کد خبر: ۷۵۳۳۰

حکیم مهر: مقامات محیط زیستی نروژ و فنلاند اعلام کردند با شیوع بی‌سابقه آنفلوآنزای پرندگان، امسال (۲۰۲۳) هزاران مرغ دریایی و گونه‌های دیگر از پرندگان وحشی تلف شده‌اند و دام‌ها نیز در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، در نروژ تاکنون بیش از ۱۰ هزار پرنده تلف شده‌اند. سازمان امنیت غذایی نروژ نیز روز پنجشنبه ممنوعیت‌هایی را برای رفتن به برخی مناطق از جمله سه منطقه حفاظت شده طبیعی وضع کرد.

یکی از مقامات در سازمان ایمنی مواد غذایی نروژ می‌گوید: شیوع‌ این بیماری امسال بسیار بیشتر از سال‌های گذشته در نروژ بوده است.

سویه ویروس H5N1 سال‌هاست در بین طیور و پرندگان وحشی شیوع یافته است اما اخیرا این بیماری در گربه‌، راسو و سمورها نیز گزارش شده است.

مقامات در فنلاند هم با بیان اینکه پرندگان وحشی به شدت تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته‌اند، گفته‌اند سویه H5N1  تاکنون در ۲۰ مزرعه شیوع یافته است.

وزارت امور اجتماعی و بهداشت فنلاند روز چهارشنبه در بیانیه‌ای با تایید شیوع این بیماری اعلام کرد: این بیماری به‌ویژه در میان مرغ‌های دریایی در حال گسترش است.

شیوع آنفلوآنزای پرندگان در فرانسه نیز از ماه مه تا ژوئن منجر به نابودی میلیون‌ها قطعه پرنده در مزارع این کشور شد و عرضه گوشت پرندگان و تخم مرغ را تاثیر قرار داد.

سه آژانس سازمان ملل متحد در ماه جاری میلادی از همه کشورها خواستند نظارت بر بیماری‌ها و بهبود بهداشت را در مرغداری‌ها تقویت کنند. آن‌ها همچنین گفته‌اند که شیوع جهانی این بیماری در میان پرندگان این نگرانی را به وجود آورده است که احتمالا ویروس راحت‌تر انسان‌ها را آلوده کند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) گفته است که خطر ابتلا به H5N1 برای انسان کم است با این حال این سازمان تاکید کرد گزارش‌های مربوط به عفونت در پستانداران باید به دقت مورد توجه قرار گیرند.

منبع: یورونیوز


نظر شما
ادامه