مد و کلاس یک سال قیمت نجومی پیدا کرده، به نفع مشتری‌ها نمی‌دانند. در سال‌های اخیر پس از تبلیغات منفی فراوان علیه ظرف‌های رویی، ورود آنها به منازل کمتر شد اما از آنجا که برای پخت و پز به یک جایگزین نیاز بود، چدن و تفلون با انواع و اقسام مارک‌های ایرانی و خارجی و با کیفیت‌های متفاوت راهی منازل شدند. این گزارش، نگاهی اجمالی دارد به کیفیت ظروف مختلف...

در سال 1938 پلانک در شرکت «دوپونت» آمریکا ماده‌ای پلی مری به نام پلی تترافلوئوراتیلن را کشف و با نام تجاری تفلون معرفی شد. نوعی پوشش نچسب که عایق الکتریسیته بود و هم مقاومت حرارتی بالا و هم مقاومت شیمیایی خوبی در مقابل اسیدها و بازها داشت. از آنجا که در میان تمامی پوشش‌های موجود، تفلون از بالاترین ضریب نچسبی برخورداربوده و هست از آن در تولید ظروف استفاده شد. هرچند که این موضوع مهم است اما برای پخت و پز کافی نیست. از آن زمان تاکنون بحث‌های زیادی مطرح شد. آیا مواد تفلونی عوارضی برای بشر دارند؟ به‌علاوه، از موضوعات بحث بر انگیز وجود فلز کادمیوم در ظروف تفلونی است. دکتر کشاورز در این‌باره می‌گوید: «معمولا در تهیه ظروف تفلون از کادمیوم استفاده می‌شود که از فلزات سنگین است، به ویژه در ظروفی که استاندارد نباشند، میزان این فلز بیشتر است. این ماده به مرور وارد غذا می‌شود و احتمال سرطان، کوتاهی قد و ضایعات پوستی را افزایش می‌دهد؛ همچنین در سنتز هموگلوبین دخالت می‌کند و کم‌خونی را به همراه دارد.» علاوه بر موارد گفته شده، دکتر کشاورز در رابطه با استفاده مجدد از ظروف تفلونی که دچار آسیب شده‌اند و خراش‌هایی در ظرف در اثر شستشو یا کشیدن قاشق یا غیره ایجاد می‌شود ابراز نگرانی و تاکید کرد: «از آنجا که احتمال ورود کادمیوم به بدن از طریق ظروف تفلونی که هنگام پخت و پز آسیب دیده‌اند، بیشتر است بنابراین تاکید می‌شود از ظروفی که کاملا سالم هستند، استفاده شود.»


محدودیت‌های رویی

«برخلاف تصور عموم ظروف رویی از آلومینیوم ساخته می‌شوند و عوارض حاصل از این ظروف ناشی از فلز آلومینیوم این ظرف است.» این یکی از مهم ترین نکاتی بود که دکتر کشاورز درباره ظروف رویی به آن اشاره کرد. وی بر عدم نگهداری مواد غذایی ترش اسیدی، شور یا طبخ غذا در این ظروف تاکید می‌کند: «آلومینیم می‌تواند از ظرف وارد غذا ‌شود و به دنبال آن ممکن است به عوارضی مثل یبوست، اختلالات گوارشی، پوکی استخوان و آلزایمر دچار شوید.» علاوه بر عوارض یاد شده برخی تحقیقات داخلی آلزایمر، کم‌خونی شدید، راشیتیسم و ایجاد یون‌های آزاد و انتقال شان به بدن را از دیگر عوارض این ماده می‌دانند که این مشکل با مدت زمان پخت و نوع غذای مصرفی در این ظروف مثل سرکه، آب لیمو و آب غوره تشدید می‌شود.


پیرکس نشکن

ظروف پیرکس از انواع بلور با نوعی عملیات حرارتی تنش‌زدایی(دمای 620 تا 630 درجه سانتی‌گراد) ‌و با افزودن نوعی ماده با نام تجاری «بوراکس» به مواد اولیه تولید می‌شود. دکتر کشاورزاستفاده از این ظروف را نسبت به سایر ظرف‌ها تقریبا مناسب می‌داند چراکه تقریبا تمام انواع غذاها را می‌توان در آن درست کرد تا جایی که مواد اسیدی یا بازی، روی آنها تاثیری ندارند و در اثر حرارت یون‌ها وارد غذا نمی‌شوند اما باید به این نکته دقت داشته باشیم که پیرکس حرارت را به خوبی ولی به‌طور غیر یکنواخت منتقل می‌کند بنابراین باید دقت کرد که این ظروف با المنت‌های برقی و حرارت بسیار زیاد به‌صورت مستقیم تماس نداشته باشند بلکه در ماکرویو و یا اجاق گاز به شکل غیر مستقیم حرارت ببینند.


خوبی‌های استیل

ظروف استیل ازترکیب آهن و فلزات ساخته می‌شوند. متخصصان تغذیه از جمله مدیر گروه تغذیه دانشگاه تهران ظروف استیل را از ظروف مناسب برای پخت و پز معرفی می‌کند و به رغم اینکه برخی منابع تنها نکته‌ای را که در مورد این ظروف هشدار می‌دهند، اجتناب از نگهداری طولانی مدت غذاهای اسیدی و نمکی در این ظروف است، با این وجود زنان خانه‌دار به دلیل اینکه این ظروف هنگام حرارت زود می‌سوزند، آنها را مناسب برای آشپزی نمی‌دانند.

