کد خبر: ۶۱۷۶۰
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
نگاه شما:
تب ‎مالت به لحاظ بهداشت انسانی و خسارات اقتصادی هیولایی است. چند دهه است که مشغول مبارزه با این بیماری هستیم، اما در شرایط فعلی عوامل دیگری وارد صحنه شده است...

تب مالت: بیماری بیپدر و مادر

دکتر کامران شریفی

دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد

دامداری هراسان از گسترش تب مالت در گلهاش، می‌گوید حاضر است به هر قیمتی دارویی که بتواند آلودگی دام‌ها به تب مالت را از بین ببرد، تهیه کند. بیخبر از آن که باکتری تب مالت پس از بلعیدهشدن توسط سلولهای دفاعی میتواند در برابر عمل هضم دوام بیاورد و سپس، با لانهگزیدن در درون سلولهای بدن میزبان، از دسترس دستگاه ایمنی بدن و همچنین داروهای ضدمیکربی که برای درمان این بیماری تجویز میشود در امان بماند. به همین خاطر است که دوره درمان بیماری تب مالت در انسان طولانی است تا شانس رسیدن دارو به محل اختفای باکتری را بالا ببرد.

در مورد حیوانات مزرعه درمان موجه نیست؛ نه موثر است و نه توجیه اقتصادی دارد و عملاً نمیتوان به هدفِ پاک کردن بدن حیوانات حساس از باکتری دست یافت. مسئله تب مالت بیشتر مسئله انسان است تا حیوان، چون فقط درد و رنجِ جانکاه بیماری است که نصیب انسان میشود. حیوانات در اثر این بیماری فقط یک بار، و به ندرت در آبستنیهای بعدی، سقط میکنند.

نوعی لجبازی بین دامداران و سازمانهای دولتی دیده میشود. به نظرم سال گذشته بود که اداره کل دامپزشکی ششماهی مرتب هشدار داد که دامداران منطقه جنوب خراسان رضوی برای واکسیناسیون علیه تببرفکی اقدام کنند و دامداران هم به روی مبارکِ خود نیاوردند تا مگر اداره دامپزشکی از رو برود و واکسیناسیون رایگان انجام دهد. این رودربایستی موجب شد که تب برفکی تقریبا در بخش قابل توجهی از استان گسترش یابد و از جمله به گاوداری‏‌های بزرگ سرایت کند. خسارت تببرفکی به لحاظ اقتصادی بسیار سنگین است اما مثل تب مالت، بیماری مشترک بین انسان و دام نیست. امسال آبله گوسفندی نیز از هر سال دیگری در مشهد و شهرستانهای اطراف بیشتر شایع شد و به قولی حالت انفجاری به خود گرفت. تعلل دامداران در خرید واکسنِ اینک پولی، بر سر دامداران و بر سر جامعه آوار شد.

به رغم این همه خسارت اقتصادی و خانمان برانداز که بالقوه میتواند دامداران بسیاری را ورشکست و کارگران زیادی را بیکار کند، هیچ گاه این بیماریها در چشم مراکز عالی حکومتی همچون استانداری با اهمیت جلوه نمیکند، اما کافیست دو مورد "تبِ خونریزی دهنده کریمه-کنگو" ظاهر شود تا فورا به مدیر کل دامپزشکی برای اقدام زنگ بزنند، اما در برابر بیماریهای نامبرده که خانمان براندازند اما نام دهان پُرکنی ندارند، ککشان نمیگزد و ناخن خشکی میکنند.

اما تبمالت به لحاظ بهداشت انسانی و خسارات اقتصادی هیولایی است. چند دهه است که مشغول مبارزه با این بیماری هستیم، اما در شرایط فعلی عوامل دیگری وارد صحنه شده است.

قرار بر این بود که سازمان دامپزشکی بر اساس سیاست تست و کشتار، به طور سراسری از گله‌های گاو، گوسفند و بز  نمونه خون بگیرد و در آزمایش سرمشناسی، اگر نتیجه آزمایش مثبت بود، گاو یا گوسفند آلوده را به اجبار به کشتارگاه بفرستد و دامدار حدود ۷۵ درصد زیان واقعی را دریافت کند. با نرخهای امروزین هزینهها کمرشکن است و انجام این تعهد از سوی دولت قابل اجرا نیست و طرح مبارزه با تبمالت شاید مدل کوچکی از طرح تحول سلامت وزارت بهداشت باشد؛ چاه ویلی که همه چیز را میبلعد بدون این که به اهداف مشعشعش برسد.

