کد خبر: ۳۹۱۴۴
 

متخلفان با مارک جعلی تخم مرغ معمولی را بیش از 2 هزارتومان گران تر می فروختند

به گزارش حکیم مهر به نقل از خراسان، «از دستگاه های نظارتی درخواست دارم روی عرضه تخم مرغ های مارک دار نظارت دقیق تری داشته باشند. چند وقت پیش از یکی از فروشگاه های معتبر شهر تخم مرغ مارک دار خریدم. از روی کنجکاوی نام برند درج شده روی تخم مرغ را در اینترنت جست و جو کردم اما هیچ هویتی با آن مشخصات وجود نداشت. به فروشگاه برگشتم و از فروشنده سوال کردم واحد تولیدی تخم مرغ مارک دار مذکور کجاست که متوجه شدم روی کارتن ها هم هیچ مشخصاتی وجود ندارد. چرا دستگاه های متولی روی این موضوع نظارت نمی کنند؟»

این روزها افزایش قیمت تخم مرغ به حدی نجومی است که صدای گلایه های فراوان مردم را درآورده و به معضلی در سبد غذایی خانوار تبدیل شده است. در همین روزها که مشکلات افزایش قیمت تخم مرغ مسئولان نظارتی را درگیر کرده، مشکل دیگری نیز توسط برخی سودجویان برای بازار تخم مرغ به وجود آمده که به گفته کارشناس مسئول اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت و معدن استان قوز بالا قوز شده است؛ این که برخی سودجویان در کارگاه های زیرزمینی تخم مرغ های معمولی را به صورت جعلی مارک دار می کنند و با این اقدام غیرقانونی خود، بیش از دو تا سه هزار تومان به قیمت تخم مرغ های معمولی به بهانه مارک دار بودن می افزایند. موضوعی که یکی از شهروندخبرنگاران در تماس با گروه حرف مردم روزنامه «خراسان رضوی» آن را اطلاع می دهد و خواستار بررسی و پیگیری آن می شود.

بازرسی نامحسوس برای کشف ردپا!

برای بررسی موضوع با همکاری اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، قرار می شود پس از انجام هماهنگی های لازم با کارشناسان اداره دام پزشکی مشهد همراه با تیم های نظارتی به مراکز عمده فروشی مراجعه و به صورت میدانی ماجرای تخم مرغ های مارک دار بدون هویتی که سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته است بررسی کنیم. پس از انجام بازرسی های نامحسوس، اولین سرنخ در یک عمده فروشی در حاشیه میدان بار به دست می آید.

مارک دار کردن تخم مرغ در 3 سوت!

همراه با بازرسان وارد این فروشگاه می شویم. کارگر فروشگاه از حضور بازرسان جا خورده است، در گوشه وکنار کارگاه علاوه بر وجود دستگاه ویژه مارک دار کردن تخم مرغ ها، تعداد زیادی تخم مرغ و بسته بندی های ویژه تخم مرغ های مارک دار به چشم می خورد.
کارشناس دامپزشکی مشهد چند نمونه از تخم مرغ ها را بررسی می کند و مشخص می شود برخی تخم مرغ ها کهنه است و عمری طولانی دارد و لا به لای تخم مرغ های تازه قرار داده شده تا بعد از مارک دار شدن و درج تاریخ تولید روز راهی بازار شود. موارد تخلف در این فروشگاه توسط کارشناسان دامپزشکی و اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت ثبت و همزمان، تخم مرغ ها و دستگاه تاریخ زنی  هم در محل توقیف می شود.
همزمان با ادامه بازرسی های نامحسوس، کارشناسان پی می برند یکی دیگر از واحدهای عمده فروشی تخم مرغ هم به صورت زیرزمینی در حال مارک دار کردن تخم مرغ های بی هویت است. به محل مذکور که می رویم، شیشه های واحد نیز برای آن که کسی از این اقدام خلاف قانون بویی نبرد رنگ آمیزی شده است. پس از هماهنگی با گرداننده مرکز توزیع  تخم مرغ که از دیدن کارشناسان غافلگیر شده است وارد انبار می شویم.سمت چپ سالن تعداد زیادی کارتن تخم مرغ دیده می شود که برای مارک دار شدن به محل آورده شده و سمت راست انبار هم تخم مرغ های مارک دار شده زیادی به چشم می خورد. در انتهای انبار دستگاه جت پرینتر دیده می شود که روی نوار نقاله آن شانه های تخم مرغ در حال مارک دار شدن است؛ دستگاه روشن است و آن طور که مشخص است در عرض سه ثانیه یک شانه تخم مرغ بی هویت و بی نام و نشان، مارک دار می شود.
با حضور کارشناسان دامپزشکی مشهد و بازرسان سازمان صنعت و معدن استان، فعالیت زیر پله ای و غیر قانونی واحد مذکور هم متوقف و حدود 230 کارتن تخم مرغ هم در محل توقیف و مالک با توجه به تخلفات به دام پزشکی و صنعت و معدن فراخوانده می شود.

