کد خبر: ۸۹۳۷

حکیم مهر - محققان پوشش مغناطیس مانندی تولید کرده‌اند که تا 99 درصد باکتری‌ها را از بین برده و می‌تواند منجر به ابداع روش‌های جدید درمان زخم و حتی هدف قرار دادن عفونت‌های باکتریایی درون بدن، بدون نیاز به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های متداول شود.

محققان شیمی و مهندسی پزشکی دانشگاه تکنولوژی نانیانگ سنگاپور (NTU) به سرپرستی پروفسور «مری چان» این پوشش آنتی باکتریال را از دی متیل دسیل آمونیوم (Dimethyldecylammonium) تولید کرده‌اند که دارای بار مثبت برای به دام انداختن سلول‌های باکتری و بار منفی بر روی دیواره‌های سلول است.

این پوشش نانویی متخلخل آنتی باکتریال در از بین بردن 99 درصد ابرباکتریهایی (Superbugs) مانند سودوموناس آئروژینوزا و استافیلوکوکس اورئوس، همچنین قارچ‌هایی که می‌توان باعث عفونت قرنیه شود، مؤثر است و در حال حاضر برای تولید لنزهای تماسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروفسور «چان»، سازنده این پوشش ضدباکتری اعلام کرد: از این پوشش می‌توان در تجهیزات پزشکی مانند ایمپلنت‌ها برای پیشگیری از عفونت‌های باکتریایی استفاده کرد و می تواند در آینده جایگزین درمان‌های متداول شود.

هدف دراز مدت محققان، تولید فرم خوراکی این ماده است که می‌تواند برای درمان عفونت‌های باکتریایی درون بدن مانند ذات‌الریه و مننژیت مورد استفاده قرار گیرد و جایگزین آنتی‌بیوتیک شود.

نتایج این پژوهش در مجله Advanced Materials منتشر شده است.

 

نظر شما
ادامه