کد خبر: ۷۶۰۰۳

حکیم مهر: معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه نظارت مستمر سازمان دامپزشکی کشور موجب شده است سلامت لاشه‌های مرغ عرضه شده به بازار تضمین شده باشد، گفت: مصرف کنندگان از خرید مرغ‌های درشت و سنگین خودداری کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر حسین صالحی» اظهار کرد: هورمونی بودن گوشت مرغ و توهم مصرف هورمون یکی از متداولترین دغدغه‌های تغدیه‌ای مصرف کنندگان است و افراد می‌خواهند بدانند که گوشت مرغی که مصرف می‌کنند سالم است یا خیر.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی افزود: در گذشته برخی ادعا می‌کردند که پوست مرغ دور ریخته  شود زیرا مواد هورمونی در پوست تجمع می‌کند و یا عامل اصلی رویش موهای زائد است، از طرفی برخی پزشکان و مدعیان طب سنتی به بیمارشان توصیه می‌کنند به دلیل استفاده از هورمون در فرآیند تولید گوشت مرغ، از مصرف آن پرهیز کرده یا اندامی از مرغ که هورمون به آن تزریق شده دور ریخته شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه یکی از دلایل پراکندگی شایعه مصرف هورمون در مرغ‌ها رشد سریع در یک بازه زمانی کوتاه است، عنوان کرد: عدم اطلاع کامل مردم در این زمینه به پذیرش این شایعه بی‌اساس دامن زده ولی حقیقت ماجرا چیز دیگری است.

صالحی تصریح کرد: مرغ هورمونی توجیه علمی نداشته و چیزی به عنوان خرید یا فروش هورمون مرغ وجود ندارد. بنابراین نباید نگران استفاده از هورمون در فرآیند پرورش مرغ باشیم. تزریق هورمون مرغ در گله‌ها امری غیرممکن است و هورمون مرغ گوشتی چیزی جز شایعه نیست.

وی تاکید کرد: در تولید گوشت طیور در هیچ کجای دنیا از جمله ایران به هیچ عنوان از هورمون‌های رشد استفاده نمی‌شود و دلیل اصلی افزایش سرعت رشد جوجه‌های گوشتی اجرای برنامه‌های اصلاح نژادی، انتخاب نژادهای مقاوم با راندمان تولید گوشت بیشتر و رشد سریع‌تر، تغذیه مناسب جوجه‌ها، بهبود شرایط و مدیریت نگهداری و پرورش در مرغداری‌های و رعایت اصول بهداشتی است که باعث شده سیر رشد جوجه‌ها در این فرایند تسریع شود که جوجه ظرف مدت ۴۲ روز حدود ۲ کیلو ۳۰۰ گرم وزن پیدا کند.

صالحی با اشاره به اینکه  نظارت مستمر سازمان دامپزشکی کشور موجب شده است سلامت لاشه‌های مرغ عرضه شده به بازار تضمین شده باشد، بیان کرد: سلامت لاشه‌ها به دلیل تولید تخم‌مرغ نطفه در مرغداری‌های مادر، تولید جوجه‌های سالم در جوجه کشی‌ها، تولید خوراک سالم و بهداشتی در کارخانجات خوراک طیور و پرورش مرغ در مرغداری‌ها تا مرحله نهایی کشتار مرغ‌ها در کشتارگاه‌های صنعتی سلامت لاشه‌ها مرغ عرضه شده در بازار را تضمین می‌کند.

وی اظهار کرد: مصرف کنندگان از خرید مرغ‌های درشت و سنگین خودداری کنند، به تاریخ تولید و تاریخ انقضاء و شرایط نگهداری دقت داشته باشند. بهترین وزن لاشه مرغ ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰گرم است که در این صورت مرغ سالمتر، خوشمزه و خوش‌پخت‌تر خواهد بود.


نظر شما
ادامه