سفال قدیمی

قدیمی‌ترین ظروف سفالی مربوط به هزاره دهم پیش از میلاد و از محدوده بین النهرین است اما قدیمی‌ترین ظرف سفال ایرانی مربوط به 8 هزار سال پیش از میلاد است که امروزه به دو شکل سنتی سفال و سرامیک در ایران استفاده می‌شود. از این رو سفالی که لعاب می‌خورد و مجددا پخته می‌شود به سرامیک تبدیل می شود. دکتر کشاورز ضمن اشاره به عوارض ناشی از ظروف سفالی لعاب‌دار گفت: «این لعاب‌ها به دلیل دارا بودن فلز کادمیوم و سرب برای پخت و پز مناسب نیستند.»


قابلمه‌های مسی

هرچند که مدیر گروه تغذیه دانشگاه تهران از کاربرد کم ظروف مسی در کشور ما می‌گوید و شواهد هم تاییدکننده این گفته‌های وی است اما برخی تحقیقات داخلی کشور ما چندین مورد بیماری ذخیره‌ای مس در کبد را گزارش کرده است که آن را به کاربرد ظروف مسی نسبت داده‌اند. یکی از این کارشناسان، دکتر خداداد، فوق‌تخصص بیماری‌های گوارشی و کبدی است که می‌گوید: «عمده‌ترین علت بروز این بیماری، استفاده از ظروف مسی به هنگام پختن غذا یا داغ کردن شیر یا انتقال شیر در این نوع ظروف است. این ظروف باعث اضافه‌شدن مس در غذای روزانه افراد می‌شود که این مس اضافی در کبد ذخیره می‌شود و باعث از کار افتادن کبد و در نهایت مرگ شخص می‌شود.» دکترکشاورز در ادامه این بحث افزود: «مس با غذاهای اسیدی واکنش می‌دهد. اگر ظروف مسی با لایه‌ای از یک فلز دیگرمثل قلع یا فولاد ضدزنگ یا نیکل پوشانده شود از ورود مس به غذا جلوگیری شده و از عوارض افزایش غلظت مس در خون (تهوع، استفراغ و اسهال) کاسته خواهد شد.»


چدن تازه‌وارد

چدن رسانای حرارتی ضعیفی به شمار می‌رود اما با این وجود بر اساس اظهارات متخصص تغذیه و رژیم درمانی چدن، حرارت را در خود نگه داشته و آن را به طور یکنواخت پخش می‌کند. وی در ادامه می‌افزاید: «در هنگام پخت و پز مقداری از مواد ظروف چدنی ممکن است وارد غذا شود. البته از قابلمه جدا نمی‌شود بلکه مواد غذایی هنگام پختن در مجاورت با قابلمه خواص آن را می‌گیرند.» استفاده بیش از حد از این ظروف توصیه نمی‌شود. چدن می‌تواند بر مواد غذایی تاثیر بگذارد، مگر اینکه قبل از پخت و پز تمام سطح داخلی آن با کمی روغن چرب شود و ظرف به مدت دو ساعت در فر یا روی اجاق قرار بگیرد. دکتر کشاورز می‌گوید: «فقط اگر این ظروف لعاب استیل داشته باشند، مشکلی ایجاد نمی‌کنند.»

 

