کد خبر: ۲۴۶۱۶
تعداد نظرات: ۴ نظر

«روزنامه شهرآرا» نوشت:

مدیرکل دامپزشکی استان خراسان‌رضوی در واکنش به خبر روزنامه شهرآرا در خصوص گذشتن تاریخ انقضای ۶٠٠ تن مرغ در استان و احتمال تبدیل شدن آن ها به سوسیس و کالباس، گفت: تاریخ انقضایی که روی محصول مرغ می‌خورد، به‌معنای تاریخ مصرف نیست، بلکه این تاریخ بهترین زمان برای عرضه و مصرف در حوزه مصرف خانگی است و ‌در‌صورت پایان تاریخ مصرف آن با نظارت و آزمایشاتی که صورت می‌گیرد، می‌توان در بخش‌هایی دیگر همچون بخش صنعتی ‌استفاده کرد.

«دکتر مجید روحانی‌نژاد» در گفتگو با شهرآرا در رابطه با موضوع مرغ‌های تاریخ‌مصرف‌گذشته شرکت پشتیبانی امور دام با بیان اینکه بنده چنین‌موضوعی را که تاریخ انقضای شش‌صد تن مرغ گذشته است، تکذیب می‌کنم، اظهار کرد: موضوع پایان تاریخ مصرف فراورده‌های دامی، یک اتفاق کاملاً معمولی است.

وی با اشاره به نحوه استفاده از فراورده‌های دامی و مرغ در شرایط خاص، گفت: دامپزشکی به یک فراورده مدتی را اجازه مصرف می‌دهد و پس از پایان آن مدت، مجددا مورد آزمایش قرار می‌گیرد و با توجه به ضوابط اگر محصول مشکلی نداشته باشد، دوباره اجازه مصرف در بخش خانگی یا صنعتی داده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مرغ فاسد وجود ندارد، چراکه اگر مرغی فاسد شده باشد، باید معدوم شود، ادامه داد: دامپزشکی روی فراورده‌های دامی، شدیدترین نظارت‌ها را دارد و چنین‌موضوعی صحت ندارد که مرغی فاسد شده باشد؛ اما این اداره‌کل چه روی مرغ‌های ذخیره‌شده در پشتیبانی امور دام و چه روی مراکز دیگر نظارت‌ دارد.

روحانی‌نژاد در ادامه درپاسخ به این سوال که آیا پس از پایان تاریخ انقضا می‌توان از مرغ‌ها استفاده کرد، افزود: طبق قانون و ضوابط دامپزشکی، اگر مرغ در تاریخی که مقرر بوده مصرف شود استفاده نشود، می‌توان مرغ را براساس یک‌چهارم زمان ماندگاری آن پس از انجام آزمایش‌های مربوطه در مصارفی غیر از خانگی استفاده کرد و این کار به شکل معمول انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: تمام مراحل تولید، حمل و عرضه محصولات دامی زیرنظر دام‌پزشکی صورت می‌گیرد و هیچ نهاد دولتی یا خصوصی نمی‌تواند خارج از این چارچوب چه در بخش خانگی و چه در بخش صنعتی اقدام به توزیع کند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی ادامه داد: تاریخ انقضایی که روی محصول مرغ می‌خورد، به‌معنای تاریخ مصرف نیست و این تاریخ انقضا به‌معنی بهترین زمان برای عرضه و مصرف خانگی است و این موضوع صحت ندارد که به‌محض اتمام تاریخ محصول باید معدوم شود؛ بلکه براساس اقدامات نظارتی و آزمایشات صورت‌گرفته در مدل‌های دیگر استفاده می‌شود، اما در‌صورتی‌که فاسد باشد یا امکان استفاده از آن وجود نداشته باشد، به‌طورقطع امحا خواهد شد.

 

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
صبا
|
-
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
0
0
با سلام
مگر می شود یکی از این مسؤولین محترم اعتراف به واقعیت بکند ................. طبیعی است که از عملکرد زیر مجموعه خود دفاع می کنند.
ناشناس
|
-
|
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
0
0
تازه متوجه شديم كه تاريخ انقضا با تاريخ مصرف يكي نيست!!!
عجب اظهار نظري!!!!
ش.ل محفوظ
|
-
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
0
0
واقعیتی که مدتهاست وجود داره ولی همیشه منکر ان شدیم نمیدانم حکمت ان کجاست ............................ اقایان ........ فقط زورشان به یه عده خرده فروش میرسد وبا بزرگان ضد بهداشت هیچ کاری ندارند همه باید در برابر اهمال کاری و غفلت ......... خود پاسخگو باشیم
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
0
0
ازجناب روحانی نژاد بعیدبود...!!!!
نظر شما
ادامه