کد خبر: ۶۱۱۲۷

انتشار کشتن سگ‌های بدون صاحب تیران در شبکه‌های اجتماعی از سوی مسئولان این شهر تکذیب شد و آنها گفتند مدیریت شهری این حیوانات را با بکارگیری ظرفیت‌های بخش ساماندهی کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، هفته گذشته انتشار خبر سگ‌کشی در تیران در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منطقه واکنش هایی را از سوی برخی از مردم و دوستداران دفاع از حقوق حیوانات به همراه داشته است.

اگرچه در گذشته گاهی این چنین خبرهایی را شنیده بودیم و ناراحتی مردمی موجب اصلاح روش شد اما این بار چنین اتفاقی توسط شهرداری تیران رخ نداده بلکه به گفته مسوولان امر، شهرداری در راستای قانونمداری و احترام به حقوق حیوانات هزینه و بودجه صرف کرده است.

براساس ماده ۱۵ قانون شهرداری‌ها، دفع حیوانات بدونصاحب مزاحمی که سبب بروز بیماری های خطرناک به جمعیت دامی و انسانی شود در سطح شهرها بر عهده شهرداری ها و خارج از آن برعهده بخشداری هاست و همچنین برحسب وفق ماده ۹ دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد طبق این دستورالعمل تصدی واحد کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان زیر پوشش معاونت خدمات شهری شهرداری‌ها قرار گرفته است.

نکته مهم تر آنکه این دستورالعمل برای اجرا در سطوح مختلف تعریف شده که در سطح استانی با موضوع کارگروه استانی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان هر سه ماه یکبار به ریاست استاندار و مسئولان یا نمایندگانی از اداراتی از جمله معاون هماهنگی امور عمرانی، مدیرکل دفتر کل امور شهری ، معاون  سیاسی و امنیتی ، اداره دفتر امور روستایی، دامپزشکی ، بهداشت و درمان ، حفاظت محیط زیست و انجمن حمایت از حیوانات عضو این کارگروه تشکیل و مصوبات این نشست‌ها برای مسئولان عضو لازم الاجراست.

کشتن سگ‌های ولگرد توسط شهرداری کذب است

شهردار تیران در همین ارتباط با اشاره به انتشار خبری مبنی بر کشتن سگ‌های ولگرد توسط مدیریت شهری گفت: این خبر کذب و مسئولان شهری چنین اقدام غیرقانونی و غیراخلاقی را انجام نمی‌دهند.

«حسن شفیعی» در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه  در گذشته تاکید بر زنده‌گیری سگ‌های ولگرد داشته‌ایم، اظهارداشت: برای ساماندهی حیوانات بدون صاحب شهر، دستگاه بیهوش کننده به منظور زنده‌گیری این حیوانات خریداری شد که پس از جمع آوری آنها در پناهگاهی نگهداری می‌شوند.

وی اضافه‌ کرد: این اقدام بر اساس مناقصه به عهده شرکت توسعه عمران تیران و کرون به عنوان بخش خصوصی گذاشته شده و شهرداری بابت زنده‌گیری هر سگ مبلغ بیش از ۴۰۰ هزار ریال در قالب قرارداد اختصاص می‌دهد.

شهردار تیران با بیان اینکه مردم نسبت به جمع آوری سگ‌های ولگرد شهر گلایه دارند، خاطرنشان ‌کرد: جمع آوری آن‌ها در سطح شهر انجام و در پناهگاهی به وسعت پنج هزار متر مربع نگهداری می‌شوند و شهروندان شاهد این مطلب و بسیاری از خانوارها پسماند غذایی خود را به محل نگهداری حیوانات بلاصاحب تحویل می‌دهند.

وی تصریح کرد: ساماندهی این دسته از سگ‌ها باید توسط شهرداری و دهیاری‌های اطراف مدیریت شود تا اینکه به شهرهای مجاور نروند.

شفیعی با یبان اینکه انتشار خبر سگ‌کشی شهرداری تیران در برخی از رسانه ها کذب است، افزود: این اقدام باعث ترویج بداخلاقی و بی اعتمادی به رسانه‌های معتبر شده است.

وی یادآور شد: ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌ها  باید برای فرهنگ سازی، هدایت افکار عمومی و کاهش تنش های اجتماعی بکار گرفته شود نه جولانگاهی برای چالش‌سازی و رفتارهای مغرضانه.

