کد خبر: ۷۷۷۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به اینکه تاکنون وتی ناشی از تب کریمه کنگو در استان ثبت نشده است گفت: طی سال جاری، حدود ۳۵ میلیون قطعه طیور و همچنین ۴۶ هزار راس دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌های استان با نظارت دامپزشکی کشتار و وارد چرخه مصرف شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر ناصر عسکری فرد» روز دوشنبه بیان کرد: ضوابط بهداشتی در کلیه کشتارگاه‌ها رعایت می‌شود ولی هرچه ساختار به سمت صنعتی پیش برود ضوابط بهداشتی بهتر رعایت می‌شوند زیرا لاشه‌ای که از کشتارگاه صنعتی بیرون بیاید با نظارت بیشتری همراه است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: طی امسال، ۱۴۳ مورد نمونه‌برداری از فرآورده‌های خام دامی مشکوک انجام و بیش از ۷۱۸ هزار کیلوگرم فرآورده خام غیربهداشتی در اماکن عرضه و کشتارگاه‌های دام و طیور ضبط شده است.

وی با بیان اینکه تب کریمه کنگو یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که بیشتر در فصول گرم سال شیوع دارد گفت: حدود ۵۰ درصد بیماری‌های عفونی در انسان منشا دامی دارند که برخی از آنها برای انسان کشنده است؛ تب کریمه کنگو در انسان در مرحله دوم با خونریزی همراه است و امکان مرگ و میر در آن وجود دارد زیرا درمان پذیر نیست.

وی گفت: چند نفر در خوزستان مبتلا به تب کریمه کنگو شناسایی قطعی شدند که در مراحل اول شناسایی و درمان شدند، فوتی ناشی از تب کریمه کنگو در استان ثبت نشده است.

عسکری فرد با اشاره به فعالیت‌های دامپزشکی در حوزه نظارت بر بهداشت عمومی و ۲۳ کشتارگاه استان افزود: طی سال جاری، حدود ۳۵ میلیون قطعه طیور در کشتارگاه‌های استان با نظارت دامپزشکی کشتار و وارد چرخه مصرف شدند.

وی افزود: در این مدت همچنین، بیش از ۴۶ هزار راس دام سبک و سنگین با نظارت دامپزشکی کشتار و مصرف شد.

عرضه دام در معابر مورد تایید دامپزشکی نیست

مدیر کل دامپزشکی خوزستان عرضه دام زنده را نیاز جامعه دانست و گفت: عرضه دام زنده باید ساماندهی و با نظارت دامپزشکی انجام شود.

وی بر ضرورت معاینه سلامتی دام تاکید کرد و افزود: فقط یک مرکز عرضه دام در اهواز وجود دارد.

عسکری فرد تصریح کرد: علاوه بر عرضه، با کشتار دام در معابر نیز روبرو هستیم، با توجه به اینکه معابر در مالکیت شهرداری هستند باید نسبت به جمع آوری دست فروشان اقدام شود البته شهرداری در چند نوبت اقدام به جمع آوری آنها کرده ولی دوباره فعالیت از سر گرفته شد.

مدیر کل دامپزشکی خوزستان اظهارکرد: طرح مطالعاتی برای ساماندهی عرضه دام زنده تقدیم استانداری شده و منتظر اقدام اجرایی در این خصوص هستیم.

خشکسالی دام‌های سنگین حوزه کرخه را تحت تاثیر قرار داد

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره خشکسالی امسال در حوزه کرخه گفت: خشکسالی امسال، دام‌های سنگین حوزه کرخه را تحت‌تاثیر قرار داد که با اقدامات انجام شده تلفاتی به همراه نداشت.

وی تصریح کرد: هنگام خشکسالی در حوزه کرخه رهاسازی آب به صورت موجی انجام شد تا آستانه تحمل‌ناپذیری بالاتر نرود و التهاب کاهش یابد.
وی گفت: در تابستان گذشته، ۱۵ نوع خدمت رایگان دامپزشکی از جمله واکسیناسیون، سم پاشی، ویزیت، دارو، درمان، آموزش و درمان انگلی در روستاهای درگیر بحران تنش آبی در حوزه رودخانه کرخه انجام شد.

عسکری فرد به واکسیناسیون ۵۶۰ هزار راس دام و ارائه واکسن‌های متنوع در حمیدیه، دشت آزادگان و کرخه اشاره و بیان کرد: امسال خدمات بهتری نسبت به سال قبل ارائه شد و هیچ‌گونه تلفاتی نداشتیم.

وی افزود: ۱۵ هزار کیلوگرم مکمل غذایی در حوزه کرخه بین دامداران توزیع شد و با مه‌پاشی در دامداری‌ها تلاش شد جایگاه‌ها خنک و با خشکسالی مقابله شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: با اقدامات انجام شده، دام‌های این مناطق بدون مشکل، درگیری و بیماری تنش آبی و استرس‌های ایمنی تابستان را سپری کردند.

۳۱۱ مرکز دارویی و درمانی خصوصی در خوزستان فعال است

عسکری فرد گفت: ۳۱۱ مرکز دارویی و درمانی تحت نظارت دامپزشکی فعال است که برای تشخیص بیماری‌ها دایر شدند.

وی اظهارکرد: طی ۱۰ ماه سال جاری، بازرسی و نظارت از مراکز دارویی و درمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد افزایش یافته و تعداد پرونده‌های ارسالی به مراجع قضایی با کاهش ۵۰ درصدی همراه بوده است.

وی در خصوص پانسیون‌های حیوانات خانگی بیان کرد: پانسیون‌های حیوانات خانگی هیچ مجوزی از دامپزشکی ندارند و مرکز پانسیون مجازی در استان وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان نظارت بر نهاده‌های دامی را از دیگر وظایف دامپزشکی عنوان کرد و افزود: در یک سال اخیر موردی از برگشت محموله نهاده‌های دامی ثبت نشده است فقط یک محموله مصرف مشروط شناسایی شد ولی کشتی بازگردانده نشده است.

مدیر کل دامپزشکی خوزستان به اقدامات انجام شده به مناسبت های مختلف اشاره کرد و گفت: نیروهای دامپزشکی در ایام اربعین در پایانه‌های شلمچه و چذابه مستقر و در تلاشند با نظارت بر موارد، از ورود غیرمجاز هرگونه دام و بروز بیماری جلوگیری شود.

عسکری فرد طرح تشدید نظارت بهداشتی در ماه رمضان و عید نوروز بر مراکز عرضه فرآورده های خام دامی را از دیگر اقدامات انجام شده طی سال جاری عنوان کرد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
0
1
فوت انسانی گزارش نشده دکتر !!!!!! خبر ندارید !!چرا شما مدیر کل دامپزشکی هستید باید این صحبت را بکنید؟؟؟!!!!
نظر شما
ادامه