کد خبر: ۴۰۴۵۱



مدیرکل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه بیشترین درگیری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان‌های ملارد، شهرری، ورامین و پاکدشت بوده است گفت: در همین راستا از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۴ میلیون قطعه طیور در استان معدوم‌سازی شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان تهران، «دکتر سید اصغر برائی‌نژاد» در مورد شیوع آنفلوانزای پرندگان در استان تهران اظهار داشت: در 10 سال اخیر با شروع فصل سرما به صورت ممتد آنفلوانزای پرندگان را داشتیم، که با توجه به اینکه بیشترین فعالیت واحدهای تخم‌گذار در استان‌های مرکزی کشور است، از این‌رو جمعیت قابل توجه طیور مستعد بیماری را در این مناطق از جمله استان تهران داریم.

وی ضمن اشاره به اینکه معمولاً هر ساله با شروع فصل سرما موارد بیشتری از ابتلا به آنفلوانزای پرندگان را شاهد هستیم افزود: امسال هم همانند سال قبل درگیری سوش H5N8 آنفلوآنزا را داشتیم .

مدیرکل دامپزشکی استان تهران تصریح کرد: در مورد سوش H5N6 که ظرف یک ماه اخیر در شمال کشور و استان گیلان مطرح شد، تنها یک مورد گزارش شد، و خوشبختانه در استان تهران موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H5N6 که بتواند مخاطره انسانی داشته باشد، گزارش نشده است.

دکتر برائی‌نژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر گزارشی از سوش مشترک با انسان در استان تهران نداریم، تأکید کرد: در منطقه پارک چیتگر و دریاچه شهدای خلیج فارس یک ماه قبل یک مورد تلفات پرنده مهاجر را داشتیم که سوش آن همان مورد قبلی یعنی H5N8 بود.

وی ضمن اشاره به وضعیت پایش استان عنوان کرد: در بهمن‌ماه دو بار پرندگان پارک چیتگر و دریاچه خلیج فارس و سایر مراکز عمده عرضه پرندگان در منطقه آزادگان و لویزان پایش شدند که خوشبختانه موردی از سوش آنفلوانزای فوق حاد مشاهده نشد.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران همچنین اظهار داشت: در فصل سرد تلفاتی در بین پرندگان آزاد پرواز از جمله کلاغ، یاکریم و کبوتر داریم که شهروندان باید توجه کنند که تلفات انفرادی و تک موردی جای نگرانی ندارد و چنین مواردی از منظر بهداشتی مخاطره‌آمیز نبوده و مرتبط با آنفلوانزای پرندگان نیست.


 

نظر شما
ادامه