کد خبر: ۲۵۳۶

حکیم مهر - خبرگزاری ایسنا نوشت : درحالی که تصور می‌شد با وعده‌هایی که مسئولان برای ذخیره‌سازی تخم مرغ باقی مانده در دست تولیدکنندگان داده بودند اکنون وضعیت واحدهای مرغ تخمگذار بهبود یافته باشد اما همچنان شاهد نارضایتی تولیدکنندگان این بخش هستیم به طوری که گفته می شود برخی مرغداران عطای تولید در این بخش را به لقایش بخشیده و با فرستادن مرغ‌های خود به کشتارگاه از ضرردهی بیشتر خود جلوگیری کرده‌اند.

 چند ماهی است که از زبان برخی نمایندگان واحدهای مرغ تخم‌گذار شنیده می‌شود که به دلیل کاهش تقاضا برای این محصول و از سوی دیگر افزایش تولیدی که البته واحدها خود را ناگزیر از آن می‌دانند، تولیدکنندگان این بخش با بحران مواجه و دست به دامان دولت برای انجام کاری ضربتی برای جلوگیری از خسارات هنگفت آنها باشد چراکه در چند ماه گذشته حتی قیمت تمام شده آنها نیز برنگشته است.

در این بین حسین دماوندی‌نژاد ـ سرپرست وقت معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی ـ از ذخیره‌سازی 10 هزار تن تخم‌مرغ از سوی وزارت بازرگانی خبر داده و با اشاره به کاهش تقاضای تخم مرغ در بازار و مشکلات به وجود آمده از جهت مازاد تولید برای تولیدکنندگان این بخش گفته بود: وزارت بازرگانی به عنوان متولی بازار متعهد شده که 10 هزار تن تخم مرغ خوراکی را از تولیدکنندگان این بخش خریداری و ذخیره سازی کند.

وی با بیان اینکه قرار شده وزارت بازرگانی ذخیره در گردش تخم مرغ را ایجاد کند، ادامه داده بود:‌ با این اقدام مازاد تولید جمع‌آوری شده و به مقاطعی که تقاضای تخم مرغ افزایش پیدا می‌کند، هدایت می‌شود.

با گذشت چند روز از اعلام این خبر و البته اجرایی نشدن این اقدام از سوی وزارت بازرگانی دکتر صادق خلیلیان ـ وزیر جهاد کشاورزی ـ در پاسخ به سوالی درباره‌ مشکلات پیش آمده برای واحدهای مرغ تخم‌گذار، اظهار کرده بود: در حال حاضر بسیاری از واحدهای مرغ تخم‌گذار دچار مشکلاتی هستند و تولید آن‌ها با مازاد مواجه شده و مسیر صادرات آن‌ها به کشور عراق نیز با مشکلاتی مواجه شده است که در این زمینه پیشنهاداتی را به‌صورت رسمی به وزارت جهاد کشاورزی برای ذخیره 10 هزار تن تخم مرغ به صورت ذخیره گردشی داده‌ایم.

او ادامه داده بود: امیدواریم این اقدام به زودی دنبال شود البته تاکنون سه هزار تن تخم مرغ نیز از آن‌ها خریداری شده است، ضمن اینکه وزارت جهاد کشاورزی نیز به عنوان متولی تولید وظیفه خود می‌داند که از تولیدکننده بخش دفاع کند تا آن‌ها بتوانند به بهترین شکل ممکن تولید داشته باشند.

هر چند که مسئولان ادعای حمایت از تولیدکنندگان این بخش دارند ولی تولیدکنندگان تخم مرغ نظر دیگری دارند به طوری که منصور بازدار ـ مدیرعامل تعاونی مرغداران تخم‌گذار استان قزوین ـ با بیان اینکه در حال حاضر واحدهای مرغ تخم‌گذار وضعیت نابسامانی دارند، افزود: متاسفانه برای حل مشکل واحدهای مرغ تخم‌گذار هیچ یک از مسئولان کاری برای ما انجام نداده‌اند و در مراجعه ما به‌ آن‌ها تنها با گفتن ان‌شاء‌الله و ماشاءالله می‌گویند درست می‌شود!

بازدار با اشاره به اینکه در رابطه با تولید تخم‌مرغ فعلی دیگر ذخیره‌سازی نیز دردی از تولیدکننده دوا نمی‌کند، افزود: متاسفانه برای ذخیره‌سازی به استان قزوین اعلام شده که 370 تن ذخیره‌سازی داشته باشند در حالی که این مقدار ذخیره‌سازی تنها مربوط به تولید دو روز استان است، ضمن این که امکانات ذخیره‌سازی نیز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در عمل وعده ذخیره‌سازی تخم‌مرغ عملی نشد، در ادامه ضمن تاکید براینکه برای رفع بحران در مرغداری‌ها باید یک کار اساسی صورت گیرد، افزود: متاسفانه واحدهای مرغ تخم‌گذار از دی ماه تاکنون متحمل خسارات بسیاری شده‌اند و در حالی‌که قیمت تمام شده آن‌ها در هر کیلو تخم‌مرغ حدود 1250 تومان است ولی آن‌ها محصولاتشان را کیلویی 720 تا 730 تومان می‌فروشند.

بازدار با بیان اینکه در استان قزوین حداقل 180 تا 200 تن تخم مرغ تولید می‌شود، افزود: در این استان 22 واحد مرغداری وجود داشته است که تاکنون به دلیل مسائل و مشکلات موجود پنج تا شش واحد تعطیل شده و مرغ‌های خود را نیز روانه کشتارگاه‌ها کرده‌اند و مابقی نیز روز به روز با افزایش بدهی‌های خود مواجه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در برخی کشورها همچون ترکیه دولت با حمایت از تولیدکننده تولید تخم‌مرغ را از آنها خریداری کرده و با قیمت پایین‌تر از قیمت‌های کشور ما به کشور عراق می‌فروشند، افزود:‌ به همین دلیل کشور عراق تولید ما را خریداری نمی‌کند چرا که تضمینی برای صادرات همیشگی تخم‌مرغ به این کشور از سوی ایران وجود ندارد.

مدیرعامل تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان قزوین با بیان اینکه در کشور ما بر خلاف کشور ترکیه تولیدکننده خود به طور مستقیم به صادرات می‌پردازد، افزود: متاسفانه در کشور ما حمایت لازم از تولیدکنندگان این بخش وجود ندارد.

نظر شما
ادامه