کد خبر: ۴۳۷
در ایام ماه مبارک رمضان بسیاری از افراد به دلیل بیماری‌های خاصی، توان روزه‌داری را ندارند و به گفته پزشکان، روزه‌داری این گروه می‌تواند به سلامت و بهبود بیماری آنها ضربه بزند.

یکی از این بیماری‌ها را می‌توان به نارسایی‌های مختلف کلیه ارتباط داد که روزه‌داری می‌تواند برای این افراد تهدیدکننده و مخاطره‌آمیز باشد.

حال این که کدام گروه از نارسایی‌های کلیه می‌تواند عوارض بیشتری را برای بیمار به همراه داشته باشد را دکتر سیداحمد تارا، فوق تخصص بیماری‌های کلیه و فشار خون، رئیس بیمارستان شهید مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پاسخ گفته است.

وی معتقد است: افرادی که دارای نارسایی‌های کلیوی متوسط و شدید (دیالیزی‌ها)‌ هستند به دلیل این که قادر به نگهداری آب در بدن خود نیستند (نمی‌توانند به اندازه کافی ادرار خود را غلیظ کنند)‌، رفع آب باعث کم‌آبی بدنشان می‌شود که این کم‌آبی می‌تواند در کلیه‌ها مخاطراتی را ایجاد کند.

این فوق تخصص بیماری‌های کلیه و فشار خون اظهار می‌کند: بیمارانی که پس از انجام آزمایش کراتینین، مشخص شد سقف کراتینین بدنشان از حد طبیعی بالاتر است بایستی طبق توصیه پزشک از روزه‌داری اجتناب کنند، بخصوص امسال که ایام ماه مبارک به فصل تابستان افتاده است، چراکه در فصل گرم، روزها طولانی‌ترند و رفع آب از بدن افزایش می‌یابد که در بیماران کلیوی، این تطابق بدن با کم‌آبی، ممکن نیست.

به گفته دکتر تارا، کم‌آبی بدن به معنی کم شدن حجم گردش خون است که این مساله می‌تواند برای اعضای مختلف، ضررهای زیادی را به همراه داشته باشد. مثلا اگر فردی عروق مغزی‌اش تنگ باشد دچار سکته مغزی می‌شود و اگر عروق قلبی‌اش تنگ باشد، خون‌رسانی به قلب با اختلال مواجه می‌شود و یا ممکن است خون‌رسانی به کلیه‌ها، کم شود.

وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: ممکن است کم‌آبی به طور مستقیم نیز در بیماری‌های کلیوی، اثرات منفی داشته باشد، گروهی از بیماران کلیوی پروتئین بسیار زیادی را از ادرار خود دفع می‌کنند که این رفع پروتئین باعث می‌شود امکان لخته شدن خون در بدن افزایش پیدا کند، حال اگر بدن این افراد با کم‌آبی مواجه شود، امکان لختگی خون در بدن آنها بالاتر می‌رود و می‌تواند برای آنها خطرناک باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه می‌گوید: در برخی از بیماری‌های کلیه، مشکل بر سر این است که آب و نمک در کلیه، قابل نگهداری نیست که در این خصوص می‌توان از بیماری‌های پلی کیستیک کلیه نام برد که قادر به روزه‌داری نخواهند بود.

دکتر تارا عنوان می‌کند: آن دسته از بیمارانی که دچار سنگ‌های مکرر کلیه هستند نیز به دلیل مصرف بالای آب، بایستی از روزه‌داری اجتناب کنند.

روزه‌داری بیماران کلیوی

این فوق تخصص بیماری‌های کلیه و فشار خون ابراز می‌کند: بیماران پیوند کلیه در برخی مواقع در صورتی که یک سال از پیوندشان گذشته باشد و عملکرد کلیه‌شان خوب باشد (طبق نظر پزشک)‌ قادر به روزه‌داری خواهند بود.وی یادآور می‌شود: وقتی پزشک تشخیص بر این موضوع داد که بیماری کلیوی توان روزه‌داری دارد، وی بایستی تا حد امکان از مصرف چربی‌ها و مواد قندی در سحر و افطار اجتناب کند.

یک توصیه

دکتر تارا در پایان اظهار می‌کند: تصمیم‌گیری درخصوص روزه داشتن فقط در اختیار پزشکان متخصص نیست و مرجع تقلید هم شرط است و طبق رساله، اگر بیمار خود به یقین برسد که روزه، بیماری‌اش را تشدید نمی‌کند و فقط ترس از این مساله (تشدید بیماری)‌ داشته باشد، می‌تواند وی را، از روزه داشتن معاف کند و همچنین عکس آن هم صادق است، چراکه نظر شرع بیشتر برای سهولت بیماران طراحی شده است و حتی نگرانی بدون یقین فرد نیز باعث برداشته شدن وجوب روزه می‌شود.

 

 

برچسب ها: کلیه، روزه،
نظر شما
ادامه