کد خبر: ۴۷۶۷۰
تعداد نظرات: ۴ نظر


با توجه به بروز بیماری تب برفکی در تعدادی از واحدهای دامداری و مناطق روستایی کشور، معیارهای کنترلی لازم اعلام شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، با توجه به بروز بیماری تب برفکی در تعدادی از واحدهای دامداری و مناطق روستایی کشور، اتحادیه‌ها و تعاونی‌های گاوداران، واحدهای دامداری صنعتی، دامداران روستایی، همکاران شاغل در امورات درمانی و پیشگیری از بیماری بخش خصوصی دامپزشکی، دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور، معیارهای کنترلی لازم که باید مراعات شود را اعلام کرد.

1- در صورت بروز بیماری تب برفکی، ضمن جداسازی دام های مبتلا از دام‌های سالم، سریعاً موضوع از طریق تماس تلفنی به اداره دامپزشکی شهرستان و اداره کل دامپزشکی استان اطلاع داده شود.

2- کلیه دام های واجد شرایط در فواصل اعلام شده از طرف ادارات کل دامپزشکی استان ها علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی گردند.

3- نسبت به انجام Ring vaccination  در شعاع اپیدمیولوژیکی اطراف کانون ها  اقدام شود.

4- از تردد غیر ضروری افراد (به ویژه افراد پر مخاطره  که با میادین خرید و فروش دام، کشتارگاه‌ها، سایر دامداری ها و...) ارتباط دارند، درداخل محوطه دامداری جداً جلوگیری به عمل آید.

5- از بازدیدهای کنجکاوانه اکیدا خودداری شود.

6- مبادی ورودی و خروجی دامداری واجد حوضچه ضد عفونی بوده و درسطح مناسبی حاوی آب و ماده ضد عفونی مناسب (ترجیحا هیدروکسید سدیم 2درصد یا فرمالین 5درصد) باشد.

7- ورود کلیه وسایل نقلیه به داخل دامداری ممنوع شود (در مورد وسایل نقلیه نظیر ماشین های حمل شیر، علوفه و کود که الزام ورود به واحد را دارند، پس از ضد عفونی کامل و دقیق اجازه ورود داده شود) و اکیپ های مایه کوبی، دامپزشکان فارم، مسئولین بهداشتی، ماموران تلقیح مصنوعی، ماموران بیمه و رکوردگیری شیر، صاحب دامداری و ... بایستی وسیله نقلیه خود را کمافی‌السابق در محوطه خارج از دامداری مستقر نمایند.

8- در ابتدای محوطه ورودی دامداری اتاقی جهت تعویض لباس و چکمه و ابزار کار که واجد دوش بوده قرار داشته و کلیه افراد ورودی به دامداری(اکیپ های مایه کوبی، دامپزشکان فارم، مسئولین بهداشتی، ماموران تلقیح مصنوعی، ماموران بیمه و رکوردگیری شیر، صاحب دامداری و ...) که به نوعی با دام سروکار دارند و افرادی که از دامداری به هر دلیل خارج می‌شوند، موظف به تعویض لباس و دوش گرفتن باشند.( دامدار موظف به تهیه و تامین ابزار کار به میزان کافی می باشد)

9- از جمع آوری و انتقال کود واحد  آلوده تا رفع کامل بیماری پرهیز شود.

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
1
2
قابل توجه مدیران سازمان

کسی که خربزه میخوره ، باید پای لرزش بشینه

وقتی گوشت گوسفند با استخوان وارد میشه باید توقع تب برفکی هم داشته باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
0
0
با کدوم واکسن میخواین واکسیناسیون انجام بدیم؟
دکتر ناصر علیدادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
0
1
ضمن تشکر از نکات ارزنده اعلام شده توسط سازمان دامپزشکی پیشنهاد می شود مقررات بایوسکیوریتی در سطح ملی نیز برای مدیریت بهداشتی موج جدید FMD در کشور عملی شود:

1. ورود هر نوع دام زنده خارجی تا اطلاع ثانوی ممنوع شود

2. در صورت اصرار بر خرید دام زنده از خارج، لازم است یک قرنطینه مرزی حداقل سه هفته ای اعم از هوابی، دریایی و زمینی در کشور مبدا احداث شود و تنها دام های زنده رجیستره در این قرنطینه وارد شوند و توسط کارشناسان خبره دولتی و خصوصی مورد تایید سازمان دامپزشکی، معاینه بالینی و پاراکلینیکال شوند و پس از اطمینان کافی اجازه ورود به کشتارگاه های مرزی بهداشتی مجهز داخل کشور را پیدا کنند

3. با توجه به اینکه به درستی بر روی محدود شدن تردد وسایل نقلیه تاکید شده است، پیشنهاد می شود که ساختار گاوداری های صنعتی در طی زمان با ارایه دستورالعمل بهداشتی به نحوی تغییر یابد که حتی در رابطه با سه مورد اجتناب ناپذیر خوراک، کود و شیر حتی الامکان محل تخلیه و بارگیری در حاشیه واحد دامداری قرار بگیرند.
به عنوان مثال کود تولیدی دامداری پیشاپیش توسط وسایل داخلی به یک انبار محصور شده بیرونی برای بارگیری توسط کامیون های خریداران کود متصل ریخته شود.

در مورد شیر تولیدی می توان مخزن سردخانه دار اصلی گاوداری را کنار دیوار با یک لوله کشی بیرونی مناسب جهت بارگیری تانکرهای خرید شیر قرار داد.

در مورد خوراک دام هم سکوهای تخلیه بایستی بر دیوار بیرونی استوار شده تا دیگر لازم نباشد کامیون ها وارد محوطه داخلی شوند و آلودگی احتمالی را وارد کنند.

البته انجام این سه مورد ساختاری زمان بر و هزینه بر است ولی هر چه که در راستای آن حرکت کنیم فواید حاصله بسیار فراتر از هزینه های آن که بیشتر از نوع مدیریتی و برنامه ریزی است، خواهد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
0
0
4. هر گونه جابجایی و تردد بین استانی دامها مگر در شرایط ضروری تا اطلاع ثانوی محدود شود.
به طور کلی کشتارگاه های بهداشتی کشور بایستی به نحوی احداث شوند که تا حد امکان هر استان نیاز نباشد دام های پرواری اش را برای کشتار به استان دیگر بفرستد.
نظر شما
ادامه