کد خبر: ۸۸۴۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی یزد، فهرج، رابر، بافت، لرستان و بوشهر

 

توسط اداره کل دامپزشکی استان یزد صورت می گیرد:
طرح تشدید بازرسی های بهداشتی از خودرو های حمل فرآورده خام دامی


با توجه به ضرورت حمل و نقل بهداشتی فرآورده های خام دامی و تاثیر آن بر روی کیفیت محصولات استحصالی طرح تشدید بازرسی های بهداشتی از خودرو های حمل فراورده های خام دامی در سال جاری آغاز شد.

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامزشکی استان یزد با بیان این مطلب افزود: با توجه به ضرورت حمل و نقل بهداشتی فرآورده های خام دامی و تاثیر آن بر روی کیفیت محصول استحصالی، در ادامه طرح ساماندهی خودروهای حمل فرآورده های خام دامی در استان خصوصاً در کشتارگاه های دام و طیور، دامپزشکی استان جهت تسریع در روند اخذ کد بهداشتی معتبر و در نتیجه بهبود وضعیت حمل و نقل فرآورده های خام دامی طرح تشدید بازرسی های بهداشتی از خودرو های حمل را در سال جار آغاز کرد.
دکتر محمد رضا صادقپور گفت: دارندگان خودرو های حمل فراورده های خام دامی می توانند به شرکت های ممیزی دامپزشکی استان جهت انجام بازدید های کارشناسی از خودرو های حمل در محل کشتارگاه های دام وطیور مراجعه و معرفی نامه جهت اخذ کد بهداشتی معتبر دریافت نمایند.

---------------------------

 

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج : دامداران نکات بهداشتی را جدی بگیرند


رییس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما دامداران برای تضمین سلامت دام های خود بایستی نکات بهداشتی را به طور جدی رعایت کنند.
'مهدی بمان دشتی' در تشریح احتمال بروز برخی از بیماری های شایع در جمعیت دامی منطقه نکاتی را برای آگاهی بیشتر دامداران از شناخت بیماری های دامی عنوان کرد.
وی با بیان اینکه یکی از شایع ترین مشکلات فصل گرما بروز بیماری های مربوط به انگل های خارجی در دام است، اظهار داشت: این مسئله می تواند خسارت سنگینی برای دامداران در پی داشته باشد.
وی گفت: کنه ها، جرب، کک و شپش از مهم ترین انگل های خارجی آزار دهنده بدن دام محسوب می شوند که ضمن ایجاد خارش در دام حتی باعث بروز برخی بیماری های داخلی مانند زردی می‌شوند.
رییس دامپزشکی فهرج بیان کرد:  جرب نوعی بندپا است که به دلیل تراوشات خروجی از بدن انگل که در زیر پوست است، خارش شدیدی ایجاد می کند.
وی اظهار داشت: به دلیل خارش شدید، در آن منطقه از بدن دام زخم و همچنین ریزش پشم مشاهده می شود.
بمان دشتی، افزود: نوعی جرب به نام جرب گوش سگ باعث خارش شدید و ترشحات قهوه ای رنگ و جرب گربه باعث درگیری گوش و خشکی و پوسته پوسته شدن و موریختگی و قرمزی پوست می شود.
وی افزود: تغذیه درست و مناسب دام، رعایت بهداشت در نگهداری دام، سمپاشی جایگاه نگهداری دام، و بدن حیوان در پیشگیری از بیماری موثر است.
رییس شبکه دامپزشکی فهرج، بیان کرد: در صورت درگیری حیوان با جرب، باید دام آلوده از گله جدا شده و با سم های مخصوص شستشو داده شود.
وی در بخش دیگری استفاده از واکسن برای حیوانات خانگی مانند سگ را ضروری دانست و گفت: بیماری دیستمپر یکی از بیماری های شایع در سگ است که با عنوان بیماری هزار چهره، بیشتر دستگاههای بدن حیوان را تحت تاثیر قرار می دهد.
بمان دشتی، خاطرنشان کرد: عامل بیماری نوعی ویروس است که به سیستم تنفسی، گوارشی، عصبی و پوست حیوان حمله ور می شود.
وی بیان کرد: در اثر درگیری با ویروس، حیوان مبتلا به اسهال، استفراغ، بی اشتهایی پنومونی و سرفه شدید، تب دوفازی، صرع و کوری می شود و استقرار ویروس در سلول های پوششی پنجه حیوان باعث سختی پنجه ها می شود.
بمان دشتی، اظهار داشت: حمله ویروس به چشم و بینی باعث خروج ترشحات چرکی از چشم و بینی می شود و بیماری در حیوانات سه تا شش ماهه شایع است.
وی ادامه داد: بیماری از طریق انتقال مستقیم، هوا و تماس نزدیک توله سگ ها منتقل می شود و به همین دلیل در پانسیون ها و مراکز فروش شایع تر است.
وی افزود: ویروس بیماری در سرما مقاوم است اما با ضدعفونی کننده ها از بین می رود که واکسن موجود در این رابطه در شش هفتگی توصیه می شود که باید یک ماه بعد تکرار و سپس یک سال بعد تکرار شود.
بمان دشتی، اظهار داشت: تمامی واکسن های مربوط به سگ در مرکز درمانی شهرستان فهرج موجود است و دامداران به منظور واکسیناسیون سگ های خود به این مراکز مراجعه کنند.
وی در ادامه گفت: بر همین اساس و به منظور پیشگیری از شیوع بیماریهای دامی، دو هزار و 880 مترمربع از اماکن دامی در این شهرستان برای مبارزه با انگل های خارجی دامی سمپاشی شده است.
وی افزود: در این اقدام محل نگهداری چهار هزار و 750 راس دام سبک و 168 راس دام سنگین سمپاشی شد.