در خلاء اطلاعاتی حاکم بر دامداران، فقدان کنترلهای علمی و بی‌توجهی به معیارهای پیشگیری و  رها کردنِ واکسیناسیون علیه تب مالت، بیماری گسترش خطرناکی خواهد یافت. دامدار زیر بار هزینههای پرورش دام و مردم زیر نرخ مواد غذایی کمر خم کردهاند.  برای یک گاوداری صنعتی که کل گله محصور است، امکان رعایتِ اصول مبارزه با تب مالت یا همان بروسلوز بسیار راحتتر از صاحبان گلههای گوسفند است. ویژگی نژادی گوسفند و بز بومی طوری است که گله بدون بهره برداری از چرای آزاد، به لحاظ اقتصادی دوام نمیآورد. افزون بر این گله‌های کوچ‌رو هم وجود دارد.

اگر سیاست تست و کشتار در گله‌های گوسفند رها شود، بدون پرداخت غرامت این درخواست که پس از مثبت شدن نتایج آزمایش، دام‌های آلوده را به کشتارگاه ببرند، یک لطیفه سخیف است.

گوسفندان که عمدتاً فقط یک بار سقط میکنند. در غیابِ نظارت و کنترل بر خرید و فروش دامهای آلوده جنابِ "منطق اقتصادی" شانه بالا خواهد انداخت و حکم به خرید و فروش گوسفند و بز آلوده خواهد داد.  بیماری گسترش خواهد یافت و به لحاظ بهداشتی و اقتصادی زمینگیرمان خواهد کرد.

این که در حال حاضر چه باید کرد، از حوصله این متن خارج است. اما این بیماری بیپدر و مادر و یتیم باید سرپرستی پیدا کند و در حال حاضر بیمتولّی مانده است. اگر صاحبی پیدا نکند، دمار از روزگارمان درخواهد آورد.

پیش از اتخاذ، تغییر یا ترک سیاست کنترل هر بیماری، مشاوره جامعهشناسی و اقتصادی هم لازم است.

کامران شریفی

دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد

۹۹/۱۰/۰۸

منبع: کانال تلگرام لوح (یادداشت های شخصی دکتر کامران شریفی)

