کد خبر: ۷۷۹۹۱
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با «دکتر پدرام فرهادیان» کاندیدای دامپزشک انتخابات مجلس:
وی افزود: متاسفانه آن چیزی که به واسطه این چند سال تدریس در شهرهای مختلف در بین دانشجویان دیدم، دانشجویان دامپزشکی خود را بخشی از بدنه دارو و درمان و علوم پزشکی نمی‌دانند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دکتر پدرام فرهادیان» یکی از کاندیداهای دامپزشک دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است که اولین هدف خود را به این مساله اختصاص داده که دامپزشکی را جدا از طب نداند تا دامپزشکی در علوم پزشکی و در ساختار پزشکی جایگاه اصلی خود را پیدا کند: «متاسفانه آن چیزی که به واسطه این چند سال تدریس در شهرهای مختلف در بین دانشجویان دیدم، این است که دانشجویان دامپزشکی خود را بخشی از بدنه دارو و درمان و علوم پزشکی نمیدانند.»

وی در گفتوگو با حکیم مهر تصریح میکند: «بعضا دامپزشکانی را میبینیم که از پزشکان عمومی خیلی باسوادترند اما جرأت، جسارت و اعتماد به نفس بیان این ماجرا را حتی در کوچک‌ترین مباحث علمی پیدا نمیکنند. لذا اولین نگاه من همسانسازی علوم دامپزشکی با علوم پزشکی و در ادامه یافتن جایگاه واقعی علوم دامپزشکی در سلامت، دارو، درمان و بهداشت جامعه است. در وهله بعد تمام تلاشم را خواهم کرد که مطابق آنچه از اساتید خود در دهه 60 شنیدیم، دامپزشکی را به وزارت بهداشت برگردانم.»

حکیم مهر: آقای دکتر، لطفا به رزومه خودتان اشارهای بفرمایید.

بنده متولد سال 57 و ورودی سال 79 دانشگاه آزاد گرمسار هستم. از بدو ورود به دانشگاه و حتی قبل از آن به کسوت معلمی مشغول شدم و 23 سال معلم بودم. در سال 1396 همزمان با معلمی تصمیم گرفتم که برای مقطع دکترای تخصصی آزمون دهم. تا سال 98 مطالعه کردم و در سال 1400 آزمون دادم که قبول نشدم و ورودی سال 1401 مقطع تخصص جراحی دانشگاه آزاد کرج هستم. در این فاصله و در تمام سال ها به طور کامل معلم بودم. بیش از 24 عنوان کتاب در انتشارات رمزینه، قلمچی، مبتکران و... منتشر کردم و از سال 89 تا 96 به طور مستمر مدرس سازمان صدا و سیما در حوزه آموزش بودم. همچنین از سال 1401 در دانشگاههای آزاد گرمسار، کرج و بافت کرمان افتخار تدریس داشتم.

حکیم مهر: از نظر شما ورود یک دامپزشک به مجلس چقدر میتواند در ارتقای جایگاه دامپزشکان موثر باشد؟

این سوال را در دو بخش پاسخ خواهم داد؛ نگاه اول بنده برای ورود به مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم، از این دیدگاه است که میخواهم نماینده همه مردم باشم. گاهی به این فکر میکنم که اگر من رای بیاورم، آیا ممکن است که در همین مسیر بمانم و با همین سیستم به سمت دانشگاه بروم و در این سالهایی که فعالیت نوشتن داشتم، آیا با همین فضا زندگی خواهم کرد؟ پاسخ من مثبت است. نگاه من در ابتدا اجتماعی و در مرحله بعد صنفی است. طبیعی است که من دامپزشک هستم و به این رشته علاقه دارم و سالها از عمر خود را در این مسیر گذاشتم و فعالیت کردم. اما بحث مهم این است که در بخش دوم، چقدر میتوانم به دامپزشکی کمک کنم؟

اولین هدف من این است که دامپزشکی را جدا از طب ندانم تا دامپزشکی در علوم پزشکی و در ساختار پزشکی در علوم درمان و دارو جایگاه اصلی خود را پیدا کند. متاسفانه آن چیزی که به واسطه این چند سال تدریس در شهرهای مختلف در بین دانشجویان دیدم، دانشجویان دامپزشکی خود را بخشی از بدنه دارو و درمان و علوم پزشکی نمیدانند.

