کد خبر: ۳۶۷۳۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
اخبار بین‌الملل «حکیم مهر»:
در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می‌رسانیم ...

حکیم مهر - در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می رسانیم.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، دوازدهمین بخش «در جهان دامپزشکی چه خبر است؟» را تقدیم شما می کنیم:


ویرایش ژنی و حذف ویروس‌ در بدن خوک‌

دانشمندان با ویرایش ژن‌های خوک، خانواده رترو‌ویرو‌س‌ها (PERV) را در بدن این حیوانات غیرفعال نمودند. این نتایج دستاورد‌های مهمی در زمینه علم پیوند در پزشکی در انسان‌ها خواهد داشت.

یکی از چشم‌انداز‌های امیدورکننده در این تحقیق، استفاده از ارگان‌های سالم حیوانات برای پیوند در انسان می‌باشد. با استفاده از این روش و حذف ژن ویروس فوق از ژنوم خوک‌ها می‌توان از پیوند سالم و بدون ویروس خوک، در انسان بهره برد. زیرا ژنوم خوک شامل رتروویروس داخل سلولی بوده که در حین کشت سلولی به سایر سلول‌ها نیز منتقل می‌شود و در نهایت باعث آلودگی سلولهای پذیرنده می‌گردد.

محققین با پیوند ارگان‌های بدون ویروس به جنین خوک‌ها، دریافتند که بچه‌خوک‌های متولد شده هیچگونه علامتی از حضور این ویروس در بدنشان وجود ندارد.

منبع:  Science Daily


چین: استقبال از طب سوزنی در درمان حیوانات

تعداد زیادی از صاحبان حیوانات خانگی در چین به درمان‌های جایگزین و داروهای طب سنتی جهت درمان بیماری‌های حیوانات رو آورده‌اند. یکی از این درمان‌ها استفاده از طب سوزنی می‌باشد. این روش درمانی باعث کاهش درد و الام حیوانات شده و بسیار کاربردی است.

در این روش، درمانگر با استفاده از سوزن‌های بلند و جایگذاری در نقاط ویژه‌ای از بدن حیوان، باعث بهبود گردش خون و کاهش درد در نواحی مختلف بدن می‌شود. در ضمن انجمن بین المللی طب سوزنی دامپزشکی در چین اذعان دارد این روش درمانی هزاران سال است که در دامپزشکی چین کاربرد دارد. هم اکنون هزینه هر جلسه درمان طب سوزنی در چین ۲۶۰ یوان (۳۹ دلار) می‌باشد و ۴۵ دقیقه زمان می‌برد.

«دکتر جین ریشان» متخصص مرکز نورولوژی و طب سوزنی دامپزشکی در شانگهای اظهار داشت در طی چهار سالی که این کلینیک آغاز به کار نموده است، بیش از ۲۰۰۰ سگ و گربه درمان شده‌اند. جین می‌گوید: حدود ۸۰ در‌صد بیماران روند بهبودی را پس از درمان با این روش نشان داده‌اند. هدف نهایی ما ایستادن یک سگ فلج با این روش درمانی است.

منبع: TRTWORLD


کمبود واکسن تب‌برفکی در زیمبابوه

کمبود واکسن تب برفکی باعث شیوع بیماری بسیار مسری تب برفکی و وارد آمدن خسارات بسیاری به دامداران در منطقه چیپینگ در زیمبابوه شده است.

دپارتمان دامداری و دامپزشکی اظهار داشت تامین واکسن در طی دو سال گذشته بسیار نامطلوب بوده و این بدان معنی است که این ویروس بدون هیچگونه کنترلی در استان‌های مختلف پخش شده است. حتی هم‌اکنون مناطقی که قبلابه طور منظم واکسینه می‌شدند و آلوده نبودند، چندین ماه است که واکسنی دریافت نکرده و دچار بیماری فوق شده‌اند.

مدیر کل دپارتمان دامپزشکی، «دکتر اوباتولو» گفت: زیمبابوه کشوری آلوده به بیماری تب برفکی است، و تقریبا تمامی مناطق آن آلوده می‌باشد. این وضعیتی است که می‌بایست از طریق تقویت سیستم دامپزشکی از جهات پشتیبانی‌های مالی و زیربنایی اصلاح گردد.

در پی این همه گیری، هر ۴ ماه بایستی دام‌های آلوده و همچنین حیوانات در تماس با آن‌ها واکسینه شوند.

منبع:  NewsdzeZimbabwe


ادامه مرگ و میر گوزن‌ها در آمریکا

بیماری ویروسی همچنان باعث مرگ و میر گوزن‌ها در ایالات مختلف آمریکا شده است. این بار تلفات این بیماری هموراژیک از «وایز کانتی» واقع در ناحیه  جنوب غربی ویرجینیا گزارش گردید. علایم این بیماری در ایالات کنتاکی، تنسی، اهایو، پنسیلوانیا و ویرجینیای غربی یکسان می‌باشد.

بیماری هموراژیک فوق در سال های گذشته نیز در گوزن‌های دم سفید مشاهده شده، اما فقط در مناطق جنوب شرقی این کشور شایع بود و به ندرت در بخش‌های غربی گزارش گردیده است.

برای مبارزه با این بیماری واکسن و یا دارویی وجود ندارد و چون راه انتقال آن از طریق گزش حشرات ناقل این ویروس می باشد، لذا تا شروع اولین موج سرما و از بین رفتن این ناقلین بیماری ادامه می‌یابد.