 
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
11
متاسفانه همینطوره که میفرمایید آقای دکتر،
واکسیناسیون کور، سردرگمی و نداشتن برنامه جهت شناسایی دامهای سبک آلوده در گله، عدم همکاری دامدار در تزریق واکسن بروسلوز، بیمه اجباری و باز هم عدم همکاری دامدار در تست بروسلوز بدلیل پرداخت غرامت بسیار ناچیز از سوی صندوق بیمه کشاورزی، عدم برنامه راهبردی ملی از سوی سازمان در مقوله بروسلوز، پشت میز نشینی دفتر تخصصی بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان و توجه محض دفتر به GIS، همه و همه = افزایش موارد بروسلوز در دام سبک و دام سنگین= تب مالت در انسان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
اهسنت همکار عزیز واقعا به موارد درستی اشاره کردی و این دلسپزی و وتجربه شنارو نشون میده.نمیدونم با این gis بازی میخوان به کجابرسند.
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
3
4
تا زمانی که سیاست وزارت بهداشت بر درمان باشد ونه پیشگیری از بیماریهای مشترک انسان و دام ، باید شاهد گسترش بیماری تب مالت در جامعه انسانی باشیم. وقتی بودجه دامپزشکی از طرح تحول سلامت وزارت بهداشت در امر پیشگیری از بیماریها صفر ریال باشد آش همین است و کاسه هم همین. چرا ؟ چون جنبه اقتصادی و گردش پولی برای پزشکان در ایجاد بیماری برای مردم است و نه پیشگیری از بیماریها. مبتلایان انسانی هر چه بیشتر جیب پزشکان و کادر درمان پر پولتر. سیاست غلط دولت در این زمینه و تضعیف و انفعال سازمان دامپزشکی کشور نیز مزید بر علت می باشد و تا سیاست ها و دستورالعمل های مبارزه با این بیماری تغییر پیدا نکند هر روز وضعیت بدتر خواهد شد. روز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
همکار عزیز،
موضوعی که شما مطرح کردین چه ربطی به وزارت بهداشت داره آخه!
من نمی دونم چه بدبختی ای ما دامپزشکا رو گرفته تا تقی به توقی میخوره پای وزارت بهداشت رو وسط می کشیم.
ضعف و بی برنامه گی و نداشتن برنامه ی راهبردی تو خود سازمان دامپزشکیه. اگه وزارت بهداشت آدم زرنگ و حرف بزن و پیگیر و با برنامه و سخت کوش و مدیر و راه بلد داره و تونسته اعتبارات لازم و نیروی لازم رو بگیره و تجهیزات لازم را بگیره، خب حقشه آقاجون.
اگه ما هم می تونستیم و سیاست داشتیم و برای دونه دونه کارامون برنامه داشتیم، الان وضعمون این نبود. واسه نمونه، دو تا دفتر تخصصی رو مثال میزنم؛
دفتر نظارت سازمان که کارش شده فقط پیش نویس دادن و هفته ای یه دستورالعمل چاپ کردن و دادن بیرون. دیگه مهم نیست استان توان انجامش رو داره یا نه. فقط از رو کولش برداشته بشه و از سازمان بره بیرون و بیفته رو کول استانهای بیچاره، کفایت میکنه. دفتر مبارزه یا به قولی بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی که فقط و فقط چسبیده به سیستم GIS و به عنوان دفتر اول و سنگ بنای تاسیس سازمان دامپزشکی بجای اینکه به بررسی بیماریها توی استانها بپردازه و با دید اپیدمیولوژی کاربردی وسیع، روی نقطه به نقطه کشور و بیماریها زون کنه، تمام هم و غمش شده چندتا واکسن کودوم شهر و استان رفته و کودوم شهر و استان آمار تو سیستم وارد نکرده!
اینجوری می خوایم سل و بروسلوز و تب برفکی و نوظهور و نوپدید رو پیشگیری و کنترل و به خیر سرمون ریشه کن کنیم؟
بنابراین خواهشا هی وزارت بهداشت وزارت بهداشت نکنیم و بی برنامه گی خودمون رو به اونا ربط ندیم.
ناشناس
|
France
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
4
من دامپزشک که از بی توجهی محض سازمان دامپزشکی در تست و کشتار دامهای آلوده به بروسلوز خصوصا دام سبک که کلا رها شده ماههاست که درگیر بیماری شدم .....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
1
از زمان قدیم‌که ‌برای افزایش دامداری صنعتی در ایران زیاد شود که ‌گاو هلشتاین وارداتی را با قیمت ۸۰۰۰ تومان و هرینه ورود با هواپبما پرداخت توسط دولت مشگل مبارزه با بروسلوز و سل گاوی وجود داشته در آن زمان بعد از تایید ببماری اگر تماما لاشه ضبط میشد و پرداخت صیح غرامت باز هم‌ دامدار روی خوش برای مبارزه نشان نمیداد‌ ولی بهر صورت مبارزه‌ از راه ‌قانون ‌انجام ‌میگرفت امروزه هم اگر غرامت پرداخت شود از راه قانون مبارزه ‌باید قابل انجام باشد و واکسیناسیون هم ‌از همان ‌بودجه ‌با فشار قانونی صورت کیرد
آگاه بیطرفچ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
1
5
