کد خبر: ۱۱۱۴۹

حکیم مهر - دبیر شورای عالی عتف از ابلاغ آیین‌نامه‌ اجرایی شرکت‌های دانش بنیان در روز یکشنبه بیست و یکم آبان ماه خبر داد.

دکتر محمد مهدی‌نژاد نوری اظهار داشت:‌ تصویب این آیین‌نامه زمینه‌ اجرایی شدن قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات را که در سال 1387 تدوین شده است فراهم می‌کند.

وی توضیح داد: طبق آنچه که در این قانون پیش‌بینی شده است شرکت‌های دانش بنیان از حقوقی مانند معافیت مالیاتی 15 ساله، معافیت‌های گمرکی، اعطای پوشش‌های بیمه‌یی و تسهیلات دیگر به واسطه‌ی صندوق نوآوری و شکوفایی برخوردار می‌شوند.

مهدی‌نژاد با تاکید بر این که ابلاغ هر چه سریعتر این آ‌یین‌نامه‌ اجرایی از خواسته‌های مقام معظم رهبری نیز بوده است گفت: سعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر این است که با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط بخش‌هایی از آیین‌نامه را که باید به شکل دستورالعمل درآید تهیه کند و با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی این تسهیلات را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان بگذارد.

ضمن این که شناسنامه‌دار شدن و صدور مجوز برای این شرکت‌ها عملی خواهد شد تا موجب سوء استفاده از این قانون و یا تعبیرهای نادرست از آن نشود.

مهدی‌نژاد با بیان این که این آیین‌نامه‌ی اجرایی در هیات وزیران با تغییرات کوچکی همراه بوده است، گفت: یکی از این تغییرات پیش‌بینی هیاتی است که بتواند برای تشخیص شرکتهای دانش بنیان و نظارت بر صدور مجوز آنها دستورالعمل تهیه کند.

وی افزود: طبق آنچه در قانون پیش‌بینی شده است، رییس این کارگروه را رییس شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تعیین می‌کند و نمایندگان وزارتخانه‌های دفاع، علوم، صنعت، معدن و تجارت و بهداشت، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی و نماینده معاونت علمی ریاست جمهوری نیز در آن حضور خواهند داشت.

دبیر شورای عالی عتف درباره‌ برخی دیگر از دستورالعمل‌هایی که باید بر طبق این آیین‌نامه تهیه شود، گفت: برای تهیه دستورالعمل در حوزه‌ معافیت‌های مالیاتی و گمرکی، کارگروهی بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل می‌شود تا ظرف سه ماه دستورالعمل این حوزه را تهیه و ابلاغ کند. همچنین دستورالعملی درباره‌ تشکیل بانک اطلاعاتی شرکت‌های دانش بنیان تهیه خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه