کد خبر: ۴۶۲۴۸
 
 

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در صورتی که کشف شود پایان نامه و رساله ای فاقد اصالت بوده یا سرقت علمی شده است، ضمن ابطال پایان نامه، دانشجو اخراج یا به مدت 5 سال از تحصیل محروم می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «حسین سیمایی صراف» درباره برخورد قانونی با تقلب در پایان نامه ها گفت: دانشگاه ها برای کشف پایان نامه های فاقد اصالت باید هیات های تخلفات انتظامی را فعال کنند .

وی با تاکید بر اینکه وظیفه اصلی دانشگاه ها پیشگیری از وقوع تقلب است، تصریح کرد: مقابله بیشتر با تقلب در دانشگاه ها به بخش نیروی انتظامی و قوه قضاییه مربوط است اما دانشگاه ها با در پیش گرفتن راه کارهایی امکان پیشگیری از آن را دارند .

سیمایی صراف ادامه داد: یکی از راه های پیشگیری کاهش تعداد دانشجویان مقاطع تکمیلی به تناسب اعضای هیات علمی است تا استاد که مسئولیت راهنمایی و مشاوره در پایان نامه را قبول می کند، کنترل کامل بر فعالیت های دانشجو داشته و اصالت کار را احراز کند، سپس اجازه دفاع دهد .

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم با بیان اینکه فشارهای بیرونی دلیل افزایش ظرفیت مقاطع تکمیلی دانشگاه آزاد و موسسات غیردولتی است، تصریح کرد: در چنین شرایطی نسبت استاد به دانشجو به هم خورده از این رو استاد نمی تواند فعالیت های دانشجو را کنترل کند .

سیمایی صراف در باره برخوردهای صورت گرفته تاکنون گفت: برخوردها به دو صورت بوده است؛ به دانشگاه ها اعلام کرده ایم که دانشجو پس از تصویب پایان نامه ، اتمام کار و دفاع باید به سامانه «ایرانداک» به عنوان سامانه مشابهت یابی مراجعه کرده و از آن گواهی عدم مشابهت موضوع و محتوا را دریافت کند .

وی ادامه داد: باید حق الزحمه استادان پس از دریافت گواهی مشابهت یاب دانشجو پرداخت شود در غیر این صورت حق الزحمه پرداخت نمی شود .

سمایی صراف در پایان نیز به سومین راهکار پیشگیری از وقوع تقلب در پایان نامه های دانشجویی اشاره کرد و گفت: استاد، دانشگاه، هیات های تخلفات و کمیته های انضباطی دانشجویان باید نسبت به این موضوع حساس باشند. مواردی از تخلف نیز کشف کرده ایم که به کمیته ها و هیات تخلفات داده و مدرک یا پایان نامه ابطال شده همچنین داننشجو از ادامه تحصیل محروم شده است .

 
 
نظر شما
ادامه