در سال گذشته و قبل از آن مقادیر زیادی واکسن Fdبره و بزغاله از ترکیه وارد و تزریق شد، در بروشور واکسن قید شده بود که تداوم ایمنی مستلزم تزریق سالانه Rd همین واکسن میباشد، در حالی که واکسن Rd وارد و عمل نشد ، این عمل نشانگر ضعف برنامه ریزی در مرکز نیست؟
در ضمن به عرض میرسانم که در کلیه تیتر سنجی ها عملکرد واکسن ترک خیلی پایینتر از واکسن رازی بود. .....چرا......چه کسی پای واکسنهای ترکیه را به ایران باز کرد؟ چرا؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
0
2
اقای دکتر رو چه حسابی میگین مریضی زیاد شده
اگه یکی از دانشجو ها ی شما تو پایان نامه همچین اعداد ارقامی بیاره فورا اون پایان نامه رو رد میکنین و
میگین اینا رفرنس نداره مگه میشه اینا رو تایید کرد
بعدا خودتون امار بیماری یک استان بدون اینکه بگین از کجا اگاه هستن میگید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
1
4
دکتر شریفی از انسان های وارسته و باسواد هستند که بی سند حرفی رو نمیزنن که خرده براشون گرفته شه.چون واقعیت رو گفتن فکر کنم اداره ای ها یه کم دردشون گرفته.
خواهشمندم اگه مرد میدونید فقط در استان ......... بیاییم میدانی و رندم تست بگیریم فقط دام کوچک اونوقته که میبینید چه فاجعه ای در کمین است.
اگه دوستان مایلند و دنبال واقعیت این گوی و این میدان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
0
4
اگر راسته میگوید وآمار دقیق دارید میتوانید مدرک ارایه دهیداز نظر قانون و از نظر شرع وبهداشت عمومی اعلام جرم بفرماید وپایش بایستید حرف زدن آسان بود ارایه طریق قابل انجام مرد کهن اینرا کامنت کردم که مادامپزشکان فقط در هر زمینه کاری میخواهیم بگویم من ودیگر را تخریب کنیم چه در زمینه درمان چه در زمینه پیشگیری چه آموزش وغیره بخود آید توپ ‌را در زمین خودمان با منم زدن ندازبم ما اعضاء‌ یک خانواده بنام دامپزشکی هستیم عزیزان همکار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
0
1
همانطوریکه جناب دکتر فرمودند بیماری تب مالت بیماری هزار چهره و مرموزی است حتی ممکن است در یک مرحله خونگیری بدلیل مخفی شدن عامل بیماری بروسلوز در سلولهای بدن دام و مخفی ماندن از دید سلولهای دفاعی بدن دام آنتی بادی در خون ظاهر نشود و با تست سرمی بیماری تشخیص داده نشود بنابراین علاوه بر واکسیناسیون همه دامها بر علیه بروسلوز بایستی بطور م تب و دوره ای (حداقل هر 21روز تا یک ماه یکبار) از گله های مشکوک و دامهایی که برای بار اول خونگیری می شوند ادامه یافته تا زمانی که کل گله از بیماری پاک شود و در صورت عایت قرنطینه و عدم ورود دام جدید به گله هر شش ماه یکبار خونگیری تکرار گردد تا بتوانیم بیماری را کنترل کرده و بطرف ریشه کنی بیماری پیش برویم . البته روش مبارزه با بروسلوز در دام شامل اقدامات 4 گانه زیر است:
1_واکسیناسیون دام ها بر علیه بروسلوز
2_تست و کشتار دامهای رآکتور مثبت
3_رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه ای در دامداری ها
4_آموزش و ترویج
رسیدن به این موارد با کادر مجهز و نیروی انسانی ماهر و مجرب و با صرف هزینه های مربوطه امکان پذیر خواهد بود و هر کدام از موارد ذکر شده در فوق اگر رعایت نشود ،رسیدن به اهداف مربوطه را خدشه دار کرده و کنترل و ریشه کنی بیماری ممکن نخواهد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
0
2
با سلام
بیشتر این امارها ناشی از درگیری چند باره همکاران دولتی و بخش خصوصی است.وقتی میری اکیپ و در شرایط نامناسب همش باید واکسن fd رو تبدیل به rd کنی همینه دیگه .و یا چندبار سرنگ دربره و واکسن وارد بدن بشه. از اونور هم علاقه مردم بعلت اخباری که در خصوص وجود افزودنیها در لبنیات صنعتی هستش( مثلا میگفتن به ماست وایتکس میزنن) رفته به سمت مصرف لبنیات سنتی و این خودش هم میتونه امار رو بالا ببره.البته همش متاثر از بی برنامگی ... دفتر مبارزه سازمانه که تو شناسایی دام های راکتور سبک و حذف اونها برنامه نداره.و اینکه طبق امارها اکثر مبتلایان با برو سلا ملیتنسیس الوده شدن که ما الان دنبال ابرتوس تو گاوداریها هستیم .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
0
0
الان روستای امام تقی در منطقه احمدآباد مشهد دچار شیوع تب مالت بین اهالی این روستا شده . حتی روستاهای اطراف هم به همین بیماری دچار شده اند.
عدم اگاهی روستاییان و کم کاری وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی باعث این معضل و ایجاد هزینه های اضافی درمان و از کار افتادگی افراد زیادی شده است.
نظر شما
ادامه