انتشار یافته: ۶۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
lمهرنوش
|
-
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۱
1
2
با سلام شنيده ام ظرف استيل نيز سرب آزاد ميكنند
صفورا
|
-
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
2
7
بالاخره نفهمیدیم در چه ظرفی غذا بپزیم؟
صفورا
مسی
|
-
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۹
1
9
واقعا چه ظرفی برای پخت وپز مناسب است؟
مریم
|
-
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۷
2
0
بدک نبود در مورد ظروف استیل توضیح بیشتری بدهید مرسییییییییییی.
سمیرا
|
-
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۸
3
2
یعنی اگر ظرفهای مسی با روکش قلع سفید بشوند در اونصورت استفاده از انها بهتر هست درسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
متن رو درست نخوندید
قلع هم وارد غذا میشه و برای بدن نیاز نیست و مضر است بعد از مدتی دوباره ظرف باید سفید بشه چون روکش قلع خورده شده سطح مس هم اکسید میشه که سمی و مضره (اکسید مس سبز رنگ)
محسن
|
-
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۲
1
4
نويسنده هيچ توصيه مشخصي ندارد و فقط با ذكر ايرادات افراد را دچار تشويش مي گند
نسرین
|
-
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۸
1
8
لطفا بگویید که از چه ظدوفی استفاده کنیم
فریدون
|
-
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۷
2
1
سلام - واضح است که نویسنده استفاده از ظروف استیل و پیرکس را توصیه میکند و ظروف چدنی در مرحله بعدی است و نهایتا استفاده از ظروف مسی، آلومینیمی و تفلون را مضر میداند.
ملیحه
|
-
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۷
0
2
میتوانید جهت کسب اطلاعات از ظروف استیل به وب سایت WWW.DGWORLD.IR مراجعه کرده که یکی از شرکتهای مطرح لوازم خانگی در ایران می باشد .
رضا
|
-
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۸
0
2
سلام مقاله مذکور هیچ نتیجه گیری نداشت و هیچ مقایسه ای بین ظروف نکرده و با بیان معایب ، بیشتر باعث سردرگمی میشود . در حالیکه بسیاری از مقالات مشابه استفاده از ظروف مسی را بدلبل جذب یون مس برای سلامتی بهتر میدانند .
شهروند
|
-
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۵
0
4
اين آقا دكتري كه درباره‌ي مس اينگونه قضاوت كرد و خواست آن را خيلي خطرناك جلوه دهد بسيار ........ كرد. در قديم اكثر گذشتگان ما از ظروف مسي استفاده مي‌كردند و هميشه سالم و سرحال هم بودند اين پزشكان ................... هميشه بفكر جيب خودشان هستند تا مردم اينها فقط بلدند يك دكان به اسم مطب بزنند يك منشي ............................... بعد شروع كنند به ......... مردم خدا ...............!
عباس
|
-
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۶
1
3
اصلا این مطلب درست نیست ظروف مسی برای پخت و پز بهترین ظروف چون یون مس آزاد میکنه و این یون برای سلامتی خیلی مفیده و چون به صورت یون هستش اضافه اش خودش دفع میشه و استیل بدترین چون یون سرب آزاد میکنه و این یون برای سلامتی بسیار مضر
نامدار
|
-
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
0
0
از مطلبتون واقعا متشکرم. کاملا گویا بود. کاش به عنوان یک مخاطب کمی قوه عقل و تحلیل را که مختص انسان است بکار بگیریم و در مورد اطلاعاتی که به ما میدهند منفعل نباشیم و نخواهیم که همه چیز برای ما بلعیدن باشد و نیاز به جویدن نداشته باشد، به علاوه اینکه ارتباط با دیگران و اظهار نظر درباره آنها آدابی دارد. صرف مجازی بودن محیط ارتباط مجوز هرگونه طرز صحبت کردن نیست. به امید آن روز که اولین رکن زندگی ما، رعایت اخلاقیات باشد. باز هم از راهنمایی تان سپاسگزارم.
جواد
|
-
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
1
اقای کشاورز شما ظرف چدن رو که موجب سرطان میشود تبلیغ کردید. ......... به سمت بیماری راهنمای میکنی. بهترین ظروف که امتحان پس داده مس میباشد. .........
اصغر
|
-
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۳
0
1
متاسفم که استادان دانشگاه تهران که یکی از دانشگاههای معتبر ایران است اینگونه مردم را راهنمایی کرده اند. تا جایی که ما یاد داریم بهترین و قدیمی ترین ظروف که گذشتگان هم از آن استفاده می کرده اند ظروف مسی هستند و بیماریها در گذشته خیلی کمتر از این دوره بوده است حال این دکتر چرا اینگونه گزارش کرده الله اعلم!!!!!!!!
Mehdi
|
-
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
1
1
معروف است که پزشکان به کسانی که از درد مفاصل رنج می‌برند، داشتن یک دست‌بند مسی را توصیه می‌کنند و دلیل این امر را هم کمبود یون‌های مسی در خون ذکر می‌کنند که با تماس دست‌بندهای مسی با پوست بخشی از این کمبود جبران شده و از درد مفاصل کاسته می‌شود.




از سوی دیگر محققین، یکی از علت‌های بروز بیماری آلزیمر را رسوب یون‌های آلومینیوم در مغز عنوان می‌کنند.
تا چند دهه پیش، مردم کشور ما رسم داشتند برای پخت غذا مخصوصاً خورشت و آش از قابلمه‌های مسی استفاده می‌کردند و یک کفگیر آهنی داشتند به نام حسوم که موقع پخت غذا دائم درون آن قرار می‌گرفت ...


هیچ‌کس نمی‌دانست چرا باید این کفگیر درون قابلمه مسی قرار بگیرد، فقط می‌دانستند برای پخت غذا خیلی لازم می‌باشد. داستان از این قراره که بدن (مخصوصاً مغز) برای سلامت و نشاط و کنترل اسیدلاکتیک و کورتیزول به ٦ میلیارد یون مس نیاز دارد و به همین نسبت یون آهن. کمبود یون مس باعث میشه شما دائم احساس رخوت و خواب آلودگی و کسالت کنید و مدام دهن‌دره کنید. در ضمن هیچ کارخانه داروئی نمی‌تونه از یون یک عنصر برای شما قرص تهیه کنه ... و اونی که مثلاً به اسم قرص آهن به خورد شما می‌دهند شامل مولکول آهن هستش که برای بدن هیچ کاربردی نداره.


ولی تا این جا بدونید که غذا موقع پخت در درون قابلمه مسی، از یون آزاد شده این ظرف استفاده می‌کند و در بدن شما فوق‌العاده احساس نشاط و انرژی ایجاد می‌‌کنه دیگه از اون دهن‌درگی و خمیازه و کسالت خبری نیست و باعث طول عمر مفید و سلامتی جسمی میشود.



