کد خبر: ۱۰۸۴۴
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - معاون پژوهشی انستیتو تحقیقات تغذیه‌یی و صنایع غذایی کشور از تولید انبوه سوسیس غیر گوشتی و توزیع آن در بازار با تلاش محققان این مرکز خبر داد.

دکتر هدایت حسینی در نشستی خبری که به مناسبت روز جهانی غذا که در دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد با بیان اینکه امروزه عوامل متعددی، ایمنی غذایی را در جهان و در کشور ما تحت‌الشعاع قرار داده است، عنوان کرد: افزایش قیمت غذا، بحران‌های اقتصادی و استفاده از فناوری‌های جدید در صنایع غذایی نظیر استفاده از ترکیبات نانو و غذاهای تراریخته از جمله عواملی هستند که در ایمنی غذا تاثیر می‌گذارند.

این دامپزشک متخصص با اشاره به تاثیر هدفمندی یارانه‌ها و ایمنی غذا در کشور، اظهار کرد: هدفمندسازی یارانه‌ها، تاثیر مثبتی در اصلاح برخی عادات غذایی غلط در کشور بر جای گذاشت. به عنوان مثال ضایعات نان در کشور بسیار کاهش یافت. به دنبال آن

مایکوتوکسین‌ها که منشا بروز برخی بیماری‌ها بوده و در گوشت و شیر وجود داشتند، با توجه به اینکه نان خوراک دام است، به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

معاون انستیتو تحقیقات تغذیه‌یی و صنایع غذایی کشور با اشاره به اینکه بار بیماری‌های ناشی از غذا مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است، عنوان کرد: به عنوان مثال در کشور آمریکا معتقد هستند سالانه پنج هزار نفر بر اثر بار بیماری ناشی از غذا، نظیر سرطان‌ها جان خود را از دست می‌دهند، البته پیش‌بینی می‌کنند این عدد به 10 تا 100 برابر نیز رسیده باشد، اما مکانیسم‌های تشخیصی قادر به گزارش آن نباشند.

هدایت حسینی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرده است، 30 درصد سرطان‌ها در هر جامعه منشا غذایی دارد.

وی در ادامه برخی توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی در رابطه با ایمنی غذا را برشمرد و گفت: عدم تصمیم‌گیری‌های بهداشتی مبتنی بر علم روز، تقلب و تخلف در تولید مواد غذایی و روش‌های کنترلی و بازرسی سنتی از جمله عوامل موثر در بروز ناامنی در مقوله غذا هستند.

معاون انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه با توجه به اهمیت خاص برخی مواد غذایی، بررسی‌های جامعی در سال گذشته انجام و نتایج آن در سال 91 مشخص شد، اظهار کرد: بررسی مصرف نوشیدنی‌ها، روغن‌ها، نان، اسنک‌ها و تنقلات از جمله این مواد غذایی بوده‌اند.

هدایت حسینی همچنین در ادامه ضمن اشاره به تولید آبمیوه‌های پری‌بیوتیک، ناگت میگو و همبرگر فراسودمند در این مرکز، گفت: از جمله دیگر اقدامات در خصوص بیوتکنولوژی در غذا می‌توان به تولید مایکو پروتئین‌ها اشاره کرد. اگر مایکو پروتئین‌ها به مرحله تولید صنعتی برسند، امکان استفاده از یک منبع پروتئینی جدید در کشور فراهم می‌شود.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
-
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
0
0
نگفتن که با چی درست کردن
ناشناس
|
-
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
0
0
نکنه با .......
نظر شما
ادامه