کد خبر: ۹۰۵۸

حکیم مهر - دانشمندان موفق به کشف نوعی ارگان حسی در نهنگ‌ها شدند که عمل "بلع بزرگ" را برای آنان فراهم می‌کند.

دانشمندان کانادایی و آمریکایی اندامی حسی را در نهنگ‌ها کشف کردند که به این گونه از آبزیان در تکنیک غذا خوردن "بلع بزرگ" کمک می‌کند.

دانشمندان دانشگاه کلمبیای انگلیس و موسسه اسمیتسونیان که در حال مطالعه‌ی لاشه‌ نهنگ‌ها هستند، این ارگانی حسی به اندازه یک گریپ‌فرود را در نوک چانه‌ی وال واقع در بافتی که دو آرواره را به هم متصل می‌کند، کشف کردند.

«نیک پینسون» دانشمند حاضر در این مطالعه می‌گوید: ما بر این باوریم ارگان حسی مزبور به منظور هماهنگ کردن مکانیزم پیچیده‌ی این نوع غذا خوردن جهشی اطلاعات را به مغز می‌فرستد. این مکانیزم شامل چرخاندن آرواره‌ها، وارونه کردن زبان و منبسط کردن چین و شکن گلو و لایه‌های چربی است. بررسی این ارگان‌ها با استفاده از توموگرافی اشعه ایکس صورت گرفت.

«باب شادویک» پروفسور جانورشناسی دانشگاه کلمبیای انگلیس نیز می‌گوید: از لحاظ تکاملی، نوآوری این ارگان حسی نقش اساسی در یکی از دشوارترین روش‌های غذا خوردن موجودات آبزی ایفا می‌کند.

نهنگ‌ها زیر گروه وال‌های سیم‌ ماهی‌اند و دارای لایه‌ی چربی آکوردئون مانند و قابل انبساط از ناحیه‌ی دماغ تا ناف هستند که با بازشدن خود امکان بلعیدن مقادیر عظیم آب و سپس فیلتر کردن دسته‌ ریزماهی ها و دیگر ماهیان را به‌ آن‌ها می‌دهد.

تعدادی از نهنگ‌ها قادرند تا دو هزار و 800 فوت مکعب آب و شکار را (حجم بزرگتر از خود آبزی) را در هر عمل بلع کمتر از زمان 6 ثانیه فروبرند.

 

نظر شما
ادامه