ولی یک دفعه توی دهه ٥٠ از این نون خشکی‌ها اومدند و داد می‌زدند (قابلمه مسی ....... کفگیر آهنی خریداریم ...) و با یک قیمت مناسب این قابلمه‌ها را خریدند و به جاش قابلمه آلمینیومی می‌دادند که بهش می‌گفتند روحی. هیچکس توی اون دهه نفهمید این همه قابلمه مسی کجا قراره بره؟ بعدش هم که الان ظرف‌های استیل و تفلون و این مزخرفات اومده که مدعی هستند غذا توش زود می‌پزه و به کف ظرف نمی‌چسبه. ولی مردم ما خبر ندارند که همین یون‌های مضر در این ظروف عامل سرطان هستند و به راحتی یون سرب و آلمینیوم و ... می‌تونند در جا، یک کودک ٦ ماهه را ظرف یک سال به بیماری‌های کمبود خونی و سرطان و یک فرد بزرگسال را در طی ٥ سال به بیماری‌های کبدی و خونی و طحال دچار کند و بعدش هم سرطان. من به همه دوستان پیشنهاد می‌کنم حتماً برای پخت غذا (مخصوصاً غذاهای آبکی) از قابلمه مسی و کفگیر آهنی استفاده کنند. حداقل برای یک بار هم شده تا ظرف سه روز اثر آن را روی بدن خودتون ببینید.
حالا جالبه توی شمال ایران موقع پخت خورشت (مخصوصاً فسنجون) یک تیکه آهن یا نعل اسب می‌اندازند وسط خورشت تا حسابی رنگ بگیره ... این کار باعث آزاد شدن یون‌های آهن و سلامتی بدن می‌شود. اگر دقت کنید مردم مازندران و گیلان تقریباً در حد صفر دچار بیماری‌های خونی و سرطان خون می‌شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
قدیمیا هم به تجربه فهمیده بودن که ظرف مسی رو بدون روکش قلع (سفید کردن) نمیشه استفاده کرد چون باعث مسمومیت اکسید مس میشه که خیلی خطرناکه و در قدیم شایع بوده. مسی که با غذا در تماس نیست چطور یون مس آزاد میکنه اونچه که وارد غذا میشه قلعه که باز هم مضره وشما مرتب باید ظرف مسی رو سفید کنی چون قلعش رو خوردی و اگه نکنی دچار مسمومیت اکسید مس میشی (در مجاورت هوا و آب غذا اکسید میشه) در گذشته آماری از مسمومیت مس ثبت نمشده ولی زیاد بوده و به تجربه فهمیده بودند مثل تشکیل حلقه سبز دور مردمک چشم که از نشانه هاشه
فاطمه
|
-
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
1
1
در مورد ظروف سنگی توضیح ندادید
محمد
|
-
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۴
0
1
اگر میخواهیددرموردانواع ظروف بویژه ظروف مسی اطلاعاتی بیشتری داشته باشید به سایت دکترحسین روازاده حتما یه سری بزنید اطلاعات شما بیشتر میشه.www.ravazadeh.com
ناشناس
|
-
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
2
0
سلام.من فوق لیسانس محیط زیستم.این دکتر هرچی گفته برعکسه فقط یادش رفته آخرش بگه
نیلوفر
|
-
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
0
0
اقای کشاورز شواهد گذشته ما در مورد ظروف مسی چیزهای دیگه ای ثابت میکنه که عکس گفته های شماست لطفا به سایت دکتر عالی قدرمون اقای دکتر حسین روازاده سری بزنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
قدیمیا هم به تجربه فهمیده بودن که ظرف مسی رو بدون روکش قلع (سفید کردن) نمیشه استفاده کرد چون باعث مسمومیت اکسید مس میشه که خیلی خطرناکه و در قدیم شایع بوده. مسی که با غذا در تماس نیست چطور یون مس آزاد میکنه اونچه که وارد غذا میشه قلعه که باز هم مضره وشما مرتب باید ظرف مسی رو سفید کنی چون قلعش رو خوردی و اگه نکنی دچار مسمومیت اکسید مس میشی (در مجاورت هوا و آب غذا اکسید میشه) در گذشته آماری از مسمومیت مس ثبت نمشده ولی زیاد بوده و به تجربه فهمیده بودند مثل تشکیل حلقه سبز دور مردمک چشم که از نشانه هاشه
مهدی
|
-
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
1
0
خانم های خانه دار بهترین غذا و سالمی ترین و بدون هیچ سمومی فسفود حالشو ببرین
الهام
|
-
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
0
0
دکتر روازاده ظروف چدنی که از خارج وارد میشود را تایید می کنند ایشان تولیدکننده ی ظروف چدنی نیستند اصلا در ایران تولید میشود لطفا من را راهنمایی کنید از بس تحقیق کردم وجواب درستی نگرفتم خسته شدم با تشکر
علی رضا
|
-
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
0
0
لازم است بدانید ظروف به اصطلاح چدنی موجود در بازار از جنس چدن نیستند بلکه آلیاژی از آلومینیوم با 2.5% مس میباشد.ضخیم بودن ناحیه کف این ظروف باعث یکنواختی حرارت و پخت غذا می شود . لایه نچسب(تفلون) این ظروف در مقابل حرارتهای بالا مقاوم نبوده و هنگام سوختن آن گازی متصاعد میشود که برای اطفال مخصوصا پرندگان خانگی مضر است.لذا سازندگان این ظروف با ضخیم کردن کف آنها و انتقال حرارت بهتر مانع از سوختن تفلون می شوند در نتیجه لایه نچسب نسبت به دیگر ظروف دوام بیشتری دارد.
در قابلمه های استیل که از کف چند لایه (استیل و آلومینیوم) برخوردارند انتقال حرارتی یکنواخت است و غذا ملایمتر پخته میشود از طرف دیگر تماس مستقیم استیل با غذا هیچگونه ضرری برای انسان ندارد لذا بهترین گزینه برای پخت و پز هستند.
تنها مشکلی که ظروف استیل دارند کدر شدن سطح آنان به مرور زمان است که آن هم در صورت شستن با آب ولرم و شوینده ملایم و هر از چند گاهی آغشته کردن با سرکه سفید کاملا براق میشود.
کتی
|
-
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
0
1
عجیبه که اینقدر مردم نوشته رو سرسری می خونن و به خودشونم اجازه قضاوت می دند . دکتر نظر شخصی خودشون و که راجع به ظروف مسی نگفتند نتایج تحقیقان و نقل قول از متخصص کلیه . چرا انگشت اتهام رو به سمت ایشون گرفتید ؟
مریم
|
-
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
0
1
من یه ماهیه از ظروف مسی برای پخت غذا استفاده میکنم . قالبمه های تفلون و چدن رو کنار گذاشتم.با خووندن این مطالب خیلی حالم گرفت!!!!
حامد
|
-
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
0
0
مگه غیر از اینه که ظروف استیل سرب آزاد می کنند؟!
تازه پدر بزرگای ما نسل اندر نسل تو ظروف مسی غذا خوردند چرا همه بیش از 120 سال عمر می کردند!!؟؟؟؟؟!!!!!
hania
|
-
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
0
0
دوستان من استفاده از ظروف مسی پیشنهاد میشه.البته در صورتی که قلیایی شده باشه.در غیر این صورت کشنده هست.مادرم میگفت قدیما سالی یه بار قلیا کار میامد خونه های مردم،تمام ظروفشونو قلیایی میکرده.
عبدالرزاق
|
-
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
0
0
آقای دکتر به فکر خودت و همکارات نباش به فکر مردم باش
علی درویش
|
-
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
1
0
حتماً حتماً یک سری به سایت دکتر روازاده بزنید و سعی کنید سی دی های سخنرانی آقای دکتر هم تهیه کنید. . . من که خیلی جواب گرفتم... حتی ما آب آشامیدنیمون رو توی ظروف مسی جوش میدیم....الحمدالله همه مریضی ها شفا یافت.... یا علی ... التماس دعا
مریم
|
-
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۰
1
0
من کارشناس تغذیه هستم و کارم تحقیقو پژوهش +آموزش تغذیه و رژیم درمانیه،با مطالعاتی که من داشتم مطالب تقربیا درسته،لطفا اظهار نظر شخصی و بدون مطالعه نکنید.ظروف مسی اگر مدام قلیایی بشن مشکل حله ولی در کل ظروف شیشه ای بهترین هستن چون هیچ تبادلی با مواد غذایی ندارن
آزاده
|
-
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
0
1
با سلام وتشکر.میخواستم به دوستانی که این اقای روازاده را تایید میکنند بگم که بهتره اول تحقیق کنید ببینید این آقا دکتر هستن بعدا به حرفاشون ایمان بیارین.
بهار
|
-
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
0
0