حکیم مهر: چرا؟

از نظر من نگاه آموزشی تفکیکی که در ساختار آموزش عالی در این رشته اتفاق افتاده و همچنین نگاه دانشگاه آزاد اسلامی در این ماجرا مقصر بوده و باعث شده که این تفاوت علمی اتفاق بیفتد. بعضا من دامپزشکانی می‌بینیم که از پزشکان عمومی خیلی باسوادترند اما جرأت، جسارت و اعتماد به نفس بیان این ماجرا را حتی در کوچکترین مباحث علمی هم پیدا نمیکنند. لذا اولین نگاه من همسانسازی علوم دامپزشکی با علوم پزشکی و در ادامه یافتن جایگاه واقعی علوم دامپزشکی در سلامت، دارو، درمان و بهداشت جامعه است.

در وهله بعد تمام تلاشم را خواهم کرد که مطابق آنچه از اساتید خود در دهه 60 شنیدیم، دامپزشکی را به وزارت بهداشت برگردانیم. در اغلب دانشگاههای علوم پزشکی و سیستم آموزش عالی دنیا، دامپزشکی بخشی از علوم بهداشتی و پزشکی به شمار میرود و تا آنجا که من میدانم، پنج کشور دنیا هستند که شرایطی مشابه ایران دارند. لذا باید بتوانیم به همان سیستمی برگردیم که به آن تعلق داریم و جایگاه خودمان را در آموزش پزشکی، درمان، دارو و بالاخص صنایع غذایی پیدا کنیم.

دامپزشکی در دهه 80 و 70 که من وارد این عرصه شدم، مانند داروسازی یک صنعت به شمار میرفت و در واقع طبابتی بود که به صنعت منگنه میشد. به این معنا که ما با داروسازها در یک سطح قرار میگرفتیم. متاسفانه در سالهای گذشته و علیالخصوص اواسط دهه 80 تاکنون، از بین رفتن سیستم تجارتی دام و طیور در کشور و نگاه یکسوگرایانه به این ماجرا باعث شد که دامپزشکی فقط به دام کوچک متکی شود؛ یعنی همه ما به سمت پت، درمان حیوانات خانگی و... سوق پیدا کردیم که این غلط است. ما باید تمام تلاش خود را به کار گیریم که صنعت طیور، دام بزرگ، کوچک و متوسط رونق پیدا کند تا بتوانیم از آن نتیجه لازم را بگیریم. لذا تمام هدف حداقل صنفی من سر و سامان دادن به این ماجراست.

مساله بعدی نگاهی است که متاسفانه در جامعه جا افتاده و بارها حداقل از طریق حکیم مهر این مساله پیگیری شده است. متاسفانه یک اتفاق عجیب افتاده و ما یک نگاه دوقطبی در جامعه داریم. اگر ما معتقدیم که قرار است دامپزشکی به عنوان یک رشته پزشکی برای دارو و درمان حیوانات خانگی یا حیوانات حلالگوشت و برای جامعه انسانی کاربرد داشته باشد، باید احترام زیادی برای افراد مرتبط با درمان این حیوانات قائل باشیم. متاسفانه دوستان ما تا آنجا که میتوانند، به کسب درآمد از این رشته دانشگاهی در آموزش عالی، آزاد، غیر انتفاعی، پردیس و... روی آوردهاند که این باعث بیاحترامی به رشته دامپزشکی شده است. من تمام تلاشم را خواهم کرد که این نگاه اصلاح شود و دامپزشکی به جایگاه خود برگردد.

حکیم مهر: به اعتقاد بسیاری از منتقدان، قانون سازمان دامپزشکی بسیار قدیمی و مربوط به نیم قرن پیش است. آیا امکان پیگیری این مساله در مجلس شورای اسلامی وجود دارد؟

قطعا وجود دارد. این مقوله تبدیل به کلیشه شده و فقط منحصر به دامپزشکی نیست و در نظام پزشکی و نظام مهندسی نیز همین ماجرا را داریم و قوانین ما در هیچ کدام از عرصهها همگام با موقعیت اجتماعی پیشرفت نکرده است. پیرو همین ماجرا اگر قرار است که این مساله را اصلاح کنیم، باید بر اساس فارغالتحصیلان حاضر و نگاه خانوادهها به پت و تغذیه و ارتباط علوم دامپزشکی به پزشکی، قوانین جدیدی پی بریزیم و نتیجه مثبت بگیریم. آنچه که قبلا طرح شده خیلی خوب و مثمر ثمر بوده اما فقط در یک دهه پاسخ میداده است. در عرصه جدید به فراخور فضای جدید فکری، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که بر جامعه حاکم است، ما نیاز به قوانین جدید داریم تا دامپزشکی هم مثل پزشکی، علوم مهندسی و خیلی علوم دیگر به طور مستمر سر و شکل بگیرد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 


انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
8
5
درود بر شما استاد عزیز
دامپزشک
|
Brazil
|
۰۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
5
12
سلام
جناب دکتر خدا قوت؛اما بزرگوار بهترش این بود که میفرمودین:
دامپزشکان نیز؛در راستای بهداشت و سلامت جامعه همچون پزشکان؛ یا دوشادوش پزشکان؛در تلاشند.
و شایسته است که آنها نیز در مجموعه وزارت بهداشت و درمان محسوب یا طبقه بندی شوند.

