کد خبر: ۶۱۴۶

حکیم مهر - رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: واکسن آنترتوکسمی به ظرفیت 30 میلیون دز با اعتبار یکصد میلیارد ریال تولید خواهد شد.
دکتر عبدالحسین دلیمی افزود: با حضور مسئولان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و تنی چند از مسئولان محلی استان، کلنگ پروژه احداث خط تولید واکسن آنتروتوکسمی در شهرستان اهواز به زمین زده شد.

وی عنوان کرد: این پروژه از جمله پروژه های مصوب هیئت دولت در سفرهای استانی به خوزستان در سال 86 است.

دلیمی هدف از اجرای این پروژه را رفع نیاز منطقه به این واکسن و آنتی سرم مورد نیاز برای درمان مبتلایان به عقرب زدگی در استان که در سال 40 هزار نفر است، اعلام کرد و یادآور شد: این امر با توجه به اقدامات انجام شده تا سال آینده به بهره برداری می رسد.

گفتنی است این بیماری بین دامداران به نام‌های سرخ روده، زهره درد و برزنک نیز معروف است  و از نظر علایم بالینی با اسهال، تشنج، فلج و مرگ ناگهانی توأم بوده و هاگ باکتری می‌تواند سال‌ها در خاک باقی بماند.

این بیماری به اشکال مختلف از جمله اسهال عفونی بره‌ها، آنتروتوکسمی گوسفندان جوان، پرخوری یا قلوه نرمی بره‌ها و گوسفندان بالغ دیده می‌شود.

علاوه بر واکسیناسیون بعنوان مهم ترین راه پیشگیری، کنترل جیره غذایی به ویژه اوایل فصل بهار و مبارزه با بیماری‌های انگلی در جلوگیری از ابتلای دام به این بیماری مؤثر است.

 

 

نظر شما
ادامه