مهم نیست که جداره بیرونی یه ظرف چی باشه استیل چدن ..آلومینویم ..فولاد ...اهن حالا هر چی .....
مهم اون روکشه که در ارتباط مستقیم با غذا است

چه فایده داره ظرف مسی باشه اما روکش قلع داشته باشه ؟؟؟ اینایی که همش از مس طرفداری میکنن چرا یکبار نمیاین از فواید قلع برامون بگن ....
در حقیقت ما تو ظرف مسی غذا درست نمیکنیم ما داریم تو ظرفی که قلع اندود شده غذا درست میکنیم ؟ مس کجا بود!!!

از اونور به محض اینکه این روکش از بین بره یا خش برداره .... اونقدر مس وارد غذا و بعد بدن ما میشه ...که باعث مرگ میشه
قدیما هم همیشه این ظروف رو روکش قلع می زدن ...

خارجی ها که اومدن به قول شما این ظرفا رو از ما گرفتن ... بخاطر فواید مس نبوده ... مس بهترین رسانای گرما است... آشپزهای حرفه ای هنوزم به خاطر پخش دمای یکسان این ظروف رو برای آشپزی حرفه ای انتخاب میکنن ...همین ...

توش اگه نگاه کنید انواع و اقسام روکش های مختلف میزننن ... با جداره مس

rose
|
-
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
1
0
nazaretun darmorede
karal
chiye?

http://www.karalco.ir/home.html
سجاد تکابی
|
-
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
0
0
ظروف مسی با قلع اندود بهتر از تمامی ظروف میباشد و ظروف سفالی هم مفید میباشد برید به سایت دکتر روازده
گمنام
|
-
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
0
0
یه بار دیگه این جمله رو بخونین بادقت:هرچند که مدیر گروه تغذیه دانشگاه تهران از کاربرد کم ظروف مسی در کشور ما می‌گوید و شواهد هم تاییدکننده این گفته‌های وی است اما برخی تحقیقات داخلی کشور ما چندین مورد بیماری ذخیره‌ای مس در کبد را گزارش کرده است که آن را به کاربرد ظروف مسی نسبت داده‌اند.
اصلا مگه نظر مدیر گروه تغذیه این بود که از ظروف مسی استفاده نکنید؟!!

