کد خبر: ۴۱۶۵۳

 

در صنعت گاو شیری، ورم پستان یکی از پرهزینه‌ترین بیماری‌ها می‌باشد. هر مورد بالینی بیش از 400 دلار برای دامپرور هزینه در بر داشته و باعث ایجاد آسیب به آینده تولیدی گاو و ایجاد مشکلات متعدد در زمان بیماری خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، ورم پستان در گاو‌ها معمولا با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شود، اما به علت وجود خطر مقاومت ضد میکروبی و آسیب‌های درازمدت بیماری به پستان‌ها، محققان دانشکده دامپزشکی دانشگاه کرنل درصدد درمان جایگزین این بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی برآمدند.

«گرلیند ون دوال» استادیار دانشگاه می‌گوید: آنتی‌بیوتیک‌ها بیماری را محدود می‌کنند اما باعث بازسازی بافت آسیب دیده نشده و حتی بعد از درمان کامل بیماری نیز تولید شیر به حالت اولیه بازنخواهد گشت.


در ورم پستان، زمانی که باکتری باعث ایجاد التهاب می‌گردد، به بافت غده‌ای پستان در گاو‌ها آسیب وارد می‌شود.

این باکتری، می‌تواند هنگام تماس با دستگاه شیر‌دوش آلوده، از طریق دست و یا حتی بستر، وارد سر پستان گاو شود. بافت آسیب دیده پستان باعث کاهش تولید شیر، کیفیت آن و افزایش هزینه خواهد شد. این بیماری یکی از پرهزینه‌ترین بیماری‌ها در صنعت گاو شیری محسوب می‌شود و با توجه به این هزینه‌ها باز هم به آن توجه زیادی نشده و جدی گرفته نمی‌شود.

به گفته وزارت کشاورزی آمریکا، 96.9 درصد از موارد بالینی این بیماری با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شوند. اما علی‌رغم کنترل این بیماری، بافت پستانی ترمیم نمی‌شود.

 

با توجه به این موضوع، طی تحقیقات انجام شده که در تاریخ 16 ماه مارس در نشریه Scientific Reports به چاپ رسیده است، ون دوال و همکارش نشان دادند که چگونه ترشحات سلول‌های بنیادی پستان، می‌تواند باعث بهبود و رشد دوباره بافت آسیب دیده در اثر باکتری، شود.

ون دوال و همکارش برای نخستین بار جزئیات ترشحات سلول‌های بنیادی پستان گاو را مورد بررسی قرار دادند. گزارش آنها نشان داد که ترشحات حاصله از این سلول‌های بنیادی دارای تاثیرات مثبتی می‌باشند. آنها نقش مهمی در شکل‌گیری عروق خونی جدید و افزایش مهاجرت سلول‌ها داشته که هر دو عامل ذکر شده باعث بهبود بافت آسیب دیده پستان می‌گردد.

 

برخی از عوامل ترشحی فوق، از سلول‌های اپیتلیال در مقابل ایجاد آسیب حاصله از توکسین‌های باکتری محفاظت می‌نمایند و برخی دیگر دارای پپتید‌های ضد‌میکروبی هستند که در کشتار باکتری‌ها نقش دارند.

ون دوال افزود: علاوه بر بازسازی بافت، این روش به درمان ضد‌میکروبی نیز کمک می‌کند زیرا برخی از آنها دارای ویژگی‌های آنتی‌بیوتیکی نیز می‌باشند.

محققان همچنین دریافتند که فاکتور‌های ترشحی فوق در برابر توکسین‌های تولید شده از باکتری‌های گرم منفی که معمولا در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومند، موثر‌تر هستند.

ون دوال اذعان داشت: با توجه به مشاهده و اثبات تاثیرات مثبت ترشحات سلول‌های بنیادی پستان گاو در آزمایشگاه، هم‌اکنون ما وارد مرحله بعدی، یعنی انجام آزمایشات بالینی بر روی گاوهای مبتلا می‌شویم.

منبع: medicalxpress.com

 
نظر شما
ادامه