15 مرکز مجاز در شهر

در ادامه برای پیگیری موضوع و بررسی نحوه نظارت ها بر عرضه تخم مرغ های مارک دار در بازار با معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت و گو می کنیم. «دکتر رشتی باف» در پاسخ به این سوال که چه تعداد واحد مجاز بسته بندی تخم مرغ های مارک دار در مشهد وجود دارد، می گوید: حدود 15 مرکز در مشهد وجود دارد که مجوز قانونی برای بسته بندی و مارک دار کردن تخم مرغ دارند، تخم مرغ ها در این مراکز زیر نظر نماینده دامپزشکی و یا همان مسئول فنی مارک دار می شود.
وی می افزاید: مسئول فنی و بهداشتی در زمان ورود تخم مرغ ها به مرکز بسته بندی، تمامی ضوابط را مانند تاریخ تولید تخم مرغ ها در واحد تولیدی و زمان ورود آن به مرکز بسته بندی بررسی می کند و بسته بندی تخم مرغ ها هم برمبنای همان تاریخ تولید اولیه انجام می شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان در پاسخ به این که آیا فرایند خاصی روی تخم مرغ ها در 15 شرکت دارای مجوز بسته بندی انجام می شود؟ می گوید: این تخم مرغ ها، خاص نیستند اما درباره تفاوت این تخم مرغ ها باید گفت که این مراکز خدماتی را ارائه می دهند، مثلا خیلی کم پیش می آید که روی این تخم مرغ ها آلودگی یا شکستگی یا ترک خوردگی دیده شود و یا شرایط غیر طبیعی داشته باشد.

سر و کار متخلفان با دستگاه قضایی

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تصریح می کند: تمامی مراکزی که خارج از نظارت ها و با استفاده از دستگاه های جت پرینتر تخم مرغ را مارک دار و بسته بندی می کنند غیر قانونی محسوب می شوند واحدهایی که در این زمینه شناسایی شوند به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد مانند این دو مرکزی که به صورت غیرمجاز اقدام به مارک دار کردن تخم مرغ ها کرده بودند و پرونده آن ها به دستگاه قضایی ارسال شده است.

طرح ضربتی برای برخورد با متخلفان

رشتی باف با اشاره به کشف دو مرکز زیرزمینی مارک دار کردن تخم مرغ ها یادآور می شود: پس از انجام گشت های مشترک که با حضور روزنامه خراسان رضوی صورت گرفت، دستور داده شد طرح ضربتی برخورد با واحدهایی که به صورت غیر مجاز به تاریخ زنی و بسته بندی تخم مرغ اقدام می کنند آغاز شود، البته واحدهای عرضه مواد خام دامی تعدادشان فراوان و دامپزشکی هم با محدودیت نیرو مواجه است، بنابراین بازرسی هر روزه برای ما کمی سخت است اما نهایت تلاش مان را خواهیم کرد تا بازرسی ها به دقت انجام شود.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان درباره سرنوشت تخم مرغ های توقیف شده می گوید: محموله های توقیف شده به سرعت آزمایش می شوند و اگر مشکلی برای مصرف وجود نداشته باشد،  به مراکزی که مصرف عمده دارند ارسال خواهند شد تا در مدت معینی مصرف شوند، اگر هم سلامت تخم مرغ ها در آزمایشگاه ها رد شود، تخم مرغ ها معدوم خواهد شد، بنابراین به هیچ عنوان محموله های توقیف شده راهی بازار نخواهند شد.

افزایش 2 هزارتومانی قیمت فقط برای یک مارک جعلی!

کارشناس مسئول اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت و معدن استان هم در این زمینه به «خراسان رضوی» می گوید: در بررسی های ما مشخص شد پس از آن که دستگاه های متولی برای جلوگیری از برخی نوسانات قیمتی، نرخ رسمی برای تخم مرغ ها اعلام کردند، سودجویان برای فرار از نظارت ها با تصور آن که نظارت برقیمت ها فقط مختص تخم مرغ های ساده و بدون مارک است، اقدام به زدن مارک های جعلی روی محموله های بدون هویت کردند و با این اقدام قیمت تخم مرغی را که پنج هزار و 200 تومان است، با یک مارک جعلی حدود دو هزار تومان افزایش می دادند و بیش از هفت هزار تومان به فروش می رساندند.
مقدسی تصریح می کند: ما اکنون مشکلات فراوانی درباره گران فروشی تخم مرغ داریم و این افراد به دلیل این که تخم مرغ های مارک دار قیمت مصوب ندارد با این کار غیرقانونی مشکلات را دوچندان کرده اند.
وی می افزاید: در این زمینه برای متخلفان هم پرونده گران فروشی و هم پرونده تقلب تنظیم شده است.
 
 
نظر شما
ادامه