ناشناس
|
-
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
0
0
باسلام به همه دوستان دغدغه مند مردم زیاد باهم بحث نکنید ببینید دشمنان ما .....از چه موادی برای پخت وپز استفاده میکنند قطعا، جون دوسترین افراد عالم اونا هستن وحقّه باز تر از اونا هم کسی وجود نداره پس با دشمنت شناسی به خودمون برگردیم زیرا که تمام مدارک دانشگاهی مارو این حضرات تدوین وکتب اصلی رو دست نشاندهاشون تالیف وتایید میکنند وهرجا لازم باشه میگن کارشناسا اشتباه کردن مهره سوخته کنار میره وحرف تازه رو خودشون میزنن ومخالف حرف کسی که شیعه است ودر مکتب اهل بیت با علم الهی وقران بررسی کرده باشه اگه میگی نه برو مطالعه کن کتاب پرتکول های یهود1ج -وچگونه اسلام را نابود کنیم 2جلدیه
ومن الله توفیق- علی
رضا
|
-
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
1
1
من یه مطلبی رو عنوان میکنم که قضاوتشو میذارم به عهده خودتون...
اگر ظروف مسی ضرر داره پس چرا ثمنو رو توی دیگ مسی به مدت 24ساعت میپزن؟
خداییش دیگه همه ثمنو رو قبول دارن
ناشناس
|
-
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
0
0
آقاي دكتر كشاورز يكي از علمي ترين و به روزترين اساتيد تغذيه كشور ما هستند. واقعا باعث تاسفه كه بعضيا بدون تحقيق براي ايشون از اظهارنظر هاي فرد ......حجت ميارن. من كه از مرتبه علمي اين دو نفر اطلاع دارم برام خيلي اين حرف خنده داره. مثل اينكه بگيد انشتين بياد از .... فيزيك ياد بگيره!!!.... زهره
جمال
|
-
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
0
2
والا من دکتر نیستم و علم سنتی هم ندارم ولی یه چیزی که کاملاً مشخصه ما ایرانی ها زیاد غذاهای سنگین میخوریم و پخت و پزمون هم به همون نسبت زیاده چیزی که در مورد ظروف مسی هست اینه که به هر حال اون قلیایی که داخلش وجود داره توسط ما خورده میشه که باید هر سال دوباره قلیایی بشه ! در مورد ظروف تفلون هم همینه بعد از مدتی تفلونش میره حالا یا شسته میشه یا خورده میشه به نظر شخص بنده شیشه کاملاً بیخطره چون داخلش آلیاژ نداره منظورم همون پیریکسه ! ولی در کل زیاد قضیه رو جدی نگیرید ما اونتقدر غذاهای غیر بهداشتی و عجیب و غریب می خوریم که از این مورد خیلی بدتره تازه شما هیچ فکر به قاشق و چنگال های غذا خوری کردین که یک سره تو دهنمونن جنسشون از چیه ؟ یا اینکه آب هایی که میخریم تو پلاستیکن یا آب های تسفیه که از بازار می خریم تو دبه های پلاستیکی هستن ! قدیما مایعات رو تو شیشه ها نگه میداشتم اصطلاحاً خمره هم میگفتن !
اسرین - سنندج
|
-
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
0
0
اگه قابلمه مسی این همه ضرر و داشت همه قدیمیها باید تو 30 40 سالگی تلف می شدند
با با بی خیال پدر ما از دست این علم در اومده
یه چیز که امروز بده فردا خوبه بعد یه گروه دیگه می ان که بر عکس و اعلام می کنن ما هم شدیم موش ازمایشگاهی ...
یزدی
|
-
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
0
1
ظروف رویی که از جنس روی خالص باشد چطوری است؟
ماهر
|
-
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
0
1
بهتر برویم روی دیوار هوا بخوریم.
مهدی از سرخس
|
-
|
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
0
0
ما که نفهمیدیم در این دنیا از کدام نوع فلز استفاده بکنیم و از کدام فلز استفاده نکنیم
علی صادقی
|
-
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
0
1
من خیلی روی این موضوع تحقیق کردم به نظر من صرف نظر از گرانی ظروف مسی و هزینه تجدید قلع اندود کردن آن بهترین ظرف برای پخت و پز است علاوه برآن باعث افزایش تولید داخلی و کاهش واردات ظروف پخت و پز میشه (چون ظروف مس خارجی بسیار گران است)
مهرزاد
|
-
|
۰۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
0
0
طب کلاسیک خون مردم رو کرده توشیشه.اینقدرضعیفه که یه دیابت ساده رونمیتونه درمان کنه.بادارودردنیاکشتارمیکنن.شرکتهای داروئی کارتل های نفتی رادرجیب کوچک خودشان میذارن.98درصدشرکتهای داروئی دنیاتحت سیطره یهودیهااداره میشن.چندهزارسال ایرانی داشته ازمس استفاده میکرده مردم مشکلی نداشتن.طب دانشگاهی که منابع طبی اش رو وامدارغرب ویهودیهاست حالامیگه مس استفاده نکنیددرصورتیکه ظرف غالب مورد استفاده یهودیها مس هست.کاش مرعوب دنیای غرب نمیشیدیم.
حسین
|
-
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
0
1
من این متخصص طب جدید که در مورد ظروف این قدر راحت اظهار نظر می کنن لطف کنن جواب بدن که اگه استیل خطرناک نیست پس فلز کروم به کار رفته تو اون که حداقل به میزان 10% هستش چیه؟ هیچ این کارشناس محترم اطلاع داره که این فلز چقدر برای سلامتی مضر هست و به طور قطع وارد غذا میشه؟ و اینکه اطلاع داره که این فلز سرطان زا هست؟