موفق باشید و در پناه خدا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
8
0
ایشان برای کدام شهر کاندید نمایندگی مجلس شده اند ؟
کارشناس بازنشسته سازمان دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
6
16
جناب آقای دکتر عزیز کافی است نگاهی به تشکیلات دامپزشکی در سایر کشورهای جهان بکنید، در بسیاری از این کشورها، دامپزشکی در کنار وزارت کشاورزی است و در معدود کشوری جایگاه دامپزشکی در مجموعه وزارت بهداشت قرار دارد. آنچه برای عزت و شکوه دامپزشکی در ایران لازم است، زیر سلطه وزارت بهداشت رفتن نیست بلکه ارزش نهاد به جایگاه فعلی آن هم در بخش خصوصی است و هم در بخش دولتی،
درضمن لزومی به دادن شعارهای انتخاباتی نیست، لطف کنید در حد توان خود مطالب را عنوان کنید و در راستای تعالی این رشته در جامعه قدم بردارید . چه در جایگاه فعلی خود و چه در جایگاه نماینده آتی (به امید خدا)
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
نظر شما بسیار صحیح است. من به عنوان یک دامپزشک شاغل در آلمان این را کاملا تایید میکنم که دامپزشکی برای پیشرفت نیازی به زیر مجموعه وزارت بهداشت بودن ندارد. در اینجا اصلا دامپزشکی را با پزشکی و داروسازی مقایسه نمیکنند. هر کسی کار خود را میکند. اینجا هم پزشکان و داروسازان از بعضی جهات تشکیلات قوی تری نسبت به دامپزشکان دارند اما هیچ دامپزشکی خودش را نه از نظر سواد و نه از نظر درآمد و نه از نظر مسائل دیگر با یک پزشک مقایسه نمیکند و برای بدست آوردن حقوق و امتیازات بیشتر به دنبال ملحق شدن به آنها نیست. هر کدام دنیای متفاوت خود را دارد و همه مورد احترام هستند.
Dvm
| Germany |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
بودن زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی چه‌ حسنی برای مجموعه دامپزشکی داشته تا به امروز!؟
ی مهندس کشاورزی چه‌ درکی از دکتری حرفه ای دامپزشکی میتونه داشته باشه؟!
بهتره منافع جمعی فدای منافع شخصی نکنیم و اداره امورات رو به نسل جوان بسپاریم.
با قرار گرفتن دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت یا استقلالش مطمئنا مقدمات پیشرفت و قانونمند تر شدن وضع موجود استارت میخوره و حتما از دخالت و تنگ نظری ها و و محدود شدن روز به روز اختیارات مجموعه دامپزشکی جلوگیری میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
2
7
وزارت بهداشت این رشته را نمی خواهد!
اگر می خواست خودش می امد و با زوری که دارد می کند و می برد!
مثل همانکاری که با روانشناسی کرد!
اما این وزرات به هیچ وجه زیر بار رشته دامپزشکی نمی رود زور الکی نزنید!
ان زمان که وزارت بهداشت در حال تاسیس بود باید رشته می رفت به وزارت جدید که بعضی اساتید مشعشع دامپزشکی نزاشتن!
الان تنها راهش مستقل شدن زیر نظر ریس جمهوری است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
اتفاقا تو دوره وزارت دکتر دستجردی و قاضی زاده هاشمی خواستن
اما
ی عده مانع شدن
وزنه و سنگینی این رشته مشخصه....
ناشناس
| France |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
چرا زمان وزیران بهداشت خانم دکتر دستجردی و باقری میخاستن ببرن زیر نظر وزارت بهداشت منتها جهاد کشاورزی نذاشت و همچنین بعضی از مدیران سازمان دامپزشکی که از ترس کنار گذاشتنشون موافقت نکردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
به حق چیزای ندیده!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
1407 بله وزنه و سنگینیشو هممون داریم درک می کنیم!
رشته بدون صاحب و پشتوانه
خروجی تعداد زیاد و فله ای که هر دهی هم داره دامپزشکی دکتری درخواست میده راه بندازه!
سطح علمی پایین خروجی ها و حتی اساتید!
وزارت بهداشت با کارت نظام دامپزشکی اصلا داخل راهت نمی دهند !
رشته می خواستن می بردن قطعا اون زمان هم نخواستند!
ناشناس
| Germany |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
خیلی سرتر از رشته های فله ای و بدون کنکور کشاورزی
این وضعیتم ب دلیل بودن زیر نظر کشاورزی
مشخصه که مانع شدن وگرنه میبردن
مصاحبه های همون وزار، آرشیو صدا و سیما موجود هست که چطور دارن ارتباط دامپزشکی با پزشکی تشریح میکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
3
13
............. این جمله که دامپزشکان از پزشکان باسوادترند خیلی زیبا نیست. این دو رشته دو علم جداگانه هستند و ربطی به یکدیگر ندارند .تبعیض و بی برنامه گی در سطح کلان نباید باعث بشه یک فرد تحصیل کرده اینطور ........ صحبت کنه .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
بهترین کامنت این خبر
دكتر دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
1
3
آقاي دكتر جهت استحضار جنابعالي و خوانندگان مطلب، دامپزشكي هيچگاه جزئي از وزارت بهداشت نبوده است.در ضمن مقايسه سواد دامپزشكان و پزشكان قياس بيهوده اي ايست چون در آن صورت ممكن يك كارشناس ارشد علوم دامي هم بگويد سواد ما از دامپزشكان بيشتر است.در واقع مدارك تحصيلي دانشگاهي مجوزي براي انجام كار تخصصي مي باشند كه بدون آنها حتي اگر باسواد هم باشي نميتواني آن كار تحصصي را انجام دهي.چه بسيارند عطاراني كه خود را از پزشكان بالاتر مي دانند.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
چرا زمانی که وزارت بهداشت نبود و سازمان بهداری بود دامپزشکی زیر مجموعه سازمان بهداری بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
14:32 دوست عزیز یه سرچ ساده هزینه ای ندارد!
دامپزشکی زیر مجموعه کشاورزی بود نه بهداری!
اموزی دامپزشکی هم زیر مجموعه وزارت فرهنگ بود!
....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
4
8
دامپزشکان از پزشکان باسوادترند؟ شوخی جالبی هم نبود
......‌....
پاسخ ها
القاصی المهر
| Germany |
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
پاتولوژیست ها هم میگن پاتولوژی مادر رشته هاست و خودشان را جراحان پلاستیک برتر میدانند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
2
1
دکتر علی وقفچی از حوزه زنجان و طارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
3
7
آقای دکتر نمی‌خوایم دامپزشکی رو به وزارت بهداشت ببرید که اگر اینکار انجام بشه وضع بدتر خواهد شد چون وزارت بهداشت هم سعی خواهد کرد بیکارهای خودشو در دامپزشکی جا بده. از جمله صدور پروانه داروخانه برای داروسازان یا پی اچ دی های داروسازی. هر چی بیکار کارشناس و دکتر دارن، سر دامپزشکی آوار خواهند کرد.