انتشار مطالب کذب کاری اخلاقی نیست

رئیس دادگستری تیران و کرون گفت: فضای مجازی و شبکه‌های رسانه ای را برای ایجاد آرامش جامعه و زمینه ای برای وحدت عمومی مورد استفاده قرار دهیم.

«سجاد پناهی» در گفت و گو با ایرنا با انتقاد از فضاسازی، تخریب شخصیت و شایعه پراکنی در شبکه های اجتماعی و رسانه ای، افزود: شرایط سخت اقتصادی، اتحاد دشمنان علیه نظام و شیوع بیماری کرونا وضعیت جامعه را متفاوت از دیگر مقاطع زمانی کرده که در این روزها بیشتر به وحدت ملی و مشارکت اجتماعی نیاز داریم.

وی ادامه داد: تخریب مسئولان و هرآنچه اعتماد عمومی را سلب و موجب فاصله بین مردم و مسئولان باشد، خیانت به افراد جامعه و کشور است که بر این اساس انتشار مطالب کذب در فضای مجازی کاری صحیح و اخلاقی نیست و از طرفی حفظ صداقت و توجه همه جانبه به بیان چالش‌های اجتماعی از طریق رسانه‌های رسمی موضوعی مهم است چرا که مردم اخبار صحیح را باید از مجاری معتبر مثل خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و صدا و سیما مطلع شوند و اگر این شبکه‌های معتبر خود شایعه ساز و فرافکنی کنند آن وقت اعتماد عمومی را دچار خدشه خواهد شد.

رئیس حوزه قضایی تیران و کرون با اشاره به انتشار مطلبی تحت عنوان سگ‌کشی توسط شهرداری تیران و انتشار نامه ای از سوی انجمن حمایت از حیوانات خطاب دادستان عمومی و انقلاب تیران گفت: این چنین مکاتبه ای به این حوزه قضایی نرسیده است.

وی ادامه داد: آزادی سگ‌های بدون صاحب برای مردم ایجاد ناآرامی کرده، عامل شیوع بیماری بوده و وضع خوبی در شهر نداشته و در سال گذشته به شهرداری تیران برای ساماندهی این حیوانات تذکر داده شده و این نهاد بر اساس گزارشات اقداماتی را انجام داده اما کشتن حیوانات جایز نیست.

به گفته وی این نهاد برای زنده‌گیری سگ‌های ولگرد دستگاه بیهوش کننده خریده و پیمانکاری را برای زنده‌گیری انتخاب کرده و هماهنگی برای تیراندازی و کشتن این حیوانات با مقامات قضایی نشده است.

پناهی با انتقاد از این اینکه نباید مسائل این چنینی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی گسترش یابد و مردم و مسئولان این خطه را افرادی بی تفاوت به حقوق حیوانات معرفی‌ کرد، خاطرنشان کرد: تعامل و همکاری بین بخشی برای رفع مشکلات وجود دارد و اگر دستگاه اداری تخلف کند مطابق با قانون با آن‌ها برخورد خواهد شد اما رفتار تخریبی غیرقابل جبران و مشمول مجازات است.

وی یادآورشد: دادگستری تیران همسو با سیاست‌های جدید قوه قضایی گزارشات مردمی و دغدغه های تشکل‌های مردم نهاد را پذیرفته و مورد بررسی قرار می‌دهد اما در برخی مواقع ناآگاهی و یا سودجویی عامل بداخلاقی مثل تخریب و شایعه پراکنی در فضای مجازی می‌شود.

بر اساس آمار شبکه بهداشت و درمان تیران و کرون، سال گذشته بیش از ۲۰۰ مورد حیوان گزیدگی در این شهرستان انجام شد که با تشکیل کمیته ساماندهی این حیوانات این بخش مدیریت شده است.

وجود سگ‌های ولگرد در شهر علاوه بر تهدید علیه سلامت ، احساس ناامنی برای مردم دارد.

هاری یک بیماری عفونی حاد و کشنده ویروسی است که از طریق گازگرفتگی حیوانات گوشتخوار مثل سگ، گربه، گرگ، روباه  و نشخوارکنندگان از جمله گاو، گوسفند، اسب، الاغ به انسان منتقل می‌شود.

شهرستان تیران و کرون افزون بر ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد.

 

نظر شما
ادامه