ایما
|
-
|
۰۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
0
0
کاربرد مس به این دلیل بوده که حرارت را خوب نگه مبدارد و با این ویژگی، تنها فلز در دسترس بوده.
مس در گذشته هم همیشه با قلیا روکش، و بعد استفاده می شده.
متاسفانه در چنین مقاله هایی برای معرفی قطعی یک نوع خاص از کالای مورد نظر، محظور وجود دارد، چون نوعی تبلیغ محسوب میشود. بنابراین نمیتوان در آخر نتیجه کاملا قطعی گرفت؛ مثلا برنج که غذای اصلی ایرانیهاست، بهتر است در چه نوع ظرفی تهیه شود؟
در گذشته هم برخلاف آنچه اغلب فکر میکنیم، متوسط سن چندان در ایران بالا نبوده. با توجه به اینکه بسیاری از آلودگیها و خطرات زندگی مدرن امروز نیز، در آن زمان وجود نداشته.
متاسفانه تحقیقات علمی درمورد علتهای مرگ و میر در ایران انجام نمیشود. اگر میشد، متوجه میشدیم که چه درصد بالایی از حالات فوت، براثر استفاده از مواد نامناسب و خطرناک در زندگی روزمره است.(در کدام خانه دیده اید که ظرفهای تفلون را بعد از مختصری خش برداشتن کنار بگذارند؟ روکشش که از بین رفت، مدتی در آن غذا درست میکنند. بعد برای روکش کردن به جاهایی میبرند که با موادی بسیار خطرناکتر و غیرمجازتر، این کار را انجام میدهند).
درجایی که نظارتی بر بسیاری از کالاهای مورد استفاده مردم وجود ندارد، هرکسی مجبور است و باید، برای تهیه هر کالایی، وقت زیادی بگذارد و تحقیق کاملی انجام دهد تا شاید بتواند آنچه به احتیاط نزدیکتر است (و نه کاملا مطمئن) تهیه کند.
ایما
|
-
|
۰۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
0
0
(ادامه مطلب قبلی)
... در مورد روکشها نیز این مشکل وجود دارد که چطور میتوان از جنس روکش مورد نظر مطمئن شد؟ در این زمینه نیز، تقلب بسیاری میشود. همانطور که نمیتوان از جنس روی یا مس یا درجه خلوص آنها اطمینان داشت! همه که نمیتوانند دانش کاملی در مورد شناخت فلزها و آلیاژها و ترکیب آنها داشته باشند.
در نهایت به نظر میرسد به جای همه اینها، جای سازمانی که باید مراقب بهداشت عمومی سلامت جامعه باشد، خالی است تا اینهمه کالای تقلبی درجه 3 چینی و داخلی و ... جان و سلامت مردم را تهدید نکند.
حمید
|
-
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
0
0
سلام،از این اطلاعاتی که در اختیار مردم می گذارید صمیمانه تشکر میکنم در ضمن پیشنهادی در مورد اینکه چگونه نمک طبیعی پیدا کنیم ارئه کنید ممنون میشم چون از همه بیشتراین نمک های زهر آلود است که بلای جان مردم شده وآهسته آهسته داره مردم را در خودش حل می کنه.
ناشناس
|
-
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
0
0
بدک نبود
انصاف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
0
0
من هم نتیجه کاملی نگرفتم اما میدانم عمر زیاد گذشتگان ما به صدها عامل جسمی محیطی روانی وتکنولوژیکی بستگی داره و حرف های متخصصین ودانشمندان علمی را بیشتر از روایات عوام قبول دارم...
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
0
0
مطلب اشتباهه، چدن اصل که کم یاب هم هست عالیه، آهن بدنو میبره بالا، ظروف سنگی هم که از مشهده امام رضا توصیه کردن، ظروف شیشه ای هم خوبه، سفال های لعاب دار هم خپبن به شرطی که مواد لعابش مثل قدیم بی ضرر. باشه نه این جدیدا، مس هم خوبه به شرط قلع اندود شدن و این باعث میشه مس کمتری و متناسب تری وارد غذا بشه، ظروف استیل سرب وارد غذا میکنن، تفلون و سرامیک هم فعلا تحقیقاتش کامل نیست اما فعلا تا وقتی روکششون کنده نشده بد نیستن ولی به هیچ عنوان مثل ظرفایی که گفتم نمیشن
مستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
0
0
سلام ب همه دوستان.
از اول صبح. تا اخر شب باید بشی محقق مفسر اونم نه در حد کمی درحد کیفی واقعا خدا کمکون کنه تا غذای روح. و جسم سالمی داشته باشیم در مسیر خودش من شخصا ظروف سنگی ک در مشهد تولید میشه و ظرف پیرکس وهفته ای دو روز از ظرفای مسی با روکش لعاب دار استفاده میکنم یعنی تفکیک کردم روزها وظرفهای مصرفیفا مجبورم
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
0
0
بابا اینام با این دکتریشون .برید ببینید تو اقوام این اقایون به اصطلاح دکتر لوازم خونگی فروشی هست .فعلا هرکی به فکر جیب خودشه .هرکی یه کلاه گشاد دستشه دنبال یه سر میگردند بکشن به کله طرف بره .سر خودتون درد نیارید.
بهار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
0
0
من كه بدتر گيج شدم بالاخره بايد از چى استفاده كنيم
حمیده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
0
0