کار بهتر اینه که دامپزشکی کاملا مستقل بشه و ردیف بودجه مستقل بگیره و رییسش رو هم مستقیما رییس جمهور تعیین کنه مثل معاونت محیط زیست رییس جمهوری.
پاسخ ها
دكتر دامپزشك
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
بازم رفتيد توفاز توهين به ديگران. آخه شما با داروسازان چي كار داريد. انگار وضع دامپزشكي بهتره . بعضي وقتا آدم فكر مي كنه با اين حرفا كم كم خون گياپزشكا هم به جوش بياد و انونا هم استقلال بخوان. چي ميشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
آقای مثلا دامپزشک و در واقع داروساز ۱۸:۴۸ میشه بگی دقیقا کجا توهین شده؟!
عبدالهی
|
Germany
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
0
6
....................
چه دردی را دوا میکنه تحت جهاد کشاورزی بودن یا وزارت بهداشت بودن
فقط مستقل زیر نظر ریاست جمهوری با ردیف بودجه مستقل بر مجموعه بزرگ دامپزشکی
عدم وابستگی به هیچ نهادی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
0
6
بهترین کار استقلال سازمان دامپزشکی است. نمبدونم چرا عده ای اصرار بر مقابسه پزشک و دامپزشک دارند. خودت رو بکشی هم پزشکان‌اجازه ترقی به مهمان‌ناخوانده نخواهند داد. بعترین کار در وهله اول استقلال و خروج از زیر یوغ جهاد کشاورزی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
4
3
دامپزشکی مگر در وزارت بهداشت بوده قبلا که این دوست عزیز می خواهند مجدد به وزارت بهداشت برگردانند؟؟؟؟؟؟
...................
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
0
0
مگه قبلا وزارت بهداشت بودیم که برگردیم داداش ؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
0
1
فقط "وزارت بهداشت، درمان و آموزش دامپزشکی"
نظر شما
ادامه