کد خبر: ۴۷۹۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر


در هياهوي افزايش قيمت گوشت کشور، کشف مقداري گوشت الاغ که در مذاهب مختلف مکروه اعلام شده، اين موضوع را در صدر اخبار استان هرمزگان بویژه در شبکه هاي اجتماعي قرار داده شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ندای هرمزگان، موضوع از آن جا آغاز مي شود که تعدادي از اهالي يکي از روستاهاي نزديک به بندرعباس با گرفتن کليپي از دو فرد مدعي شده بودند که اين افراد اقدام به ذبح الاغ کرده و در صدد بودند تا گوشت آن را به مردم عرضه کنند.

کليپ مذکور در يکي از کوچه هاي روستاي قلاتو از توابع بندرعباس توسط اهالي گرفته شده است که به سرعت در شبکه هاي مجازي دست به دست مي شود. از آنچه که در کليپ منتشر شده بر مي آيد نشان مي دهد که مردم روستا پس از اطلاع از اين اتفاق دو متهم را نگه داشته و از آنها فيلم تهيه مي کنند.

يکي از افراد حاضر از بقيه مي خواهد که جعبه ماشين را بالا بزنند و گوشت هاي تيکه تيکه شده را در فيلم نمايش مي دهند که گفته شده، گوشت الاغ است. يکي ديگر از افراد حاضر در کليپ اين اقدام متهمان در تيکه تيکه کردن گوشت الاغ و اقدام براي عرضه آن را به باد انتقاد مي گيرد و مي گويد تو آدمي {اشاره او به حرام بودن گوشت الاغ و خوراندن آن به مردمي که از اين اقدام اطلاعي ندارند} در همين حال فرد ديگري مي گويد که از متهمان فيلم گرفته شود، چرا که ممکن است فرار کنند. 

اين اقدام با واکنش هايي نيز همراه شده است. عده اي مصرف گوشت هاي بدون نام و نشان را به نوعي خريد گوشت هاي نامتعارف دانسته و مي گويند هر احتمالي در نوع آن وجود دارد.

اما موضوع ديگري که موضوع را تحت تاثير قرار داده است، خريد گوشت از سوي شهروندان است. برخي معتقدند در شرايطي که قيمت گوشت به طور فزاينده اي افزايش يافته و به اذعان دست اندرکاران احتمال هرگونه تخلف را از سوي سوء استفاده کنندگان وجود دارد، بهتر است قيد خريد گوشت را زده و عطاي آن را به لقايش ببخشند.

موضوعي که برخي معتقدند در شرايط کنوني مناسب تر آن است که گوشت نخريم که با اين اقدام هم گوشت را با قيمت بالا نخريده ايم که باعث مي شود قيمت ريزش کند و هم باعث مي شود که گوشت ها نامطمئن نخوريم.

از سوي ديگر برخي معتقدند که عرضه گوشت هاي متعارف بسيار اندک است و تحت تاثير قرار دادن آن و پررنگ جلوه دادن آن زير سئوال بردن عرضه گوشت هايي است که هيچ مشکلي ندارد و تحت نظارت به صورت شرعي عرضه مي شود.

در همين حال خبرگزاري ايسنا نيز نوشته است، با افزايش قيمت گوشت، احتمال وقوع تخلفات درزمينه ارائه گوشت حلال و بهداشتي و همچنين قاچاق دام زنده افزايش يافته است و روزانه اخباري در سراسر کشور در خصوص شناسايي اين تخلفات به گوش ميرسد.

بر اساس اين گزارش، 19 اسفند 97 مأموران انتظامي شهرستان بندرعباس در پي يک گزارش محلي اقدام به شناسايي و توقيف خودروي حامل مقاديري گوشت الاغ در روستاي قلاتو از توابع شهرستان بندرعباس کردند.

فرمانده انتظامي شهرستان بندرعباس  اظهار کرد: روز گذشته مأموران انتظامي شهرستان بندرعباس در پي يک گزارش محلي با لباس مبدل اقدام به شناسايي و توقيف خودروي حامل مقاديري گوشت الاغ در روستاي قلاتو از توابع شهرستان بندرعباس کردند.

«سرهنگ اسماعيل مشايخ» افزود: مأموران پس از توقف خودرو و بازرسي متوجه مقاديري گوشت در صندوق عقب خودرو شدند، گوشت موردنظر شامل چند تکه ران و گوشتهاي چنجه شده در پلاستيک بود، که پس از بررسيهاي بيشتر لاشه و سر يک الاغ نيز در محل ذبح کشف شد.

وي تصريح کرد: در اين خصوص دو نفر دستگير شدند و بازجوييها جهت پي بردن به نوع مصرف اين گوشت در حال بررسي است و بازجويي و تحقيقات در اين زمينه ادامه دارد.

مديرکل دامپزشکي استان هرمزگان نيز در اين خصوص عنوان کرد: متأسفانه در شرايط کنوني کشور به علت وضعيت اقتصادي و بالا رفتن قيمت گوشت احتمال بروز تخلفات بسيار بالا رفته است.

«دکتر محمد جانباز» با بيان اينکه اين مقدار گوشت توقيف شده در محدوده روستايي توسط نيروي انتظامي شکل گرفته است و ما در حال بررسي جزئيات اين تخلف هستيم، خاطرنشان کرد: با توجه به تشديد نظارتي که در طرح تشديد کنترل و نظارت بهداشتي که آغاز کردهايم، چنين گوشتهايي وارد قصابيها نميشود، چراکه گوشتهايي که در قصابيها توزيع ميشوند بايد مهر و ليبل داشته باشند.

وي ادامه داد: در طرح تشديد کنترل و نظارت بهداشتي روزانه قصابيها،مرغ فروشيها، رستورانها، کبابيها و تمامي مکانهايي که با فرآوردهها خام دامي سروکار دارند مورد کنترل و نظارت قرار ميگيرند و در صورت عدم رعايت اصول بهداشتي با آنها برخورد قاطع صورت ميگيرد.

مديرکل دامپزشکي استان هرمزگان بيان کرد: با آغاز طرح تشديد کنترل و نظارت بهداشتي تاکنون با تخلفي در زمينه توزيع گوشتهاي غيرمتعارف مواجه نشديم و تنها چند تخلف در زمينه توزيع گوشتهايي که چرخه کشتارگاهي را طي نکردهاند داشتهايم.

دکتر جانباز در خصوص قاچاق دام زنده نيز ابراز کرد: ما به نيروي انتظامي نيز اعلام کردهايم که هر محموله دام زنده بايد گواهي حمل بهداشتي از مبدأ داشته باشد و هر محمولهاي که فاقد اين گواهي باشد بهمثابه قاچاق بوده و بايد توقيف شود.

وي در پايان خطاب به شهروندان هرمزگاني اظهار کرد: کشف گوشت الاغي که در روز گذشته صورت گرفته به دنبال گزارش محلي توسط مردم بوده و شايد در صورت عدم گزارش مردم چنين کشفي هم صورت نميگرفت، لذا از مردم هرمزگان خواهشمنديم در صورت مشاهده هرگونه تخلف در اين زمينه چه در قصابيها، مرغ فروشيها، رستورانها، کبابيها و چه در محلهايي خارج از محدوده کنترل ما حتماً به اداره دامپزشکي شهر خود مراجعه و يا به سامانه 1512 ما اطلاعرساني کنند تا برخورد لازم صورت پذيرد.


 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
0
0
دست مریزاد
نظر شما
ادامه