منبع: Times News


تایید آنفلوانزای پرندگان نوع H5 در فیلیپین

وزارت کشاورزی فیلیپین اذعان داشت، آزمایشگاه استرالیا تایید کرده است که ویروس آنفلوانزای پرندگان نوع A و سویه H5، عامل کشنده هزاران مرغ در شش مزرعه درگیر واقع در سن‌لوییس و پامپانگا شده است.

«امانوئل پینیل» وزیر کشاورزی گفت: حدود 37 هزار قطعه پرنده از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، در این کشور تلف شده‌اند. هنوز سویه N و ساب‌تایپ H5 این ویروس مشخص نیست و بر همین اساس وزارت بهداشت و وزارت کشاورزی، تا تایید تشخیص دقیق ویروس، اقدامات احتیاطی و امنیت زیستی سنگینی را اجرا می‌کنند. زیرا برخی از انواع زیر رده‌های ویروس همانند H5N1 قادر است انسان را نیز مبتلا سازد.

سازمان بهداشت جهانی از سال 2000 تاکنون،  459 مورد مرگ و میر را از 859 مورد ابتلا به آنفلوانزای پرندگان گزارش داده است که 41 درصد از این تعداد مربوط به آسیا می‌باشد. لازم به ذکر است که تقریبا نیمی از این مرگ و میرها مربوط به سویه فوق حاد آنفلوانزای پرندگان یعنی H5N1 بوده است.

منبع: SunStar Pampanga


خبر تکمیلی شیوع آنفلوانزای پرندگان در فیلیپین: سویه H5N6 تایید شد

براساس آخرین اخبار گزارش شده، وزیر کشاورزی فیلیپین روز پنجشنبه 24 اوت اعلام داشت سویه آنفلوانزای پرندگان در پامپانگا و سن‌لوییس، H5N6 می‌باشد.

بر اساس نتایج آزمایشگاه سلامت حیوانات در استرالیا، ساب‌تایپ N این ویروس، N6 بوده است. سویه H5N6 قابل انتقال به انسان است اما میزان و نرخ این ابتلا بسیار بسیار پایین می‌باشد.

«امانوِئل پینیل»  گفت: همانطور که قبلا نیز اشاره کرده بودم، تمام کارگران مرغداری های درگیر سالم هستند و جای نگرانی نیست. دو نفر از پرسنل نیز که علایم مشابه آنفلوانزا داشتند، آزمایششان منفی بوده است.

کشور فیلیپین در 11 ماه اوت شیوع آنفلوانزای پرندگان را در این کشور اعلام نمود و از آن‌زمان تاکنون حداقل در حدود 470 هزار و 640 قطعه پرنده در مناطق درگیر و مناطق کنترل شده معدوم شده‌اند.

منبع:RAPPLER


تاثیرات سوء آب آلوده رودخانه‌ها در نایروبی بر سلامت حیوانات و انسان

آلودگی آب های رودخانه ها در نایروبی تاثیرات جبران‌ناپذیری بر سلامت خوک‌ها و انسان‌ها داشته است.

مطالعات متعددی در این ارتباط  در دانشگاه نایروبی انجام شده و نتایج حاصله حاکی از آن است که بسیاری از خوک های نر که از آب این رودخانه‌ها مصرف کرده‌اند، دارای بیضه‌هایی غیر طبیعی هستند. حتی در بچه‌خوک‌هایی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند بیضه ها به داخل کیسه بیضه نزول نکرده است. حدود 10 در صد خوک های نر در نایروبی دچار این مشکل هستند. این حیوانات با ایجاد این نقص دچار ناباروری می‌شوند.

بنابراین محققان معتقدند مواد شیمیایی و آلوده موجود در آب بر باروری مردها و همچنین خوک‌های نر تاثیرات منفی دارد. در ضمن آبیاری محصولات کشاورزی با این آب های آلوده نیز بسیار خطرناک می‌باشد.

این تحقیق در نشریه بین‌المللی علوم دامپزشکی منتشر شده است. شباهت 80 درصدی ژنتیک خوک‌های اهلی به انسان خود گواهی بر تاثیرات سوء این آلودگی بر انسان می باشد.

منبع:  Standard Digital


هشدار شیوع تب‌کریمه‌کنگو در اوگاندا و پاکستان

وزارت بهداشت کشور اوگاندا در پی مشاهده موارد مشکوک به تب کریمه‌کنگو در مناطق کیبوگا و ناکاسه، به مردم در رابطه با ابتلا به این بیماری هشدار داده است. در تاریخ 20 اوت، دو نمونه خون مشکوک دریافت گردید. هر دو نمونه از جهت بیماری تب‌کریمه‌کونگو مثبت بودند.

همچنین در پاکستان، اداره دام منطقه روز چهارشنبه،  هشت پست کنترلی و تیم‌های سیار در شهر جهت اسپری بر لاشه‌های حیوانات و کنترل بیماری فوق، در نظر گرفت. این تیم‌ها به مردم هشدار دادند از وسایل و پوشش‌های حفاظتی در بازار  حیوانات استفاده نمایند. همچنین به مردم در رابطه با ذبح حیوانات در روز عید قربان نیز هشدار داده شد.

منبع: Observer و  KFM
 
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
0
0
خیلی جالبه
برای اساتید دانشگاه بفرستین
به روز باشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
0
0
عالي بود. سپاس
نظر شما
ادامه