کد خبر: ۱۹۴۲۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

خبرگزاری فارس: بهای لازم به دامپزشکی داده نشده است

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی گفت: در سطح کشور ما هنوز بهای لازم به دامپزشکی داده نشده است و این سازمان نتوانسته رسالت خود را انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، دکتر مسعود هاشم‌زاده امشب در آیین تکریم و معارفه مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان اظهار داشت: دامپزشکی در دو عرصه مهم گام بر می‌دارد، یکی نقش آن در اقتصاد صنعت دام، طیور، آبزیان و سایر گونه‌های حیوانی پرورش یافته و حیات وحش است.

هاشم‌زاده با بیان اینکه رفع آلام حیوانات از این جهت که کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری داشته باشیم، یک نفش اساسی دامپزشکی در سلامت و امنیت غذایی است، تصریح کرد: امروز تولید مواد غذایی در همه جای دنیا توسعه یافته و آنچه که تولیدات را متمایز می‌کند، سلامت مواد غذایی است.

وی افزود: یکی از مسئولیت‌های دامپزشکی تأمین سلامت و امنیت غذایی است، یعنی آنچه که ما می‌خوریم به عنوان ورودی بدن، سالم باشد در سطح کشور هنوز بهای لازم به دامپزشکی داده نشده است و این سازمان نتوانسته این رسالت خود را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصادی بیماری‌های مختلف دام را مبتلا می‌کند و قدرت رقابت‌پذیری ما را از ما می‌گیرد یا بالا می‌برد، امروز در صنعت طیور و در همه فرآوردهای دامی آنچه مهم بوده، راندمان تولید است در این بحث مدیریت‌هایی مانند مدیریت بهداشتی و رعایت اصول مهم است که در این عرصه‌ها دامپزشکی نقش اساسی دارد.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی گفت: برای تحقق این امر باید در یک راستا و هدف حرکت کنیم و قبل از هر چیز تعیین اولویت‌ها را داشته باشیم در تعیین اولویت‌ها بخشی اولویت‌هایی مرتبط با شغل دامپزشکی و بخشی هم مربوط به صنعت دامپروری است.

هاشم‌زاده ادامه داد: جنوب کرمان منطقه‌ای زرخیز است و این پتانسیل‌های منطقه این جایگاه را به آن داده است، شما نفت ندارید اما بهتر از نفت را دارید، پایداری این صنعت از نفت بیشتر است، همه وابسته به غذا هستند، منطقه شما می‌تواند، صادرات غنی داشته باشد اما این پتانسیل‌ها بالفعل نشده است.

وی بیان داشت: جنوب کرمان بیش از 4 میلیون تن تولیدات کشاورزی دارد اما در کنار آن صنعت دام و طیور به اندازه کافی رشد نکرده است و این تناسب ندارد، در کنار مباحث زراعی و باغی محصولات جانبی زیادی ایجاد می‌شود که نابود می‌شود و یا معضلی است، این‌ها همه موادی هستند که بالقوه دارای ارزش‌های بالایی هستند که می‌توانند به صنایع دیگر مانند خوراک دام تبدیل شوند.

هاشم‌زاده با بیان اینکه یکی دیگر از مزیت‌های این منطقه در تولیدات دامی نزدیک بودن آن به شهر بندرعباس است و مواد اولیه دام را می‌توانید، ارزان‌تر داشته باشید و این در تولید نهایی تأثیر‌گذار است، افزود: در حوزه صنعت دام با ابراز تأسف رشد لازم را در جنوب کرمان نداشته‌ایم، مسئولان باید در این راستا سیاستگذاری کنند و همچنین الگو برداری‌های صحیح داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: الگوهای تولید در کشور خیلی نقص دارد به دنبال این الگوهایی که داریم و شاید به ظاهر موفق باشند، در این منطقه در بسیاری موارد در سطح صفر هستیم این سطح می‌تواند، بهترین فرصت باشد تا یک صنعت را درست شکل دهیم و از لجام گسیختگی‌هایی که در این صنعت در برخی مناطق داریم، اجتناب کنیم و آن‌گونه که بتواند، رقابت‌پذیری لازم داشته باشد و تولیدات سبزی که در طیور و آبزیان مورد نظر است در اینجا به وجود بیاوریم.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی اظهار داشت: تعیین اولویت‌ها اهم مسائل است، تعیین فرصت‌ها مهم است، تعیین تهدیدات این منطقه مهم است و تعیین قرنطینه‌ها از وظایفی است که دامپزشکی باید خوب بشناسد و خوب عمل کند در این صنعت سرمایه‌گذاری کنید و ما هم در همه زمینه‌ها که بتوانیم، کمک کنیم در کنار شما هستیم تا منطقه‌ای غنی و مرفه در حوزه‌های کشاورزی داشته باشیم و به مردم کشور اطمینان دهیم که منبع غنی و باکیفیت از مواد غذایی داشته باشند.

به گزارش فارس در این آیین از خدمات ابراهیم توکلی مدیرکل سابق دامپزشکی جنوب کرمان تقدیر و علی احمدی به عنوان مدیرکل جدید معرفی شد.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
0
0
درود بر دکتر هاشم زاده
بنظرم زمانی بهای لازم به دامپزشکی داده می شود که آنقدر قدرتمند شود که بتواند حرف حود را بزند و آن حرف شنیده و اجرا شود.
و آن زمان همین الان است که تصمیم گرفته شود با سازمانهای مرتبط چه در اجرا، نظارت، آموزش و تحقیقات تشکیل یک وزارت یا معاونت رئیس جمهو ری بدهد (البته حاکمیتی) با بدنه تشکیلاتی NGO ها.
اینجانب نظر خود را اخیراً برای همکاران دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز که بحث الحاق دامپزشکی و یا تفکیک ان از وزارتی که هم اکنون در آن قرار گرفته ارائه دادم.
بهتر است هم اندیشی هایی در این خصوص ترتیب داده شود و پس از بررسی دقیق توسط صاحبنظران برای تصویب ارسال شود.
در آن پیشنهاد بحث غذا و امنیت غذایی با منشاً دامی شبیه آنچیزی که آقای دکتر هاشم زاده مطرح کرده اند در حال حاضر کشور بنظر بهترین دلیلی است که دامپزشکی را در کشور مطرح و قدرتمند می نماید.
دکتر اخلاقی
ناشناس
|
-
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
0
0
حرمت امامزاده به متولي آن است!!
نظر شما
ادامه