 

------------------------------------

 

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان رابر : سگهای ولگرد در این شهرستان معدوم می گردند


رییس شبکه دامپزشکی شهرستان رابر از معدوم سازی سگهای ولگرد با همکاری شهرداری و اداره محیط زیست شهرستان رابر خبر داد.

دکتر " فاطمه موحدی" با اعلام خبر فوق اظهار کرد: این سگها ناقلان بیماری هاری می باشند .
وی گفت : بیماری هاری یکی از خطرناکترین بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان می باشد که این بیماری یک بیماری ویروسی می باشد که از راه گازگرفتگی توسط حیوان هار منتقل می گردد.
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان رابر  اظهار کرد: سگها و گربه ها از جمله حیواناتی هستند که در صورت آلوده بودن به این ویروس می توانند در انتقال بیماری نقش داشته باشند.
موحدی تصریح کرد: به همین منظور شبکه دامپزشکی شهرستان رابر در سال گذشته 404 قلاده سگ و 467 راس گاو را بر علیه این بیماری واکسینه نموده است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از راههای کنترل و پیشگیری این بیماری واکسیناسیون منظم سگهای خانگی و معدوم سازی سگهای ولگرد می باشد و از همه دامداران خواسته شده جهت واکسینه نمودن سگهای خود به شبکه دامپزشکی مراجعه نمایند و در صورت بروز هرگونه مشکل با شماره تلفن 03474524920 تماس حاصل نمایند.

--------------------------------------

 

رئیس دامپزشکی بافت عنوان کرد : نظارت بر کشتار 70 هزار ‌رأس دام


رئیس دامپزشکی شهرستان بافت گفت: طی سال 90 بر کشتار 70 هزار و 92 ‌رأس دام سبک و سنگین در شهرستان بافت نظارت شد.
سمیه صادقی اظهار داشت: انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام همانند تب مالت، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سیاه زخم و صدها بیماری مشترک دیگر از جمله خطراتی است که کشتار دام در خارج از کشتارگاه برای افراد به وجود می‌آورد.
وی افزود‌: شبکه دامپزشکی شهرستان با هدف حفظ سلامت افراد و ارتقای سطح بهداشت جامعه نظارتی مستمر بر کشتار دام در کشتارگاه شهرستان دارد.
صادقی تصریح کرد: در سال گذشته 70 هزار و 92 رأس دام سبک و سنگین و سه نفر شتر در کشتارگاه شهرستان ذبح شده و بعد از نظارت دقیق کارشناسان این شبکه روانه بازار مصرف شده است.
وی گفت‌: شهروندان از خرید گوشتی که به مهر دامپزشکی مهمور نشده خودداری کرده و در صورت مشاهده تخلف در واحدهای عرضه اینگونه فرآورده‌ها با شبکه دامپزشکی تماس برقرار کنند تا بازرسان دامپزشکی در اسرع وقت به مورد تخلف رسیدگی کنند.
صادقی از شهروندان خواست تا برای حفظ سلامت خود و خانواده از ذبح دام در منازل و معابر خوداری کرده و برای کشتار در کشتارگاه اقدام کنند.

 

-------------------------------------

 

شروع واکسیناسیون بروسلوز (تب مالت) توسط بخش خصوصی و دولتی در لرستان


معاون فنی اداره کل دامپزشکی لرستان اعلام کرد : در راستای مبارزه و کنترل بیماری تب مالت با تشکیل جلسات تخصصی و اخذ تصمیمات لازم برای کنترل بیماری مقرر گردید از ابتدای اردیبهشت ماه سالجاری واکسیناسیون تب مالت در جمعیت دامی سبک و سنگین استان با استفاده از تمام توان بخش خصوصی و دولتی در سطح استان اجرا شود.

دکتر احسان سلیمانی اضافه کرد : بیماری تب مالت یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و دام بوده که به راحتی توسط ترشحات زایمانی دام های آلوده و همچنین فرآورده های خام دامی به انسان قابل انتقال می باشد و این بیماری ضمن بالا بودن هزینه درمان،مدت زمان بهبود آن نیز بسیار با لا می باشد.

 

-------------------------------------

 

برگزاری جلسات آموزشی ترویجی برای مرغداران استان بوشهر

 

جلسات آموزشی با موضوع رعایت نکات بهداشتی ، قرنطینه ای و امنیت زیستی جهت بهبود تولید در مرغداری های سطح استان برگزار شد.


بنابراعلام اداره کل دامپزشکی بوشهر این جلسات در راستای سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی جلسات آموزشی جداگانه ای با حضور دکتر مرتضی  بحرانی مدیر کل اداره دامپزشکی استان بوشهر و دکتر یوسف سعادت مسئول اداره طیور استان در چهار شهرستان دشتستان ، گناوه ، دشتی و تنگستان با مرغداران برگزار گردید.

اهم مطالب ارائه شده در این جلسه در مورد رعایت نکات بهداشتی ، قرنطینه ای و امنیت زیستی جهت بهبود تولید در مرغداری های سطح استان بوده است.

 

نظر شما
ادامه