کد خبر: ۱۰۳۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
حکیم مهر - با راه اندازی تست Real-Time PCR -HRM HIGH RESOLUTION MELTING) ) که بر اساس تعیین نقطه ذوب محصول PCR می باشد و با استفاده از رنگهای فلورسنت کاملا اشباع در آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی امکان تفکیک سوش واکسینال از عفونت مایکوپلاسما میسر شد.
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر افزود: دمای ذوب DNA یک شاخص ویژه برای این مولکول است که به ساختمان آن و عواملی نظیر طول و تعداد نوکلئوتید، غلظت پروب، میزان نمک محیط و درصد نوکلیوتید های سیتوزین وگوانین بستگی دارد از مزایای Real-Time PCR تعیین منحنی ذوب (Melt Curve Analysis) است که پس از پایان PCR ترسیم و برای تایید نتایج استفاده می‌شود در صورت وجود اختلاف در ترادف نوکلئوتیدی دو نمونه شکل منحنی تفاوت میکند.
دکتر ناصر مرگان ازغدی تصریح کرد با مقایسه منحنی نمونه ها با هم یا نمونه های نرمال (توالی یابی شده) موارد متفاوت مشخص میشوند و در این منحنی هر یک از قله‌ها نمایانگر نقطه ذوب یک محصول PCR است که این کار بوسیله اندازه‌گیری تغییرات فلورسانس در دماهای مختلف صورت می‌گیرد و ازدیگر مزایای منحصر به فرد این تست سرعت و دقت بالا و هزینه پایین ان میباشد .
وی اظهار داشت:مایکوپلاسما‌ها از مهمترین عوامل بیماری زا در ماکیان و بوقلمون می‌باشد و با توجه به امکان انتقال عمودی مایکوپلاسما علاوه بر انتقال افقی و خطر درگیری نتاج، شناسایی و رد یابی‌ دقیق مایکوپلاسما در گلّه‌های مرغ مادر مهمترین مرحله در کنترل و جلوگیری از انتشار پاتوژن در سطح مزارع گوشتی می‌باشد.
وی گفت:رد یابی‌ سریعتر و دقیقتر عفونت مایکوپلاسما در گلّه‌های مولد کمک قابل توجه ای به کنترل بیماری و ضرر‌های اقتصادی نشی‌ از آن در گلّه‌های دیگرمی نماید.
او افزود: با واکسیناسیون گله های مرغ مادر علیه مایکوپلاسما سینویه و گلی سپتیکوم انجام تست های سریع اگلوتیناسیون و الیزا در جهت تعیین عفونت و یا واکنش بعد از واکسیناسیون غیر قابل استناد می باشد و بکارگیری تست های مولکولی در جهت تشخیص تفکیکی عفونت از واکسن ضرورت دارد.
خاطرنشان می گردد در گذشته  شناسایی و تفکیک دامهای الوده از واکسینه نیازمند ارسال نمونه ها به خارج از کشور و استفاده از تکنیک های تعیین توالی که مستلزم  صرف هزینه و زمان زیاد میباشد بودیم و با راه اندازی و بکارگیری این تست آزمایشگاهی و با شناسایی دقیق جوجه های آلوده از خسارات اقتصادی هنگفتی که این بیماری به صنعت طیور میتواند وارد نماید جلوگیری میکند.
یادآور می گردد آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ضمن انجام تست مذکور بر نمونه های استان و صحه گذاری و اعتبار سنجی ، آمادگی انجام تست مذکور را برای سایر نمونه ها دارا می باشد.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ع. آ
|
-
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
0
0
با سلام.
این فناوری قبلا در کشور ما وجود داشت و چیز جدیدی نیست. جناب آقای دکتر حسینی مدت های مدیدی است که از این تکنیک بهره می برند و مشکلات بسیاری از مرغ های مادر توسط این تکنیک مرتفع گردیده است.
نظر شما
ادامه