کد خبر: ۴۲۸۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر


یک فعال محیط زیست از کشتار ۲۳ اسب باربر در ارتفاعات سیاهکوه شهرستان اشنویه خبر داد؛ اتفاقی بسیار تلخ، اما تکراری که می‌شود با اجرای یک پیشنهاد جلوی تکرار‌های بیشترش را گرفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تابناک، اما ماجرا چیست و چه عاملی موجب شده تا این حیوانات به این شکل دردناک قتل عام شوند و نواحی مرزی، به ویژه برخی ارتفاعات پر باشد از بقایای لاشه‌های این حیوانات؟ پاسخ به این سوال به نوعی ساده و در عین حال دشوار است؛ اینکه قاچاقچیان از اسب و قاطر برای حمل محموله‌هایشان بهره می‌برند و خود از دام می‌جهند و حیوان را به کام مرگ سوق می‌دهند.

سال‌هاست که استفاده از اسب‌های دست آموز که می‌دانند موظف به طی کردن چه مسیری هستند و در این مسیر هیچ چارواداری همراهشان نیست، به راهی بی خطر برای قاچاق کالا برای قاچاقچیان و کولبران تبدیل شده و در مقابل، ماموران مرزی ترجیح می‌دهند با شلیک به حیوانات و از پا در آوردنشان با این شیوه مقابله کنند. شیوه‌ای خونین برای مقابله با قاچاق که ظاهرا قرار نیست تغییر کند.

وضعیتی که اعتراض برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی را هم به دنبال داشته است؛ امثال احمدعلی کیخا، عضو کمیسیون اجتماعی، عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه، سیدتقی کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی، شکور پورحسین شقلان، عضو کمیسیون اجتماعی، محسن بیگلری نماینده سقز و بانه، رسول خضری، نماینده سردشت و پیرانشهر و برخی نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی که خواستار رسیدگی به کشتار چارپایان باربر در مناطق مرزی شده‌اند که نه تنها از نظر شرعی، اخلاقی و انسانی ناپسند است و وجهه کشورمان را در مجامع بین‌المللی تخریب می‌کند، بلکه به لحاظ بهداشتی خطری جدی برای سلامتی جامعه محسوب می‌شود.

کیخا چندی پیش با تاکید بر اینکه موجوداتی بی‌گناه نباید قربانی تخلفات صاحبانشان شوند به تسنیم گفت: روا نیست این چارپایان، سختی حمل بار سنگین در مسیر‌های صعب‌العبور را تحمل کنند و در نهایت هم با شلیک گلوله از پای درآیند. کشتار چارپایان راه حل مناسبی برای مبارزه با تخلفات قاچاق کالا نیست. سازمان حفاظت محیط زیست از دو بعد باید به مقوله کشتار اسب‌های باربر ورود و برای آن چاره‌اندیشی کند: یکی از دیدگاه حقوق حیوانات و دیگری به لحاظ آلودگی محیط زیست و منابع آب ناشی از تعفن جمع کثیری از لاشه‌های دفن نشده چارپایان باربر.

نماینده مردم زابل و زهک یادآور شد: مسئولان محیط زیست و دامپزشکی استان‌های مربوطه، باید برنامه‌ای به منظور جلوگیری از کشتار اسب‌های باربر آماده کنند و سپس برای اجرای آن با نیروی انتظامی وارد مذاکره شوند. سمن‌ها هم قطعا می‌توانند در این راستا مفید واقع شوند. این چارپایان بر اساس قانون باید به جای آنکه کشته شوند مصادره شوند. آن وقت می‌شود برای به مزایده گذاشتن یا استفاده از آن‌ها برنامه‌ریزی کرد. شاید استفاده از تیر بیهوشی بتواند کار مصادره این چارپایان را ساده‌تر کند و جایگزینی برای کشتار شود.

پیشنهادی که البته تازه نیست و پیشتر هم از جانب برخی دوست داران محیط زیست ارائه شده است. کیوان صمدی، فعال محیط زیست آذربایجان غربی از جمله این افراد است که در این باره به  می‌گوید: در حال حاضر منطقی‌ترین راه حلی که برای جلوگیری از کشتار اسب‌های باربر در نواحی مرزی به نظر می‌رسد، مصادره این چارپایان و به مزایده گذاشتن‌شان در شهرستانی دیگر است تا قاچاقچیان نتوانند آن‌ها را دوباره خریداری کنند.

مصادره حیوان به جای کشتنش که می‌تواند فرجامی غیر از فروش حیوان هم داشته باشد و حتی پای نهادهای دیگر مانند سازمان حفاظت محیط زیست را به ماجرا باز کند؛ همان نهادی که جا داشت با انتشار اخبار کشتار اسب ها در نقاط مرزی پیش قدم حل و فصل ماجرا شود اما این گونه نشد.

تغییری که به هر شکل رقم بخورد، فواید زیادی به دنبال خواهد داشت، از جمله این که قانون و مسائل اخلاقی رعایت خواهد شد چرا که هیچ مجوزی برای کشتار اسب‌های به کار گرفته شده در قاچاق وجود ندارد و همین عامل موجب شده که با انتشار اخباری از این دست در گذشته، شاهد کاهش کشتار اسب‌های باربر باشیم. کاهش اتفاقی که بازتاب بسیاری در رسانه‌های جهان یافت و بازخوردهای منفی زیادی به دنبال داشت اما نتوانست به برچیدن بساط کشتار حیوانات و به کارگیری شیوه‌هایی مانند پیشنهاد فوق منجر شود.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
0
0
گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری .
دیواری کوتاه تر از دیوار این اسب و قاطر ها در راه مبارزه با قاچاق کالا پیدا نکردن؟
بعضی از اوقات این بشر دو پا چنان مرزهای توحش رو رد میکنه که مقایسه اش با حیوانات وحشی ظلم در حق حیوانات به حساب میاد.
نظر شما
ادامه