بابا چرا انقد بدو بیراه میگین من خودم کلی تحقیق کردم راست میگن ظروف پیرکس وظروف سنگی بهترین هستن اما اگر حوصله غذا پختن تو این ظرفا رو ندارین یا نگرانید ک ظرف پیرکستون بشکنه بهتره بیخیال شید برید همون ظرفا رو بخرید وقتی ازچیزیم مطمین نیستین انقد نظر ندین
سهراب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
0
0
ساده خوری و استفاده هر چه کمتر از پخت و پز و کلا حرارت و انرژی کلید حل این مشکل است. اگر عذا در مدت زمان اندک و با شعله کم تهیه شود و دائم کتری و سماور جوش نباشد و خانه دارها با گذاشتن ده دوازده ساعت غذا روی اجاق به فکر جا انداختن آن نباشند، این پیچیدگی هائی که مطرح شده از بین می رود. برای تهیه بسیاری خوراکی ها به چنین ظروفی نیاز نیست. مانند انواع نان، کباب ها، سبزی و مغز گردو، عسل و محصولات باغی و جالیزی و... علاوه بر این بسیاری از خوراکی ها هم قبل از این که به دست مصرف کننده برسند در شرایط نامعلوم حرارت دیده اند. پس از این ها هم می توان بدون دغدغه سود برد. مانند لبنیات، آجیل، فرآورده های گوشتی، شیرینی های بازاری و... آب پز کردن مواد غذائی پوشش دار مانند سیب زمینی و تخم مرغ هم که ظاهرأ خطری ندارد. بخارپز کردن سبزی ها هم حداقل تماس را با ظرف خواهد داشت. پس بهتر است در باره تغذیه میانه روی کرده وسواس به خرج ندهیم.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
0
0
سلام اگه ظروف رویی اصلی بخریم ، باید از کجا بخریم؟
محبوبه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
0
0
من همیشه ازظروف رویی استفاده میکنم بخاطراینکه میشه سابوندش
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
0
0
سلام
بهترین ظرف برای پختو پز ظروف مسی هستند که با قلع روکش شده باشن . و البته ظروف برنجی که آلیاژی از مس و روی است هم گزینه بسیار مناسبی برای پخت و پز است . بهتره یه مثال بزنم: همگی حتما اون کاسه های قلم زنی شده مسی رو دیدید که برای نوشیدن آب از سقاخونه ها استفاده میشد . چرا با وجود اینکه همه از اون ظرف آب میخوردن ولی کسی مریض نمیشد ؟؟؟ بخاطر نعمت مس بود که یک میکروب کش الهیه . عزیزان کافیه به اصلمون برگردیم همه چیز درست میشه بخدا.........
زهرا.م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
0
0
سلام.من هم سرامیکی دارم هم روی و هم استیل
از ظروف استیلم هیچوقت استفاده نمیکنم.زود میسوزه و رنگ زشتی به حودش میگیره
از دوستان کسی راه حلی داره؟یا حتی راهی برای شستن
و یا تبدیل روکش اون به چدن؟؟؟؟؟
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
0
0
اولا وقتی شما زحمت میکشید و نظر یک فوق تخصص پزشکی مدرن را میپرسید باید نظر یک پزشک متخصص طب سنتی رو هم بپرسید تا مردم خودشان قضاوت کنند که حرف کدامیک درست است ثانیا ظروف رویی قدیمی اصل برای بدن بسیار مفید بوده اند و یونهای مس و قلع رو در غذا آزاد میکنند( نه مولکول مس ) وبا ظروف آلومینیومی مضر کاملا فرق میکنند ،ظروف مسی هم با لایه ای از قلع روکش میشوند تا هم خواص یونهای قلع به بدن برسد وهم فلز مس اکسید وسبز رنگ نشود پس ظروف مسی یونهای مس و قلع در غذا آزاد میکنند که برای بدن بسیار مفید است و اضافه آن نیز چون بصورت یون هست نه مولکول براحتی از بدن دفع میشوند برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید سخنرانی دکتر روازاده در رابطه با ظروف را در آپارات تماشا کنید
مهسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
در جواب اون عزیز که گفتن از کجا میشه روی اصل خرید باید بگم اصلا روی اصل دیگه وجود نداره و خانم محبوبه که میگن از. ظروف روحی استفاده میکنند چون میشه سائیدش آیا با ساییدن ترکیبات روی خالص بدست میاید مگر ؟؟؟ خب اگه ظرفمون روحی اصل باشه بله ساییده تمیز ترش میکنه اما اگه با آلومینیوم همراه باشه که ساییدن بیفایده است...
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
0
1
سلام: با این مواد غذایی که ما داریم من فکر میکنم متریال ظروف زیاد مهم نیست خود مواد غذایی اولین مشکل هستش.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
0
0
قدیمیا هم به تجربه فهمیده بودن که ظرف مسی رو بدون روکش قلع (سفید کردن) نمیشه استفاده کرد چون باعث مسمومیت اکسید مس میشه که خیلی خطرناکه و در قدیم شایع بوده. مسی که با غذا در تماس نیست چطور یون مس آزاد میکنه اونچه که وارد غذا میشه قلعه که باز هم مضره وشما مرتب باید ظرف مسی رو سفید کنی چون قلعش رو خوردی و اگه نکنی دچار مسمومیت اکسید مس میشی (در مجاورت هوا و آب غذا اکسید میشه) در گذشته آماری از مسمومیت مس ثبت نمشده ولی زیاد بوده و به تجربه فهمیده بودند مثل تشکیل حلقه سبز دور مردمک چشم که از نشانه هاشه
نظر شما
ادامه